Slach om ‘e mar

RUIM 400 DEELNEMERS BIJ ZONNIGE SLACH OM ‘E MAR IN BURGUM

Traditioneel wordt de Slach om é Mar in Burgum gehouden in het weekend van de Rotterdam Marathon. Maar dit jaar werd daar een uitzondering op gemaakt vanwege de vroege Pasen en het daarop afgestemde loopprogramma. Dit jaar viel de Slach om ‘e Mar daarom samen met de Lenteloop in Bolsward waar 100 deelnemers aan de start verschenen.

Dankzij het mooie weer, schitterende routes en veel propaganda kreeg men in Burgum 400 lopers aan de start, 180 hardlopers, 220 wandelaars en nog eens de groep deelnemers met een beperking (Samenspel). Hiermee was de organisatie best tevreden.

Dit jaar was er voor het eerst ook een lifestylefair bij met veel kraampjes en chefkok Pierre Wind die veel publiek trok. Mister Elfsteden Henk Kroes gaf het startschot voor de loop. Kroes feliciteerde mede organisator Sportvereniging Friesland met de Sportstimuleringsprijs 2010 die hun was uitgereikt op het sportgala Fryslân donderdag in Heerenveen. Een terechte waardering vond ook Henk Kroes en de deelnemers onderstreepten dit met een groot applaus.

De start en finish was iets verplaatst en vond buiten het winkelcentrum plaats, hier is meer ruimte maar bij het finishen moesten de verkeersregelaars er wel voor zorgen dat de hardlopers en wandelaars genoeg vrij baan kregen om te finishen. DJ. Chris zorgde voor de muziek en het geluid bij de start en finish.

Er was een nieuwe route voor de 11 km uitgezet, aangegeven met bordjes. Heel jammer was het dat een groepje lopers verkeerd liep omdat ze de bordjes voor een andere afstand volgden.Heel sneu maar de meesten namen het sportief op en de organisatie zal er alles aan doen om voor volgend jaar grotere en duidelijker bordjes te maken zodat dit niet weer gebeurd.
Gelukkig gebeurde dit in de laatste fase en had men het schitterende parkoers buitenuit wel gevolgd.

De halve marathonnners hadden ook een probleempje wat ze van te voren wel wisten, twee keer ging er een brug open voor het beroepsvervoer, gelukkig niet bij de eerste drie koplopers die konden ongehinderd hun weg vervolgen, de wachtenden kregen de wachttijd van hun eindtijd afgetrokken.

Deze Slach om ‘e Mar is een sponsorloop, maar de deelnemers betalen € 5,00 en krijgen hiervoor een warme douche, goede verzorging, mooi parkoers, prima duurzaam T-shirt en flesje Extran aangeboden. Finishtijden worden opgenomen en gepubliceerd in de uitslagenlijst. De sponsoren betalen een x bedrag per deelnemer, dus hoe meer deelname des te groter het sponsorbedrag dat nu rond de 10.000 euro bedroeg en bestemd is voor de transport van goederen en materialen naar Roemenie.

Ondanks dat er enkelen fout liepen kwamen de meeste lopers tevreden over de finish. Franke Smidstra uit Tytsjerk won de halve maraton (20.5 ) in 1.18.10, Janke Douma Ternaard won bij de vrouwen in 1.43.21 De 11 km was voor Adriaan Huisman Oosterwolde 41.55 en Maaike Hornstra Jellum was de snelste vrouw 48.42 zie de andere uitslagen op www.slachomemar.tk hier staan ook veel foto’s.