Kring Apotheekrun

Zaterdag 6 september organiseerden LSV Invictus en SV Friesland voor de 10e keer een halve marathon in Appelscha. In 1999 bestond Staatsbosbeheer 100 jaar en wilde graag dat er wat activiteiten werden georganiseerd in hun bossen van het Drents Friese Wold. Loop Sport Vereniging Invictus uit Oosterwolde werd gevraagd om een loop te organiseren in Appelscha door het bosgebied. Deze vereniging nam contact op met SV Friesland die veel ervaring en materiaal bezit en al veel lopen ook met andere clubs organiseren. Staatsbosbeheer betaalde de onkosten en zo was het mogelijk een leuk prijzenpakket en erebekers beschikbaar te stellen en iedereen kreeg een T-shirt ook beschikbaar gesteld door het jubilerende Staatsbosbeheer.

Rienk Post van LSV Invictus zelf een ervaren loper wist een mooie ronde van 10.5 km langs de Bosberg, het tuberculose museum en over camping de Roggeberg en uiteindelijk via de Bosberg terug naar start/finish bij de Boerestreek.  Een mooie afwisselende route met onderweg twee verzorgingsposten en ook drinken na de finish. De SV Frieslandverzorging bestaat uit thee, bouillon, sportdrank, sinaasappels en bananen. In de grote partytent staan krukjes waar het even nagenieten is na deze inspanning. Altijd een fijn moment om met elkaar even na te praten over de loop onder het genot van een consumptie.

Na de sponsering van Staatsbosbeheer trad Drukkerij v.d.Meer op als sponsor en nu al weer 4 jaar is de Kring Apotheek De Drie Stellingen de geldschieter.

De deelname schommelt tussen de 300 a 400 deelnemers, dit jaar keer waren er slechts 226.  De loopkalender is steeds voller geworden en de lopers maken keuzes met vooruitzichten van regen kost dit de organisatie ook lopers. Het parkoers was door de erg natte periode ook zwaar te belopen, enkele halve marathonners besloten dan ook na ??n ronde te stoppen.

Toch is de organisatie niet ontevreden, het was een prachtige dag, geen regen tijdens de loop en iedereen kwam heel uit de wedstrijd.

Voor de start reikte Evert Akkerman van SV Friesland de verdwaalbokaal uit aan de 79 jarige Berend Schreuder uit Zeeloo, Deze beker wordt uitgereikt aan iemand die vaak verkeerd loopt terwijl de organisatie de route wel duidelijk had aangegeven.

Bij caf? Le Coq naast het VVV kantoor is de inschrijving en bij de Voetbalvereniging is kleed- douchegelegenheid.

Benjamin Kok uit Jistrum won de halve marathon bij de mannen senioren, Jappie Doller Appelscha won bij de M40 en Albert Oldewinkel uit Radewijk  won bij de M50 en Karst Anema uit Stiens was de snelste 60 plusser.  Snelste vrouw op deze afstand was Frouwkje Herder uit Ravenswoud lid van de organiserende vereniging LSV Invictus.

De 73 jarige Rudi Ten uit Leeuwarden was de oudste deelnemer, hij volbracht deze halve marathon met gemak, hij kwam nog aardig fris over de meet, een voorbeeld voor veel andere mensen op leeftijd om aan sport te doen.

De 10.5 km was een prooi  voor Gerko Floor van Invictus  Tetsje v.Houten Joure won bij de vrouwen.   Henk Meijering Assen ook 73 jaar was hier de oudste deelnemer.

De 5 km werd gewonnen door Martin Veenhuizen Ekehaar.  Snelste vrouw Suzan v.Weperen Oosterwolde.  De 79 jarige Berend Schreuder Zweeloo liep ook deze afstand Wybren Visser Harlingen 86 jaar liep een alternatieve route.