Bovensmilde

Regen en onweer waren de voorspellingen. Geen goed vooruitzicht voor de organisatie van de halve marathon van Bovensmilde. En ook niet voor de braderie die op de ijsbaan naast de start en finish was gepland.

nog meer foto’s

Maar met goede moed bouwden de IJsvereniging Voorwaarts en de SV Friesland de start en finishlocatie op. Ook de vele marktkooplieden richten hun kramen in en de jeugd was present om hun koopwaar aan te bieden.

De braderie was veel groter dan vorig jaar toen de Oranjevereniging met het idee kwam deze braderie tegelijk met de halve marathon te organiseren. Nu was zelfs het overbekende shantykoor uit Spier aanwezig om op te treden.

De organisatie van de halve marathon had een probleempje, door een misverstand stond in de landelijke loopkalender dat de start van de 6-10-21 km om 15.00 uur was terwijl men in Bovensmilde de start een uur had vervroegd. Er waren wel duizend folders verspreid en e-mails verstuurd aan 300 trouwe lopers en via de website van SV Friesland waren lopers en verenigingen op de hoogte gebracht van de vervroegde start.

Toch kon men niet iedereen bereiken, zodat er toch nog wat lopers te laat kwamen.  Volgend jaar zal men dit beter afstemmen met de loopkalender.

Toch kwamen er nog ruim 200 lopers aan de start. Bij de jeugd was ook een goede belangstelling en de snelste lopers werden beloond met een prachtige beker als aandenken. Voor de jeugd was een nieuwe en mooiere route uitgezet, leuker voor het publiek en deelnemers. Na afloop konden de prijswinnaars gehuldigd worden en kregen applaus van het publiek wat hun prestaties waardeerden.

Voor de andere afstanden waren er ook andere routes uitgezet, mooier en leuker voor deelnemers en publiek.  De starts waren op verschillende plaatsen en tijden maar alles wel in de omgeving van de start en finish.

De routes zijn precies opgemeten en deze houd men voorlopig zo anders wordt het te ingewikkeld voor de lopers, nu weten waar ze volgend jaar moeten starten.

IJsvereniging had er alles aan gedaan om de lopers een mooie loop aan te bieden. Een motorrijder voorop bij elke afstand, vel verkeersregelaars op de punten waar het nodig was, prima verzorging onderweg en aan de finish.

Mooi aangekleed finishgebied, met marathonklokken en speaker die het publiek op de hoogte hield van de stand van de wedstrijd, de mensen op de braderie konden ook meegenieten.

Verder gaf men de gelegenheid om tegen organisatiekosten mee te doen of als herinnering een medaille, pen of sleutelhanger te ontvangen.

Dit werd als positief ontvangen, veel lopers lopen iedere week en hebben de kast vol medailles, t shirts en handdoeken. Een gebruiksvoorwerp is ook leuk maar als je voor minder inschrijfgeld kunt deelnemen is ook fijn.

Voor de prijswinnaars waren er enveloppen met inhoud waar ze zelf wat voor kopen, en velen waren verbaast dat er zo?n leuk bedrag in zat. Dit kan alleen omdat de sponsoren het op prijs stellen dat de ijsvereniging voorwaarts dit evenement organiseert en zij dit graag financieel ondersteunen en de verloting bracht ook een leuk bedrag op.

De boegbeelden van de ijsvereniging; Hendrik Speelman en Gert Jan v.Goor, waren best tevreden over deze dag.  Dankzij de inzet van zoveel vrijwilligers van de club en de hulp van SV Friesland met de fam. Kooistra en kleinzoon Christiaan was deze dag geslaagd. Natuurlijk kan er wat verbeterd worden, elke keer leer je het nog beter en perfecter te organiseren, maar het w??r hebben ze niet in de hand.

De halve marathon werd gewonnen door ??n van de beste lopers in Noord Nederland Remon van Lunzen uit Leeuwarden in 1.11.49 voor Jan Scheenstra Zuidveen 1.14.49 en Eelco Hoogeveen Blya 1.21.05  Jappie Doller Appelscha was de 4e man en snelste veteraan in 1.22.55 voor Jan de Lange Tuk 1.23.25  Jasper Keizer St.Annapar. 1.24.40 en Otto de Boer Leeuwarden 1.24.42 Ignas Dummer Assen 1.24.58 Marcel Tichelhoven Bovensmilde 1.25.35

De snelste vrouw was Alis Bosma Assen 1.48.34 voor Hanneke Scholing Orvete 1.53.54 en Ineke Scheffer Leens 1.56.29 Bertha Bruggenkamp uit Smilde moest voortijdig afhaken, het ging gewoon niet zei deze topster uit het Noorden.

Carel Opten Assen won de 10 km in 34.21 voor Jasper Mulder Joure 36.11 en Hans Rawee Amersfoort 38.24 Robert Huisjes Assen 38.48 Michel Speelman Smilde 38.50

Snelste vrouw was Trea Dekker Smilde 44.35 voor Annet Niestijl Assen 50.21 en Iris Bouwman Nieuwolda 51.00