KOLLUMER KATLOOP

VEEL DEELNAME AAN KOLLUMER KATLOOP

Vrijdagavond ging in Kollum de 8e Kollumerkatloop van start. Deze loop wordt georganiseerd door de Stichting Kollumerkatloop in samenwerking met SV Friesland. De Kollumerkatloop werd dit jaar opgenomen in het programma van de Nationale Sportweek en het dorpsfeest van Kollum. De loop heeft inmiddels veel bekendheid gekregen bij de hardlopers in heel Friesland.

De inschrijving voor de 6,4 en 13,7 km was in de Colle. Leuke afstanden ook voor beginners en die komen er steeds meer, immers het hardlopen is de meest groeiende sport in Nederland. In de naastgelegen sporthal was voldoende kleed- en douchegelegenheid. De start en finish waren voor het oude gemeentehuis.

Om half zeven ging de scholierenloop van start; 150 kinderen meldden zich en dat in de Meivakantie, maar het was dan ook heerlijk wéér om te gaan hardlopen.
Christiaan Valk gaf het startschot en Tiny Wouda deed het verslag. Gezellige sfeer met veel ouders en familie langs de route. Na het volbrengen was er een zweetband als herinnering en een bon voor een ijsje bij cafetaria de Pruttelpot. De SV Friesland verzorgingswagen stond er met limonade, flesjes water, fruit en warm drinken. Josefien had het er maar druk mee, maar veel tevreden gezichten en daar doe je het voor. Voor de scholen waren er ook bekers te winnen en daar wilden de kinderen zich wel eens flink voor inspannen.

Om half acht klonk het startschot voor de senioren. Foeke Dillema gaf dit sein, hij reikte na afloop ook de Foekje Dillema Wisselbekers uit. 215 deelnemers gingen er van start; 93 op de 13.7 km en 112 op de 6.4 km.

Een mooi parkoer over Burum, een voorfietser gaf de juiste route aan. Veel publiek in de hoofdstraat waar de lopers door naar de finish liepen. Jan Kooistra deed verslag. Iedereen kreeg een reflecterend loopjack als herinnering en ook voor hen uitgebreide verzorging na de finish.

Mooie prijzen in natura, zuivelmanden, en kaas voor de snelste lopers.

Jappie Doller Appelscha won de kortste afstand in 22.52 voor Wytze de Jong uit EE 23.20 en Ynze Stienstra uit Wergea 23.25. Bij de vrouwen won Charissa Zijlstra uit Lekkum (27.02) na een spannende strijd van Nynke Bruinsma uit Itens 27.80. Derde werd Ytsje Kingma uit Veenwouden 32.44.

Riekele Kobes Nijbeets won de langste afstand 47.09 voor de winnaar van vorig jaar Jan Scheenstra Zuidveen 47.55. Alphayo Sambu uit Dokkum werd derde in 49.49.
Vrouwen. 1.Yvonne Kassenberg Burgum 54.10 2.Sandra van Stien Burgum 1.02.57 3. Thea v.d.Meulen Dokkum 1.07.14 Joke Gorter Oosterwolde 1.09.13 Minke Kooistra Dokkum 1.09.32