Kleine Wielenloop

VEEL BELANGSTELLING HARDLOOPKAMPIOENSCHAP VAN LEEUWARDEN

De Kleine Wielenloop in Leeuwarden was zaterdag 12 februari de eerste loop van het Open Kampioenschap van Leeuwarden die SV Friesland dit jaar heeft opgezet. Deze hardloopcompetitie bestaat uit vier lopen; de Bulleloop in Lekkum, de Twirreloop in Wijtgaard en de Golleloop in Wirdum.
Slechte weersvoorspellingen voor deze zaterdag; regen, natte sneeuw en harde wind. Dus verwachtte SV Friesland minder deelnemers maar toch stonden er zaterdag 274 lopers aan de start.

Klik hier voor de foto’s van Anton Wijkhuijs (picasa)
Klik hier voor de foto’s van Janke van der Schaaf (picasa)

Het was heel druk op het sportpark Kalverdijkje en bij VV Rood.Geel, waar al vele jaren de start van de Kleine Wielenloop plaatsvindt. De jeugd van Cambuur speelde hier tegen de jeugd van Willem 2 uit Tilburg. Het parkeren gaf wat problemen en de start moest 10 minuten worden uitgesteld. Uiteindelijk waren alle deelnemers ingeschreven toch en voorzien van startnummer.
Duco Zijlstra vertelde bij de start over het gewijzigde parcours. Het parcours is uitgezet met gele pijlen en verkeersregelaars geven ook aanwijzingen op kruis- en oversteekpunten. Zo ging men nu door Cammingaburen naar de Groene ster en hoefden de lopers niet twee keer langs de rijksstraatweg te lopen. Vol lof was men over dit nieuwe parkoers. Fijn ook voor Duco dat er zoveel deelnemers waren, hij moest twee keer het parkoers pijlen omdat kalk oplost bij flink wat regen, veel werk maar daarvoor waren de lopers hem dankbaar. Ook moest hij zijn auto reinigen omdat een deel van de kalkemmer was omgevallen op de bekleding, gelukkig heeft het dezelfde kleur als mijn auto en bekleding was zijn opmerking.
Om te voorkomen dat men alsnog fout liep had hij voorfietsers geregeld en hielp de gezelligste loopgroep van Leeuwarden met de verzorging onderweg. Lauw water met dat koude weer is goed in te nemen, na de finish was er bouillon, thee, vruchtendrank en fruit in de tenten die waren opgezet. Hier kon men even droog zitten en genieten van het drankje en voldoening dat ze de loop toch maar weer hadden volbracht.
Een flinke ijsregen zorgde er voor dat het een pittig loopje werd maar is goed voor je conditie en uithoudingsvermogen.
Alle nummers en tijden zijn genoteerd en worden op de site www.svfriesland.nl gepubliceerd. Ook de stand van de competitie komt hier op en vele foto’s zijn er te vinden.

winnaars
Jan Albert Veenema Sneek was de snelste op de 14.7km lange loop. 54.13 voor Harry Wiersma Blije 54.57 3.Wiebe Koopmans Ijsbrechtum 58.42 4.Sieds Wiersma Drachten 59.33 5. Jasper Keizer St.Anna 59.43
Vrouwen: 1.Elles de Vries Leeuwarden 1.09.48
10.2 km. 1.Jacob v.d.Ley Leeuwarden 39.46 2.Gerald Hoogeveen Bolsward 40.46 3.Richard v.Velzen Achlum 40.58 4.Stefan v.d.Wal Drachten 42.14 5.Keimpe de Vries Gytsjerk 42.14