EE-RUN 2020

SV FRIESLAND ORGANISEERDE EE-RUN VANUIT STIENS DEZE 14e RUN IN CORONATIJD TROK 125 DEELNEMERS. ORGANISATOR CHRISTIAAN VALK GEHULDIGD VOOR ZIJN INZET.

Zaterdag 4 oktober, het weekeinde dat de Nightrun en festival in Franeker zou worden gehouden maar te massaal was om door te laten gaan en op Ameland twee dagen Trails werden gehouden terwijl de burgemeester van Terschelling hun eilandtrail verbood, organiseerde de SV Friesland de EE-Run in Stiens. Deze loop startte anders vanuit Britsum maar daar was geen genoeg ruimte om deze loop coronaproef te organiseren.

Voorafgaand aan de start van deze loop werd organisator Christiaan Valk, de kleinzoon van de oprichters van deze club Josefien en Jan Kooistra even in de schijnwerpers gezet en kreeg van Jan v.d.Wal een boeket bloemen aangeboden namens SV Friesland.

Dat heeft deze 23 jarige knaap ook wel verdiend, dankzij zijn inspanningen konden er tot nu toe 14 hardloopevenementen worden gehouden terwijl heel veel andere organisaties hun loopevenement moesten afgelasten omdat ze geen toestemming kregen van de gemeente of dat er geen genoeg lopers en vrijwilligers beschikbaar waren om een loop tot een succes te maken.

Christiaan bedenkt routes, zet die op papier en geeft aan hoe SV Friesland deze volgens het protocol van de atletiekunie met goedkeuring van het RIVM wil organiseren. Het kost soms heel wat moeite en energie en is het nodig om het op het gemeentehuis uit te leggen maar als de ambtenaar ziet en hoort hoe hij dit wil gaan doen lukt het steeds weer alleen bij een groot evenement in Franeker met 2000 deelnemers kon dat niet en is deze is verplaatst naar 9 oktober volgend jaar hopend dat dan de coronaproblemen zijn opgelost. Hij vond het leuk even in het zonnetje te worden gezet en hoopt zo door te mogen gaan het is dankbaar werk en de lopers zijn vol lof over de wijze waarop de lopen worden georganiseerd.

Start en finish was ook nu weer op industrieterrein de Middelsee waar SV Friesland een loods huurt om al hun materialen op te slaan en dat is heel wat. Zonder goed materiaal en ruimte om het evenement voor te bereiden is de basis waarop de club drijft.

Dit keer verwachtte men minder lopers maar de weergoden waren hun gunstig gezind het bleef nagenoeg droog met veel wind maar dat mocht de pret niet drukken. Een nieuw en prachtig parkoers met een deel langs de EE en de 5 km ging door de nieuwbouwwijk en bos door paden waar menig loper nog nooit was geweest. Vol lof was men dan ook over de mooie routes.

5 verzorgingsposten met drinken en na de finish warme bouillon en vruchtendrank, je moest het staande opdrinken en gauw weer naar huis om te voorkomen dat het druk werd in het finishgebied. Er was controle op het naleven van de voorschriften maar de organisatie heeft er alle vertrouwen in dat hier geen problemen door ontstaan. Zelfs bij de start hield men de 1½ meter in acht terwijl men dan wel wat dichter bij elkaar mag staan, een vluchtig contact wordt dat omschreven. Na de start ligt de groep heel gauw uit elkander omdat er verschillende routes zijn en een ieder zijn of haar tempo aanpast.

Ook nu kwamen de lopers uit heel het Noorden ja zelfs uit Lelystad en van over de afsluitdijk.

De Tijden werden handmatig genoteerd en zijn te zien op www.svfriesland.nl

Uitslagen EE-Run Stiens 04-10-2020 Org. SV Friesland.

20 KM: 1e Tom Pietersma Leeuwarden 1.17.42 2e Gerrit Duits Groningen 1.27.00 3e Arnold Hager Leeuwarden 1.27.59 4e Jesse Fennema Leeuwarden 1.30.32 5e Melchior Ram Uffelte 1.33.29

16 KM: 1e Chris Draijer Oudega 1.11.28 2e Henk Sijbranda Ureterp 1.17.06 3e Chris Vreugdenhil Leeuwarden 1.20.11 4e Klaas de Ruiter Leeuwarden 1.20.33 5e Alex van Zurk Leeuwarden 1.21.06 Vrouwen: 1e Marit Houtsma Ried 1.26.47 2e Marja v.d.Werf-Zoer Joure 1.35.28 3e Cindy de Jager St.-Anna 1.38.25 4e Nellie Dijkstra St.-Anna 1.41.39 5e Joke Bleijerveld Dokkum 1.43.19

10.3 KM: 1e Yke Zoetendal Joure 34.13 2e Ilan Palstra Workum 38.06 3e Durk Tichelaar Harlingen 39.42 4e Folkert Visser Burgum 40.23 5e Piter Kool Kubaard 40.53 Vrouwen: 1e Wineke Holtrop Emmen 49.21 2e Rika Jelsma Gorredijk 49.38 3e Tjitske Kooistra Lelystad 56.50 4e Anita de Vreeze Leeuwarden 57.24 5e Karin Danhof Jirnsum 59.18

5 KM: 1e Wouter Luinge Amsterdam 19.01 2e Pieter Prins Marsum 19.32 3e Martijn Toering Tjalleberd 19.54 4e Dennis Brandenburg Steenwijk 20.19 5e Jappie Doller Oosterwolde 20.28 Vrouwen: 1e Fleur Baljet Meppel 20.19 2e Janet Kooy Surhuisterveen 24.37 3e Corine Visser Leeuwarden 26.06 4e Catharina Groenland Bolsward 27.13 5e Renske Lemstra Gorredijk 29.18