10 van Boksum

PRESTATIELOOP 5e  10 VAN BOKSUM TROK MINDER DEELNEMERS DAN IN DE VOORGAANDE JAREN.

Voor de 5e keer organiseerden de activiteitencommissie van Dorpshuis It String  Boksum  en Sportvereniging Friesland uit St.-Jabik de 10 van Boksum. Een prestatieloop over 5 en 10 km en een jeugdloop over 1 km.

De loop is op de hardloopkalender gezet op de laatste zondag van september om een activiteit vanuit het Dorpshuis It Spring te organiseren omdat er veel hardlopers in de wijde omgeving van Boksum wonen. Frans Adema was de man die het parkoers bedacht en de leiding nam om vrijwilligers te regelen en het parkoers uit te zetten en te pijlen. Mooie route door het weidse landschap met roosters maar die werden voorzien van platen waar men gemakkelijk  hardlopend over heen kon lopen. Frans had deze route zaterdag gepijld met witkalk maar een flinke regenbui loste dit op en moest hij zondagmorgen toen de zon weer scheen er overnieuw bij langs.

In 2010 stonden er 110 deelnemers aan de start 72 senioren en 28 jeugdlopers, in 2012 waren dit er 155 vorig jaar 142 en dit keer 112 deelnemers. Dit jaar moest men een week naar voren op de kalender omdat de Joustermerkeloop van de zaterdag naar de zondag was verplaatst en SV Friesland is bij beide lopen betrokken. Nu zat men samen met de DamtotDamloop van Amsterdam naar Zaandam waar heel veel Friezen naar toe gaan. Ook was er in Blauwhuis een loop maar daar komen de meeste lopers uit die omgeving aan de start. Ook is de kalender zo vol dat de lopers meer keuze hebben en voor nieuwe of andere lopen gaan kiezen.

De nacht voor de loop had het dus flink geregend en de verwachting was dat er ’s morgens nog meer zou komen. Gelukkig bleef die bui weg tot nadat de laatste loper over de finish kwam. Verder was het mooi zonnig weer en wat winderig maar dat is lekkerder lopen dan bij erg warm weer. Er stond onderweg ook een verzorgingspost met drinkwater waar flink gebruik is gemaakt. Een mooie route over 5 en 10 km waar de 10 km lopers ook een deel van de 5 km route liepen. De lopers waren vol lof over de route en organisatie. Jammer dat er maar erg weinig jeugd meeliep wat ook het deelnemersaantal terugbracht naar 112 in totaal. Toch klaagt de organisatie niet en hadden plezier in het organiseren en konden genieten van een gezamenlijke maaltijd met broodjes en eigengemaakte soep. Voor volgend jaar zal men nog eens kritisch naar de hardloopkalender kijken of er niet een nog betere en gunstiger datum is. Zo’n organisatie met veel vrijwilligers onderweg en bij de finish verdiend toch wel 200 lopers aan de start. Voor vier euro kon men deelnemen en bij de verzorging ook nog koek aangeboden door bakker Sijbesma de buurman van het Dorpshuis It String.

Bij de finish SV Friesland eindverzorging, speaker Jan Kooistra en geluid en muziek door DJ Chris www.ikwilparty.nl  hier ook foto’s die hij heeft gemaakt bij de finish en start.

Herman Flameling noteerde al de nummers en tijden, foto’s van onderweg staan op www.boksum.com  de uitslagen en verslag komen ook op die site en www.svfriesland.nl

De prijzen overheerlijke bakkerspakketten van bakker Sijbesma werden meteen na de finish uitgereikt door Frans Adema voor de jeugd waren er prijzen voor de nummers 1-2-3.

UITSLAG: 10 km: 1e Roelof de Roos Leeuwarden  en Mechiel Zantema Goutum 38.45 3e Johannes v.d.Veen Goutum 40.04 4e Marco v.Meerveld Sneek 40.12 5e Willem de Haan Garyp 40.21 Vrouwen: 1e Marijke Bekkema Itens 49.20 2e Liesbeth Mulder Leeuwarden 52.38  3 Karin Danhof Irnsum 54.05 4e Saakje Regnerus Broeksterwoude 54.06 5e Tabitha Dijkman Leeuwarden 54.54

5 KM: 1e Jappie Doller Waskemeer 19.32  2e DouweJan Knol Mantgum 20.07 3e Mark v.Houten Boksum 20.52 4e Jildert Boerma Leeuwarden 21.36 5e Burghard Kombrink Heerenveen 22.56  Vrouwen: 1e Marijne Houwink Boksum 20.48 2e Berber Struiksma Boksum 27.17 3e Ina Boskma Boksum 27.18 4e Wieke Bouma Boksum 29.17 5e Riek v.d.Meulen Leeuwarden 29.18

1 KM: 1e Lars Boskma 4.24  2e Thom Tilma 4.46  3e Wessel Miedema 4.47 4e Aron Hoekstra Harlingen 5.29 5e Thomas Hoekstra Harlingen 5.46 6eLeon Kuypers 6.22 7e Franke Tilma 7.17 8e Pien Adema 7.18 9e Joost Kuypers 7.28  10e Gerben Hoekstra Harlingen 8.25(2 jaar).