Be Quickloop Dokkum 13-01-2024

BE QUICKLOOP 13-01-2024 IN DOKKUM TROK KRAP AAN TWEEHONDERD DEELNEMERS.

De organisatoren van de Be Quickloop L.Gr.Dokkum-CVV Be Quick en SV Friesland moeten altijd weer afwachten hoe is het weer en is het mogelijk het parkoers aan te geven met krijtkalkpijlen of moeten er een 40 tal bordjes worden geplaatst. Als het wegdek vrijdags nat is lukt pijlen niet omdat de krijtkalk dan oplost, dat is ook de bedoeling maar na de loop is dat verplicht door de gemeente.

Jan Faber van Be Quick en Henk Baas van de L.Gr.Dokkum waren verantwoordelijk voor de route en hadden een nieuwe route bedacht waar de lopers vol lof over waren en niet moeilijk te volgen. Dank zij de voor en bezem fietsers en duidelijk aangegeven route en ook nog prima hardloopweer, ja koud maar daar kun je op kleden. Voor de juryleden aan start en finish was het wel afzien die staan stil en in tent maar de verzorgingswagen staat dichtbij met warme bouillon en die smaakt heerlijk. Jan en Henk kregen na afloop een doos MERCI als dank voor hun vele werk.

Om kwart voor 11 ging de jeugd van start, jammer is die groep maar klein omdat er deze dag veel oefenwedstrijden zijn en indoorvoetbal in De Trije in Franeker waar ook veel belangstelling voor is. Toch konden twee jeugdteams meedoen op de 1 km die werd gewonnen door Kristian van Weeren Dokkum in 4.10 voor Tieme de Boer Dokkum en Theo Mathijn Smit Ternaard beiden 4.36. Voor al de jeugd was er een fraaie medaille en eindverzorging bij de verzorgingswagen van SV Friesland.

Om 11.00 uur gingen de 10 en 16 km van start en 3 minuten later de 5 km. De meesten kozen voor de 10 km afstand, in totaal stonden er krap aan 200 deelnemers op de startlijst maar 10 a 15 % komt niet aan de start door verschillende redenen, grieperig was de meeste reden en dan is het verstandig om niet te starten. Het inschrijfgeld wordt dan geschonken aan de organisatie.

Speaker Herman Hoekstra deed vooraf de nodige mededelingen, hete iedereen welkom, bedankte meteen al de vrijwilligers, verkeerregelaars, verzorgers, fietsbegeleiders EHBO etc. Iedereen kon na het volbrengen warm douchen, gebruik maken van de eindverzorging en hapje en drankje nemen in de kantine. Marathonklokken stonden aan de finish en nummers en tijden werden genoteerd door de jury die uitslag is te vinden op de sites en op www.uitslagen.nl Herman nodigde de lopers meteen ook uit voor de volgende loop van SV Friesland de halve marathon in Tzum op zaterdag 27 januari, daar is ook een 5-10-16 km afstand bij.

De 5 KM werd gewonnen door Siebert Nutma Eastrum 18.45 voor Pieter Prins Stiens 19.58 en Lars Dijkstra Dokkum 20.36

Vrouwen: 1e Femke Kingma Dokkum 24.08 2e Ingrid Lapar Dokkum 27.14 en Froukje Noordstra Dokkum 27.23

10 KM: 1e Folkert Visser Burgum 38.31 2e Harry Wiersma Blije 41.09 3e Marcel Stormer Dokkum 42.57 Vrouwen: 1e Jildou Laan Berltsum 48.57 2e Leonie Hacke Vlieland 51.13 3e Janieke Kalsbeek Driezum 51.55

16.1 KM. 1e Stefan de Jong Leeuwarden 56.33  2e Jelle Broersma Wytgaard 57.51 3e Johannes Huizenga Sweagerbosk 1.00.35