Kleine Wielenloop 2020

KLEINE WIELENLOOP LEEUWARDEN NIET VOOR MOOIWEERLOPERS. MECHIEL ZANTEMA WON.

Sportvereniging Friesland uit St.-Jabik  trof het zondag niet met het weer, de storm DENNIS was actief wat betekende harde wind met windvlagen tot 8 a 9 en regen.

De organisatoren hadden advies ingewonnen bij hun weerman de 65 jarige Chris Draijer uit Oudega, ervaren hardloper en hobby weerdeskundige. Hij voorspelde regen en wind maar niet zo dat je niet zou kunnen hardlopen. Natuurlijk woei het hard en soms veel regen, dus geen loop voor mooi weer lopers die waren thuis gebleven maar 167 deden dat niet zij kwamen uit alle delen van Friesland maar ook Groningers melden zich aan de start bij de VV Leovardia die de lopers gastvrij verwelkomende met warme douchen heerlijke koffie en gezellige kantine. Jammer dat de vrijwilliger voor de keuken zich ziek had gemeld maar zijn vervanger had nog wel een balletje gehakt voor de vrijwilligers die zich beschikbaar hadden gesteld om de inschrijving te doen, de nummers en tijden te noteren, onderweg staan met warm water, voorop fietsen, verkeerregelen  en uitslagen verwerkt en meteen op www.uitslagen.nl gezet. Fotograaf Paap trotseerde ook het slechte weer en maakte een mooie fotoreportage van de zwoegers die genoten van de loop onder slechte weersomstandigheden.

De organisatie met routeuitzetters Herman Hoekstra, Otto de Boer (voorfietser) en Karst Anema. Hadden vrijdag de route gepijld, linten opgehangen en bordjes geplaatst. Wel hadden ze de route aangepast en heel slechte stukken waar het erg nat was er uit gehaald en de lopers op het verharde fietspad er naast laten lopen. Door het slechte weer liepen enkelen meer dan ze van plan waren en gingen met de 15 km lopers mee in de plaats van de 10 km.

Toch viel het de meeste deelnemers nog wel mee, waren blij dat ze hadden ingeschreven en beloofden volgende week zondag ook in het Heidenskip waar SV Friesland de Oerpolderloop organiseert weer mee te doen maar hopen dan wel op beter weer.

UITSLAG 40e KLEINE WIELENLOOP: 15 KM: 1e Mechiel Zantema Friesland 55.20 2e Gerrit Duits Friesland 59.50 3e Jan Venhuizen Wagenborgen 1.04.00 Vrouwen: 1e Sandra v.d.Meulen Hallum 1.20.58 2e Marot Houtsma Friesland 1.23.00 3e Marian Sterk Goutum 1.25.20

10.2 KM: 1e Pieter Prins Friesland 36.54 2e Albert v.d.Ziel Friesland 41.03 3e Richard Touber Friesland 41.59 Vrouwen: 1e Caroline Vink Bitgum 46.23 2e Rinske Elsinga Sneek 51.40 3e Danijela Milatovic Franeker 53.43

6.7 KM : 1e Bert Ausma Marum 27.44 2e Glenn de Vries Leeuwarden 28.31 3e Jan Klooster Drachten 32.12 Vrouwen: 1e Antje Smedes Kootstertille 37.09 2e Magreet Ausma Marum 37.47 3e Gaby de Vos Leeuwarden 39.34