Antilopers naar Franeker

DE EERSTE WEDSTRIJDLOOP VAN DE ANTILOPERS 2;

‘RONDE OVER RIED’ IN FRANEKER

Met het lijf vol gezonde wedstrijdspanning meldden René en Marie zich in sporttenue bij Tineke. De voorbereidingen, de autoroute en de wedstrijdtactiek werden aan de stamtafel besproken. Langzaamaan zag je de wedstrijdspanning oplopen. Veel praatjes, gegiechel en toiletteren. Tineke reed naar het terrein van Bloemketerp (een wonder dat ze zonder omweg of bekeuring aankwamen) en ze melden zich in de kantine voor de inschrijving voor de afstand van 4.1 km. De hardloopomstandigheden leken  goed totdat de rugnummers bekend werden (12, …., 14).

Nog een beetje onwennig keken we naar de overige 218 deelnemers en volgden hun voorbeeld; de warming-up. René  trainde voornamelijk zijn kaakspieren door met kennissen te kletsen, Marie ging voor een swingende warming up ( techniek werd afgekeken bij een andere loopster) en Tineke probeerde een combinatie van die 2 stijlen.

Op naar de start.

Nog even wachten.

Dan………het schot.

En rennen maar.

Echter na een paar honderd meter waren De antilopers in een veld met toplopers terecht gekomen. Bij navraag bleek dat ze vertrokken waren in de groep voor de 21 km!

Gauw terugrennen naar de start en opnieuw opstellen voor de start van de 4,1 km. De tweede keer ging het goed. Ze liepen  in de vaste volgorde (Tineke voorop, op de hiel gevold door René en Marie als allerlaatste van het deelnemersveld) rondes over de bolwerken van Franeker.

Zonder te mopperen over zere benen, veel snotproductie, vermoeidheid (Marie en Tineke waren alletwee vrijdagavond wezen stappen) en het zware parcour, haalden ze de finish.

Het slot van de 4,1 km-loop liep uit in chaotische toestanden. Volgens vaste rituelen rende Tineke, gevolgd door René terug om Marie op te halen. Omstanders begonnen te gillen dat ze de andere kant op moesten. Maar De antilopers lieten zich hierdoor niet afleiden en liepen stug door op zoek naar Marie. Marie liep vervolgens als laatste, geflankeerd door René en Tineke, over de finish. Ze had de rol van de bezemloper al weer op zich genomen en heeft de hele loop gedacht dat ze de laatste was.

Na afloop bleek echter dat de 89 jarige Wijbren Visser met zijn rollator  nog ver achter Marie is geeindigd.

In de sportkantine vond de ceremoniële prijsuitreiking plaats waarbij Marie officieel tot ANTILOPE gehuldigd is.