Oerpolderloop It Heidenskip 19-02-2023

SIEBERT NUTMA & RENSKE DE VRIES + TSJOMME OZINGA & MARJAN DE RUITER SNELSTE LOPERS OERPOLDERLOOP IT HEIDENSKIP OP DE 8 KM EN 14.7 KM. PRIMA WEERSOMSTANDIGHEDEN.
Zondag 19-02-2023 was het 4e evenement wat de Sportvereniging Friesland organiseerde na de Be Quickloop Dokkum, Halve Marathon Tzum en het open Nederlands Dijkstra&Draisma Wintertriathlon Leeuwarden stond deze zondag de Oerpolderloop in It Heidenskip op hun loopkalender 2023.
Bij de voorinschrijving liep het niet storm, die storm en regen was er vorig jaar wel tijden die editie en was het afzien voor de lopers en organisatie, toen maar een 70 tal lopers aan de start, net als toen bleven veel lopers die zich van te voren hadden aangemeld thuis door de weersomstandigheden, nu waren dat 17 van de 142 deelnemers door ziekte en misschien Cambuur-Heerenveen. Toch is de SV Friesland tevreden met dit aantal lopers, de prijzen worden beschikbaar gesteld door Bij Folkert de hardloopzaak voor Sneek en wijde omgeving, Antsje en Folkert zorgden voor de bloemen en waardebonnen en iedereen kreeg een korting bon van 15% voor een product in hun winkel.
Ida en Johannes de Boer pijlden de routes en zorgden voor al de vrijwilligs bij de drie verzorgingsposten en verkeerregelaars. De Gemeente SudWestFyslân gaf de duurste vergunning voor deze loop en mensen van SV Friesland deden de tijdwaarneming, eindverzorging geluid en speaker en inrichting start/finish gebied met tenten en marathonklokken.
In het dorpshuis It Swaigat was kleed/douche/inschrijfruimte beschikbaar en had men heerlijke snert gemaakt door inwoners van It Heidenskip, de vrijwilligers werden getrakteerd op een consumptie en snert. Dank zij al deze vrijwilligers is ook deze editie weer geslaagd en waren de lopers dik tevreden over de organisatie en werd zelfs gezegd een loop met een gouden randje. Pluim dus voor de organisatie.
Johannes fietste bij de 14.7 km voorop zijn vrouw Ida deed dat op de 8 km die naar de boerderij aan het water ging en hier verzorging kregen terwijl ze door de stal voor koeien liep hier was het keerpunt. De langste afstand ging richting Koudum voor de weg rechts over mooie landweggetjes en Patersrondsy terug naar de Finish achter het Dorpshuis.
De prijsuitreiking vond na afloop plaats in het dorpshuis, de eerste drie mannen en vrouwen van beiden afstanden kregen een groot bos bloemen en waardebon en hun namen komen op de HIKKE die in deze periode in de winkel Hoogend 20 in Sneek staat, de snelste Heideskipsters kregen ook bloemen en bon. Dank zij Hester v.d.Schaaf kon Anita v.d.Wal beschikken over WIFI voor de pin en internet, haar ouders Janke en Djurre .vd.Schaaf zorgden voor een mooie fotoreportage van de loop.
Link naar de fotoreportage. https://photos.google.com/share/AF1QipO9CK5h44jdrpNO75CQDWxYZyzCRskkQW974FWChqRWaPZRiuXhrBgyf1Nu38zMaA?key=aUhad2U0b2VOSWxlMDBCVzhSeTdaUGNNVG9VNkJR
UITSLAG OERPOLDERLOOP IT HEIDENSKIP 19-02-2023 ORGANISATIE SV FRIESLAND.
8 KM: 1e Siebert Nutma Oostrum 28.04 2e Martijn Ettema Bolsward 29.36 3e Martijn Rijs Ysbrechtum 29.57 Vrouwen: Renske de Vries Sneek 32.46 2e Margriet Akkerman Oudemirdum 37.58 3e Jantsje de Vries Warns 39.20 1e Heideskipper Dytmer v.d.Wal 44.05
14.7 KM: 1e Tsjomme Ozinga Heerenveen 52.03 2e Lieuwe Palstra Bolsward 55.27 3e Rene Schaap Lemmer 57.07 Vrouwen: Marjan de Ruiter Sneek 1.02.42 2e Nynke Kramer Oudemirdum 1.08.05 3e Lieneke de Jong -Goris Grou 1.08.19 1e Heidenskipper Marten v.d.Wal 1.22.13
Al de deelnemers kregen een uitnodiging om deel te nemen aan de Josefien Memoriam loop Molenloop Vrouwenparochie op zaterdag 18 maart 2023 en nog 30 lopen die volgen in 2023