Ster van de Elf Steden Run

SACO HEMSTRA EN JUDITH VAN DER MEER STERREN VAN DE ELFSTEDEN RUN

De maand oktober was Franeker aan de beurt om het feest van het 100 jarig bestaan van de vereniging “De Friesche Elf Steden” te organiseren. Veel activiteiten had men op het programma staan en daarbij ook sportevenementen. Omdat SV Friesland toch al in deze maand de Ronde over Ried zou organiseren werd deze club benaderd om een loopevenement te organiseren met start en finish in het centrum van de stad. Met extra financiële ondersteuning kon SV Friesland een aantrekkelijke wedstrijd op het programma zetten. Veel organisatorische aanpassingen en extra inzet van vrijwilligers waren nodig om het verkeer in de stad om te leiden.

Jeugdloop Spartacus
Voor de jeugdloop had de plaatselijke atletiekvereniging Spartacus een in de binnenstad parkoers uitgezet. Een mooie ronde voor de jeugd en ook leuk voor het publiek.
Meer dan 50 vrijwilligers hielpen mee om deze jeugdloop tot een succes te maken. Michael de Krijger deed als presentator verslag bij start en finish. Leuke en spannende strijd werd er gestreden om mooie prijzen voor de snelsten in verschillende leeftijdscategorieën. Glunderende gezichten na de prijsuitreiking. Ze kregen ook nog een sleutelhanger met ledlampje aangeboden.
Klik hier voor de uitslagen van de jeugdloop

Rondweg Franeker
Om elf uur gingen de ruim 200 senioren van start voor 4 – 11 -14 of 20 km. Net even andere afstanden dan in de folder had gestaan, maar dat kwam door het opnemen van de Rondweg in het parcours en de gewijzigde start en finishlocatie in de binnenstad. De rondweg werd op speciaal verzoek van de gemeente opgenomen in het parcours om aandacht te schenken aan het feit dat deze in oktober 40 jaar geleden gereed kwam.  Met medewerking van de politie en het White Angels Verkeersteam kon men veilig door de stad en over de rondweg. Meevaller was dat diverse wegwerkzaamheden daags voor het weekend opgeleverd werden.  Ook de werkzaamheden aan de brug tussen Dongjum en Boer werd in deze week afgerond zodat de lopers gebruik konden maken van het veilige nieuwe fietspad van Dongjum naar Ried.

Klik hier voor de parcoursoverzichten

Jammer was dat er dit weekend in Friesland nog twee loopevementen waren die niet op de loopkalender van de Atletiekunie waren vermeld. Zonder deze nieuwe initiatieven waren er ongetwijfeld nog meer lopers naar Franeker gekomen. De weersomstandigheden waren gunstig, het bleef droog en de zon kwam zelfs te voorschijn. Wel stond er in het buitengebied een matig maar fris briesje.

Onderweg waren er drie verzorgingsposten ingericht en na de finish was er ook genoeg te krijgen om dorst en honger te stillen. Vier tenten waren er door de organisatie neergezet, Christiaan Valk verzorgde de geluidsinstallatie en Jan Kooistra deed verslag. Genoeg jury bij de finish en voor de eerste drie aankomenden op elke afstand was er een prachtig bos Alstroemeria’s. Verder waren er veel prijzen in de verloting op startnummer en kregen ook deze lopers een herinnering.

Extra kilometers
De lopers vonden het een prachtige route en belevenis. Op de langste afstand waren enkelen die in Ried nog een kilometer extra liepen omdat ze een pijl op de weg over het hoofd zagen die door de hersftbladeren was bedekt. Zij volgden het pad en kwamen zo bij de haven in Ried uit, daar keerden ze en volgden het juiste pad langs de Rie.
De deelnemers die op 9 km hadden gerekend en nu 2 km meer moesten lopen kregen een warm onthaal bij de finish van het daar aanwezige publiek.

De uitslagen

20.3 km: 1.Saco Hemstra Weidum 1.17.48 2.Albert v.d.Ziel Berlikum 1.18.02 3.Eelco Hoogeveen Blija 1.19.55 4. Hendrik Hoekstra Joure 1.23.00 5.Harmen Jorritsma Joure 1.23.34
Vrouwen: 1.Judith v.d.Meer Dronrijp 1.34.47 2.Corine Visser Leeuwarden 1.41.43 3.Inge v.Schaick Leeuwarden 1.45.41 4.Yolanda Brouwer Heerenveen 1.51.33 5.Anke Peterson Leeuwarden 1.54.30

14.1 km: 1.Cor Wijnja Joure 1.01.04 2.Otto de Boer Leeuwarden 1.01.05 3.Johan v.Noordenburg Jubbega 1.01.18 4. Rene Vellinga Tzum 1.02.27 5. Pieter Tolsma Arum 1.02.58