Glazenstadloop 2006

SAHER YOUSEF EN MARISKA KRAMER FRIESE KAMPIOENEN OP DE 10 EM

Voor de 2e keer organiseerde Sportvereniging Friesland samen de Glastuinders van Berlikum de Glazenstadloop rondom hun kassencomplex over een snel en verkeersvrij parcours van 4 km.

Een waterig zonnetje zorgde voor een lekkere temperatuur, wel dorstig weer maar hier had de organisatie ook rekening gehouden om na elke twee kilometer een waterpost neer te zetten met drinken en sponzen.

Door een financiële bijdrage van het uitzendbureau AB Fryslân, kon SV Friesland de winnaars van de 5 en 10 Engelse mijlenloop prachtige levensmiddelenpakketten aanbieden en een premie van honderd euro voor het verbeteren van het parkoersrecord.

Voor alle deelnemers was er een tas met producten uit de kassen en een bos bloemen, aangeboden door de tuinders. De lopers gingen dan ook na afloop tevreden naar huis.

In de loods was het secretariaat gevestigd en in de mooie ruime kantine van Cornelissen was gelegenheid de inschrijfformuliertjes in te vullen en iets te drinken te halen. Ook was er kleedruimte in de loods geregeld en beperkt douchen was mogelijk.

Bij de eerste editie van de Glazenstadloop kwamen 180 deelnemers aan de start, nu waren meer dan 230 lopers naar Berlikum gekomen. Men streeft naar 300 lopers maar de loopkalender is vol. Deze zaterdag was er ook de Run in Winschoten waar 320 ploegen van 10 personen aan de start stonden voor de 10×10 km-estafette en zondag was de Dam tot Damloop van Amsterdam naar Zaandam.

Simon Broeksma van AB Frylan gaf om precies drie uur het startschot voor de 10 Engelse Mijlenloop Frieskampioenschap 2006. Een pracht gezicht leverde dit op toen deze deelnemers tussen een haag van lopers die de kortere afstand liepen en een paar minuten later zouden starten een luid applaus lieten horen.

Saher Yousef uit Heerenveen liep bij de eerste doorkomst op kop en wilde er alles aan doen om Frieskampioen te worden en ook het parkoersrecord wat op naam van Rene v.Kaam uit Marrum stond op 56.43 te verbeteren en de premie van honderd euro mee naar huis te nemen.

Maar Albert v.d.Ziel uit Zandeweer, een Groninger tomatenkweker en topper in Groningen bij het hardlopen was ook naar Friesland gekomen om snel te gaan lopen. Verder waren er nog meer toppers aanwezig, Jan Scheenstra uit Zuidveen, schaatstrainer Kosta Poltavets uit Heerenveen en Heerke Postma De Blesse en Sjaco Kramer uit Drachten.

Sjaco’s vrouw Mariska verscheen ook aan de start voor de 16,1 km. Zij was vooraf favoriet voor de overwinning en het parkoersrecord van Geke Venema uit Oosterlittens 1.15.30 mocht geen probleem zijn om te verbeteren.

Saher Yousef won in 55.22 (nieuw parkoersrecord en Fries Kampioen) voor Albert v.d.Ziel 57.32 (1e Veteraan M40 en Tuinderskampioen) in 57.32 voor Jan Scheenstra 58.06 Kosta Poltavets 59.13 en Heerke Postma 59.14, Sjaco Kramen redde het net niet binnen het uur en werd 6e in 1.00.05 voor Harry Wijnja Joure 1.00.36 Jacob v.d.Ley Leeuwarden 1.01.50 en Harry Wiersma Marrum 1.01.57

Bij de vrouwen won Mariska Postma Drachten 1.03.17 (Nieuw parkoersrecord en Fries Kampioene) voor Yvonne Kassenberg Burgum 1.08.11 en Judith v.d.Meer Dronrijp 1.15.25

Rennie Talsma Mantgum 1.18.34 en Anke Wieringa Leeuwarden 1.28.43

Keimpe Jager Dronrijp won de 12 km. in 51.23 voor Wiebe Talsma Mantgum 55.06 en Roelof Rekker Zwolle 56.37