9e Brinkloop 2012 Diever

ADRIAAN FRANSEN EN JESSICA OOSTERLOO LOPEN NIEUW PARKOERSRECORD IN LAATSTE BRINKLOOP DIEVER 2012.

De laatste Brinkloop in Diever op dinsdag 28 augustus trok 137 deelnemers en bracht het totaal van dit jaar op 1237 net geen record dat waren er 1249 in 2005.

Foto’s Janke v.d. Schaaf

Het was een mooie avond voor de hardlopers en organisatie St.Sport Promotie Diever en SV Friesland. Lekker weer, droog en weinig wind. Veel jeugd aan de start en deze kregen na afloop van de net 83 jaar geworden Berend Schreuder uit Zweeloo een standaardje en verrassing al wat een traditie geworden de laatste jaren.

Berend is de oudste hardloper die nog altijd meeloopt al gaat zijn tempo wel wat omlaag en kiest hij voor de 2½ km en niet meer de 5 bij de Brinklopen. Voor de start kreeg hij een bos bloemen aangeboden door Jan Kooistra van SV Friesland. Deze wenste hem nog veel hardloopjaren en vind hem een goed voorbeeld voor ouderen om door te gaan met actief bewegen. Zijn vrouw Grietje vergezelde hem nu ook weer en had een mooi plaatsje gevonden op de bankjes van Cafetaria Keernpunt. Gea en Hennie hielpen haar de standaardjes uit te reiken aan de jeugd.

Er was veel rood aanwezig deze avond. Gedeputeerde Ard van der Tuuk en voorzitter Eddy Veenstra en Statenlid Peter Zwiers allen Partij van de Arbeid, hadden bij een bezoek aan de mensen van de Voedselbank Westerveld, tijdens de campagne voor de statenverkiezing 2011 de belofte gedaan om een sponsorloop mee te doen en de opbrengst te schenken aan de Voedselbank Westerveld. Ze vroegen de organisatie van de Brinklopen in Diever of ze de laatste loop mochten gebruiken voor hun sponsoringloop. Dat mocht en deelname was gratis.

2e kamerlid van de P.v.d.A. Agnes Wolbert kwam ook naar Diever om hun sterkte te wensen en met de mededeling dat hun goede doel een prima doel is die ook steun verdiend. Er komen steeds meer mensen in problemen en deze kunnen dan een beroep doen op de Voedselbank.

Agnes mocht ook het startschot lossen en na afloop de cheque met opbrengstresultaat uitreiken aan Greet Oosterveld de Coördinator van de Voedselbank Westerveld. Het bedrag werd ruim € 1500,00 prima resultaat.

De drie mannen kregen als medelopers Madelief Recourt, Hester Slootjes, op de 2½ km, Theo Claas, op de 5 km maar ging nog wat ronden door, en Jeroen Overbeek, Jeroen Recourt, Henk Santes, Hans Polman, Hans Recourt. Ze kregen een verdiend applaus van het publiek.

Op deze avond werden de prijzen voor de seizoen en parkoersrecord bestaande uit VVVbonnen ook uitgereikt door penningmeester Bart Smit. Deze avond werden er nieuwe records gevestigd en zelfs het record op de 10 km van Remon v.Lunzen 32.09 gelopen op 21-07-2009 ging er deze avond aan. De in vorm verkerende Adriaan Fransen uit Assen liep supersterk en liep een tijd van 31.52 en dat op dit pittige parkoers van klinkers en bochten en waar hij geregeld lopers moest passeren met ruime bocht. Hij mocht na afloop 4 enveloppen in ontvangst nemen. Hij won op 17-07-2012 de 5 km in een recordtijd van 15.17

Jessica Oosterloo uit Appelscha had 8.25 staan op de 2½ km, ze kwam deze avond om die tijd scherper te stellen en dat is haar gelukt, 8.12 was haar tijd, dus twee enveloppen voor haar.

Arjan Bloem Assen heeft dit seizoen het snelst gelopen op de 2½ km 7.38 op 17 juli.

Nog zo’n Noordelijke topper Jan Stuursma uit Sappemeer hij had 32.42 op de 10 km staan en dat was tot vanavond de snelste tijd maar Adriaan was nu sneller. Yvonne Kassenberg uit Leeuwarden liep op 14-08-2012 een parkoersrecord op de 10 km 36.07 voor haar ook twee VVVbonnen. Dit was voor Yvonne ook een persoonlijk record. Ze was er deze avond niet, zaterdag liep ze een persoonlijk record op de 20 km 1.15.29 in de klassieker Sneek-Bolsward-Sneek die werd gewonnen door Mariska Kramer uit Drachten 1.14.58  Olfert Molenhuis Assen won bij de mannen 1.05.22  hij liep dit jaar een marathon in 2.19.53  Yvonne is in training voor de NK Marathon in Einhoven, mits oktober.

Mariska liep 24-07-2012 de 5 km in 17.13 en heeft het record staan op 16.42 gelopen 9-08-2011 maar deze avond kwam Marieke Falkmann uit Groningen aan de start en liep net als Adriaan een prima race, won in 16.51 goed voor een nieuw seizoenrecord. Zij mocht de VVVbon in ontvangst nemen.

Speaker Jan Kooistra bedankte al de lopers voor hun komst, het publiek en vrijwilligers voor hun medewerking en steun. Verder Henk ten Hoor en de andere sponsoren voor hun financiële steun. Ook bedankte hij de bewoners van de Brink die 9 weken elke dinsdag veel lawaai en drukte op hun brink hadden. En Henk van Cafetaria Keernpunt voor zijn medewerking en gastvrijheid. Hij zorgde voor stroom en mochten de lopers hier van het toilet gebruik maken. Jan Vos werd bedankt voor het gebruik van Het Dingspilhuus en Henk ten Hoor en anderen voor de sponsoring. Een mooi Brinkloopseizoen zit er op.

Woensdags 29 augustus organiseerde de SV Friesland de Visserijdagenloop in Harlingen, in Drenthe konden de lopers naar de stratenloop in Alteveer/Kerkeveld en zaterdag 1 september  naar de Bosloop van de LSV Invictus en SV Friesland in Appelscha of ’s avonds naar Ruinerwold.