Glazenstadloop 2007

STEFAN VAN DER PAL EN MARISKA KRAMER FRIESE KAMPIOENEN IN GLAZENSTADLOOP IN BERLIKUM

De 3e Glazenstadloop in het kassengebied van Berlikum en Beetgum werd zaterdag 15 september een groot feest voor ervaren en beginnende hardlopers. SV Friesland had met steun van alle glastuinders uit dit gebied en met financiële steun van uitzendbureau AB Fryslân en Vitens Water weer een prachtig loopfeest voor de deelnemers in petto.

De weersomstandigheden waren ideaal, zon en een beetje wind maakte het aantrekkelijk om te gaan hardlopen op deze zaterdagmiddag in september.
Het autovrije parkoers geheel bestaand uit asfalt was een klein beetje aangepast en opnieuw zuiver opgemeten, waarbij elke kilometer werd aangegeven.
Om het deelnemersveld wat overzichtelijk te houden is de 12 km uit het programma gehaald en kon men kiezen uit 4 – 8 of 16 km. Voor de jeugdloop was er een heen en weer parkoers uitgezet van 2 km. De oudere jeugd koos voor 4 km dus de grote ronde.
Robert Cornelissen, de zoon van de tuinder waar de inschrijving, verkleden en douchenlokatie was gepland, werd betrokken in de organisatie. De gehele familie Kooistra met vrienden en kennissen had zich weer helemaal voorbereid op deze loop om deze zo te organiseren dat een ieder er plezier in heeft, de lopers een mooi parkoers aan te bieden, de sponsoren veel publiciteit te geven met start en finishboog, vlaggen, folders, T-shirts, en de speaker zorgde er voor dat iedereen wist dat dankzij hun het mogelijk was dit evenement te organiseren.
En de deelnemers werden verwend; er was voldoende verzorging onderweg, bij de finish sportdrank, bouillon, water en thee. Iedereen kreeg een tas met producten verbouwd in de kassen van Berlikum zoals tomaten, paprika’s etc. en een prachtig bos alstroemeria’s waar je weken plezier aan beleeft. Voor de jeugd waren er ook nog medailles en voor de snelsten bekers en voor de Kampioenen van Menaldumadeel had de organisatie ook bekers beschikbaar gesteld.
Het startschot werd verricht door Marijke Akkerman van hoofdsponsor AB Fryslân. Ze mocht zelfs drie keer schieten, eerst de 10 Engelse Mijlen lopers, twee minuten daarna de 4 en 8 en toen nog de jeugd die 2 km. gingen lopen.
De winnaars op de 8 en 10 Engelsenmijlen kregen een levensmiddelenpakket mee naar huis en de Friese kampioenen een beker. Voor Mariska Kramer was er ook nog 100 euro voor het verbreken van het parkoersrecord allemaal dankzij de steun van AB Fyslân.
Na afloop bleek SV Friesland ook nog goed in catering te zijn en verzorgde voor alle vrijwilligers en de tuinders een warm buffet met nasi, bami en patat als dank voor de steun gegeven bij deze Glazenstadloop. Een fotoreportage werd gemaakt de SV Frieslands fotograaf Anton Wijkhuijs die ze nog dezelfde avond op de site www.svfriesland.nl zetten en als diarepotage te zien is.
De wedstrijd op de 10 Engelsenmijlen werd gewonnen door Stefan van der Pal uit Leeuwarden. Deze SV Frieslandatleet is in topvorm en dat blijkt wel uit zijn prestaties de laatste tijd. De hele triatlon in Almere volbrengen, daarna won hij nog de EE- loop in Stiens  en nu in Berlikum was hij door niemand bij te houden. Jammer dat Saher Yoesef de winnaar van vorig jaar er niet bij kon zijn door verplichtingen op Terschelling anders had het nog een mooie strijd kunnen worden.
Mariska Kramer uit Drachten is na haar operatie weer helemaal terug en deed ook al weer een hele triathlon in Amerika en verdiende daar een plek op het erepodium.
Beide triathleten konden ook deelnemen aan de triathlon op Ameland die deze dag ook werd gehouden maar kozen voor de Glazenstadloop die door hun vereniging SV Friesland werd georganiseerd.
Stefan won in 57.41  voor de snelste veteraan en tuinder Albert van der Ziel uit Berlikum 58.43 en Harry Wiersma Marrum 1.00.16 Simon v.d. Beukel Berlikum werd de tweede Tuinder en derde senior in 1.00.41
Bij de M40 won Albert voor Jacob v.d.Leij Leeuwarden 1.00.48 en  Jappie Doller Appelscha 1.03.19. Jasper Keizer St.Annapar. won bij de M50 in 1.03.21 voor Jannes Dijkstra Donkerbroek 1.03.49 en Kees Voogt Bergschenhoek 1.05.24. Karst Anema Stiens won bij de M60 in 1.06.41 voor Jan Panhuis Leeuwarden 1.19.03 en Harm de Boer Drachten 1.21.46
Bij de vrouwen won Mariska in 1.00.48 (nieuw parcours record) voor Yvonne Kassenberg Burgum 1.06.42 en Liesbeth Steenbergen Sneek 1.10.47 zij was de snelste veterane bij de V35. Inge v.Schaik Leeuwarden won bij de vrouwen V45 in 1.15.47 en Anke Peterson Leeuwarden was de snelste bij de V55 in 1.24.46
De 8 KM werd gewonnen door Arjen v.d.Kreke Tijnje voor Klaas Kroeze Scharnegoutum en  Heerke Postma De Blesse.
Bij de vrouwen was Bettie Agricola uit Goingaryp de snelste. Liesbeth Andreae Hijlaard en Janet Tromp Ylst eindigden als tweede en derde.

Jeugdloop.

2 km 1. Pascal Sinnema Leeuwarden 2.Ruurd Nauta Boksum en Peter Breidenbach Zwolle.
Meisjes. 1.Nynke Wassenaar Wier  2.Ilse Hengst Berlikum 3. Anna Jellesma Berlikum
Kampioenen Menaldumadeel Ruurd Nauta en Nynke Wassenaar.
4 km 1.Gerrit Wolbers Franeker 2. Patrick Sinnema Leeuwarden en 3. Marco v. Overbeek Berlikum.
Meisjes.  1. Denise Sinnema Leeuwarden  2.Magriet Akkerman Nijemirdum 3.Nijnke Bruinsma Itens

Kampioenen Menaldumadeel Marco v.Overbeek Berlikum en Berber Struiksma Boksum