Halve marathon van Tzum

ALBERT VAN DER ZIEL EN JUDITH V.D. MEER WINNEN JUBILEUMLOOP IN TZUM

De weergoden waren de organisatoren van de 25ste Halve Marathon in Tzum zaterdag 24 januari gunstig gezind. Vrijdag was het heel slecht weer en moesten Arie Smedinga en Jan Kooistra het parkoers uitzetten met bordjes. De meeste hardlopers hebben liever kalkpijlen op de weg, die zien ze beter staan en kunnen niet omgedraaid worden.

Gelukkig was het zaterdagmorgen droog en kon op de belangrijkste punten nog wat kalk op de asfaltweg worden gezet. De zon scheen maar er stond een pittig stukje wind toe Wijtze Breidenbach van SV Friesland de lopers het startsein gaf. De lange afstandlopers mochten het eerst weg, na een ronde door het dorp ging men door het wijdse land. Genietend van het ruime uitzicht over de landerijen, over fietspaden langs de elfstedenschaatsroute en kleine dorpen. Ook kwamen ze lang de VADECO timmerfabriek in Winsum, de hoofdsponsor van deze loop. VADECO heeft voor alle deelnemers een veiligheidsvestje beschikbaar gesteld als herinnering. Voor de jeugd had SV Friesland medailles, rekenmachines, pennen etc. Running center John Sloot en middenstanders uit Tzum hadden prijzen beschikbaar in de verloting op startnummer.

Stichting Mast, die een windturbine hebben waarvan de opbrengst onder de deelnemende verenigingen wordt verdeeld, maakte het mogelijk dat de jeugd gratis kon deelnemen en kon de organisatie hun ook nog een herinnering geven.

De jeugd kon 10 minuten later van start gaan. Meer dan 60 jeugdige lopertjes waarvan het grootste deel lid was van AV Spartacus uit Franeker.
Al vele jaren krijgen de eerste drie jongens en meisjes die één of twee ronden lopen een prijsje. Nu waren er zoveel dat er in leeftijdsklassen moest worden gelopen maar hier had SV Friesland geen rekenschap mee gehouden en was hierover wat verwarring. Zodra de uitslag bekend is krijgen de kinderen die het snelst liepen bij hun categorie alsnog een prijs. SV Friesland wil wat vaker de jeugd van AV Spartacus mee laten doen, maar moet nog even aan de leeftijdsindeling wennen. Een eerstvolgende gelegenheid is bij de Kleine Wielenloop in Leeuwarden, waar ook extra aandacht aan de jeugd geschonken wordt.

Onderweg drie verzorgingsposten met lauwwater en na de finish werden ze verwend met thee, bouillon, sportdrank en fruit. Dit krijgt men trouwens altijd bij deze club. Maar nu had medeorganisator de VV Tzum voor alle deelnemers gratis eigen gemaakte snert met spek en roggebrood en ook nog een gratis consumptie.

Jammer genoeg kon men niet iedereen een hete douche aanbieden, op ruim 300 deelnemers zijn de voetbalaccommodatie en het bijgehuurde Dorpshuis met sportzaal niet berekend met hun boilers.

Bij het feestelijk versierde finishgebied werden de lopers binnengehaald door speaker Jan Kooistra en kleinzoon Chistiaan verzorgde de muziek.
Om meer ruimte te creëren bij de kantine was er een grote tent tegenaan gezet, dat dit nodig was bleek wel bij de inschrijving.
Christaan Valk kon aan de winnaars bloemstukken uitreiken beschikbaar gesteld door bloembinderij Annelieke Leijstra.

De verkeersregelaars zorgden er voor dat op kruispunten veilig kon worden overgestoken.

De volgende loop waar SV Friesland medewerking verleend is zaterdag 31 januari bij de Pinguïnloop in Drachten.

Winnaars:

Albert v.d.Ziel Berlikum won de halve marathon in 1.19.55 voor Saco Hemstra Weidum 1.22.02 en Eelco Hoogeveen Blija 1.24.07

Judith v.d.Meer Dronrijp won bij de vrouwen in 1.41.17 voor Geja Droogsma Leeuwarden 1.43.48 en Geke Venema Easterlittens 1.47.07

Ritske Flootman Menaldum won de ruim 16 km lange loop in 1.05.36 voor Klaas Kroese Scharnegoutum 1.06.36 en Marco Westdijk Leeuwarden 1.15.46

Tjitske Kooistra Lelystad was de snelste vrouw op deze afstand 1.30.31 voor Thea v.d.Meulen Dokkum 1.32.18

Hero Polet Sneek was snel op de 10.2 km 36.45 voor Jasper Mulder Joure 37.32 en Hendrik Hoekstra Joure 38.24

Snelste vrouw Maaike Hornstra Jellum 44.03 voor Jetty Delden Joure 50.23 en Tamara v.d.Berg Harlingen 51.55

5.5 km. 1. Wouter Papenhove Leeuwarden 21.07 2.Klaas Werkhoven Franeker 21.52 en Jacob Oden Sneek 22.04
Jeugd. Ewold Kooistra Makkum 22.36 Mathijs Mulder Joure 23.00 Cor Boonstra Franeker 24.15
Meisjes Lotte Trost Heerenveen 25.17 Annemieke Nienhuis Lekkum 28.56

Dank aan de jury Wijtze Breidenbach. – Irma en Jan Scheffer.