Burgumrun

7e BURGUMRUN IN BURGUM. REMON VAN LUNZEN EN BETTIE AGRICOLA WINNEN DE 10 EM.

Onder prima weersomstandigheden is zondag de 14e  september de 7e Burgumrun   georganiseerd  in Burgum. Zon weinig wind en zo nu en dan bewolkt en een graad of 20 wat wil je nog meer?

De start en finish waren weer op het terrein van de hoofdsponsor GDF SUEZ Energie Nederland. Bij de elektriciteitscentrale in Noord Burgum is een geweldig groot parkeerterrein waar ruimte genoeg is om de douche en toiletvoorziening in Units te plaatsen, tenten voor de inschrijving, secretariaatstent, vrijwilligerstent etc. en ook voor een markt met een stuk of tien tenten van sponsoren zoals Univé , centrum voor sportpodologie, Something ELS voor de catering  met veel biertafels en banken een leuk plein gemaakt, Groot in BHV, Tuincentrum Burgum die bloemen verkocht, Ijsboerderij “Boereijs”waar de jeugd na de loop een ijsje kreeg, Kinderopvang Burgum Bewegingscentrum Reset, L.Cl.Burgum met de actie “Spieren voor Spieren en de garage voor persoonlijk onderhoud. En een massagetent.

De te lopen routes waren net zo als vorig jaar door o.a. het waterleidinggebied maar men liep nu andersom dit in verband met de grote deelname op een te smal pad, nu had iedereen voldoende ruimte om elkaar te passeren. Er waren voorfietsers en bezumfietsers van het Bewegingscentrum Reset. Verder stond op iedere kilometer een bordje en is de route nauwkeurig opgemeten met het Jones countersysteem van de Koninklijke Nederlandse Atletiekunie.

Maar lief 5 verzorgingsposten onderweg met water en sponzen en na de finish voldoende thee, bouillon, vruchtendrank en fruit in de verzorgingstent van SV Friesland waar Josefien en Hennie het behoorlijk druk hadden. De meeste lopers kwamen gelijktijdig binnen omdat er om het kwartier werd gestart, het voordeel is dat het lekker druk en gezellig blijft op het finishplein en bij de prijsuitreiking om half vier nog veel publiek aanwezig is om de winnaars te huldigen.

Om 13.00 uur gingen maar liefst 75 schoolkinderen van start voor hun 2½ km loop met op de helft een keerpunt. Henk Schievink van Stichting SCW Burgum Kiehool die het project Kickstart uitvoeren. Dit is het goede doel voor dit jaar en bracht duizend euro op bestemd om het mogelijk te maken via een laagdrempelige manier goedkoop de jeugd van 8 t/m 12 jaar kennis te laten maken met popmuziek. Ze stonden ook met een podiumwagen op de hoek van het parkeerterrein war de lopers twee keer langs kwamen. Henk kreeg hulp van een puppil en mocht alle 4 starts doen en even uitleggen waar hun doel voor stond.

Jan Kooistra van de SV Friesland was de speaker en haalde iedereen enthousiast binnen.  Zijn kleinzoon Christiaan Valk  DJ Chris www.ikwilparty.nl  zorgde voor het geluid over het hele startfinishgebied en muziek.   Eric Prins van My Laps zorgde via de chipmatten die iedereen registreerde die voorzien was van een startnummer met chip  voor de juiste uitslag. De jury stond hier ook om de snelsten te noteren. Zo kon vlot nadat de laatse jongen en meisje de finish waren gepasseerd  de prijsuitreiking plaatsvinden. Ook deze laatste twee deelnemers kregen een prijs. En natuur de snelste drie jongens en meisjes de uitslagen staan op www.uitslagen.nl  Al de jeugdige deelnemers  kregen naast het ijsje, een rugtas aangeboden door Sonac Suameer en een bidon.

Om twee uur de start van de 16.1 km oftewel de 10 Engelsemijlen, 203 deelnemers gestart. Maar kiefst 4 marathonklokken aan de finish voor iedere afstand één en één voor de jury. Zo kon iedereen meteen zien wat voor tijd hij/zij had gelopen op welke afstand. Kwart over twee de 10 km lopers 287 deelnemers en om half drie de 5 km 279 deelnemers. Rianne Harmsen uit Drachten liep een nieuw parkoersrecord op deze afstand 20.04 en kreeg een beker, bloemen en nog een envelop met de premie die voor dit record beschikbaar was. Jaring de Groot reikte de prijzen uit.

De Dienst Medische hulpverlening  Garyp stond paraat bij de finish en een post onderweg. Voor al de deelnemers was er een prachtig rood loopshirt wat vast net zo veel zal worden gedragen dan die van de voorgaande edities.  www.burgumrun.nl

844 deelnemers stonden deze zondag aan de start in 2013 was dat aantal  in de regen 937. Dit was te voorspellen met zoveel lopen in dit weekend en de voetbalwedstrijd Cambuur-Groningen 3-0  waar veel lopers naar toe gingen. Sommigen hiervan konden nog deelnemen aan de gezinsloop in de Prinsentuin ’s morgens. Omrop Fryslân was aanwezig om sfeerbeelden op te nemen welke ’s avonds werden uitgezonden.  Janke v.d.Schaaf maakte een fotoreportage  https://plus.google.com/photos/100925199159931099472/albums/6059007070111134177

De Drachtster Glashandel had weer prachtige glazen standaards beschikbaar gesteld voor de bedrijventeams. Bij Folkert Sport uit Sneek won in 1.52.17 voor Fysio 058 uit Leeuwarden 1.56.57 en derde Hugo Veenker Team Damwoude 2.03.01

De 10 EM: 1e Remon van Lunzen Leeuwarden 55.51  2e Douwe Nauta Bij Folkert 57.31 3e Franke Smidstra Leeuwarden 1.01.02 Vrouwen: 1e Bette Agricola Goingarijp 1.12.45 2e Jacinta Fancel Leeuwarden 1.15.13 3e Inge van Schaick Leeuwarden 1.17.42