Bloemketerploop 2009

NIEUW PARKOERS BLOEMKEPERPLOOP GROOT SUCCES

Zaterdag 25 april organiseerden AV Spartacus en SV Friesland de Bloemketerploop in Franeker. Veel nieuwe dingen dit jaar, de start en finish waren nu dicht bij de atletiekbaan waar ook nu ook de inschrijving was voor de jeugdloop en seniorenloop.

AV Spartacus had veel aandacht besteed aan het opzetten van de jeugdloop met geldprijzen flink wat propaganda naar de verenigingen en de scholen. Jammer dat deze loop in de Meivakantie viel, maar 75 deelnemers is toch een mooie start voor een nieuw initiatief. Henk Gemser was gevraagd voor de starts en prijsuitreiking en deed dat leuk. Deze oud Franeker kan goed met de jeugd omgaan en kreeg dan ook een dankbaar applaus van de deelnemers en het publiek voor zijn inzet. Michel de Krijger deed verslag bij de jeugdloop. Dankzij de sponsoren kon de organisatie de jeugd mooie prijzen geven en bloemen. Prima geslaagd evenement voor de jeugd. Christiaan Valk verzorgde het geluid.

BRUG SLACHTETILLE NEMEN WAS LEUKE BELEVENIS

De 185 deelnemers aan de Bloemketerploop van SV Friesland gingen om 11:00 uur onder warme zonnige weersomstandigheden van start voor 5 – 10 – 16 – 21.1 km. Een aantal deelnemers combineerden de 21,1 en 10 km omdat de oorspronkelijk geplande afstand van  30 km uit het programma was geschrapt.

filmpje

Onderweg veel vrijwilligers om het verkeer te regelen en om de verzorgingsposten onderweg te bemensen. Veel water is er gedronken maar er was voldoende. Na de passage van de finishstreep werden de deelnemers verwend met bouillon, thee, sportdrank en fruit. Het was reuze gezellig in de afgezette straat waar tientallen krukjes klaarstonden om even na te praten en genieten van deze mooie loop. Bijna iedereen was vol lof over deze nieuwe route met daarin de Slachtetille en binnenpaden waar veel lopers nog nooit eerder waren geweest. Eén deelnemer moest wel eerst bij de steile Slachtetille zijn hoogtevrees overwinnen.

Ype Bosma was verantwoordelijk voor dit parkoers, had kilometerbordjes neergezet en gezorgd dat de hekken open stonden voor de lopers. Zelf fietste hij voorop en Anton Wijkhuijs maakte veel mooie foto’s onderweg. Hans Hoitsma maakt een film van verschillende lopen. Hiervan komt er een DVD uitgave.

Winnaars:

Geke Venema Easterlittens won de halve in 1.52.01 voor Wilma Hemstra Weidum 1.53.52 en 3e Hermina van Dijk Franeker 1.56.34

Imre v.Hijum Heerenveen was de snelste op de 10 EM. 1.10.27 voor Harry Coes Nieuw Leusen 1.12.13 en Jacco Reitsma Leeuwarden 1.14.58 Sierd Wijnalda Drachten 1.18.03 Andre Jellema Leeuwarden 1.18.49

Itty Speelman uit Heerenveen was de snelste vrouw met een eindtijd van 1.21.50 voor Baukje v.d.Burg Cornjum 1.26.11 en Marian v.d.Schaaf Oenkerk 1.26.38

Stephan Versteeg Wolvega was de beste op de 10 km. 41.21 voor Simon Regnerus Marrum 41.55 Hielke Nienhuis Lekkum 42.42 Hendrie v.d.Werf Bolsward 43.13 Bart Boogaard Franeker 43.37

Jetty v.Delden Joure won bij de vrouwen 50.47 voor Simone Smid Franeker 51.09 Rixte Stoker Joure 51.12 Itty Glastra van Loon Joure 55.42 Jeonine Pelgrum Goingarijp 56.33

Ingo Moerenhout Franeker won de 5 km 21.12 2e Dikkie v.d.Werf Bolsward 23.25 3e Marloes Oldenburg Leeuwarden 23.36 Stefan Rorije Franeker 24.12 Miranda Zwiggelaar Tzum 29.44

Hier komt het verslag en de uitslagen van de jeugdloop Franeker en de Bloemketerploop

Klik hier voor de foto’s van de jeugdloop

en hier voor de foto’s van de Bloemketerploop 2009