25e Visserijdagenloop

25e VISSERIJDAGENLOOP HARLINGEN MET RECORD AANTAL  DEELNEMERS

Foto’s Janke v.d. Schaaf - Klik hier voor de foto’s
Foto’s Anton Wijkhuijs - Klik hier voor de foto’s

De 25e editie van de Visserijdagenloop die de SV Friesland organiseerde op de woensdag van de Visserijdagen in Harlingen is een groot succes geweest, maar liefst 266 deelnemers schreven zich in.

Dat zijn er 40 meer dan vorig jaar, de loop is al uitgegroeid tot een klassieker voor de recreatielopers in Friesland.  Josefien Kooistra had het dan ook druk met de inschrijving Hennie Boonstra en Herman Hoekstra assisteerden haar. Ze kon er op tijd worden gestart.

Dit jaar zat men na Sneek-Bolsward-Sneek waar zaterdag 340 lopers aan deel namen. Een voordeel misschien, maar veel lopers hadden het zaterdag zwaar door wind en regen en waren nog niet hersteld om nu weer te gaan lopen in Harlingen. Wedstrijdlopers sparen hun krachten voor zaterdag 1 september wanneer de LSV Invictus en SV Friesland de bosloop organiseren in Appelscha. Of zaterdag 8 september de Glazenstadloop in Berlikum. Woensdag 5 september is de EE Loop in Britsum ook die lopen worden georganiseerd door de SV Friesland. www.svfriesland.nl

Ook nu waren de lopers weer welkom bij de VV Harlingen die hun accommodatie beschikbaar stelde voor kleed- douchegelegenheid en inschrijving in de Kantine. De Stichting Visserijdagen Harlingen vergoed de huur en Leo v.d.Kruit één van de bestuursleden was aanwezig bij de start van deze jubileum editie. Hij bedankte SV Friesland voor het organiseren van deze Visserijdagenloop.

Wybren Visser, hij wordt volgende maand  90jaar had weer heel veel prijzen opgehaald bij de Harlinger Middenstand bestemd voor de verloting op startnummer. Iedere deelnemer heeft zo een kans om een prijs te winnen en gaan niet alleen de snelste lopers met de prijzen er van door. Dit wordt zeer op prijs gesteld door de recreatieve lopers, de doelgroep van SV Friesland. Meer dan honderd prijzen waren er in de verloting en de bloemen werden beschikbaar gesteld door Bloemisterij  v.d.Meer en de Supermarkt JUMBO HARLINGEN had voor al de deelnemers, vrijwilligers en medewerkers een gele Jumbotas met Snellejelle koek, een fles Aquarius en Sultana Biscuits. JUMBo bedankt was dan ook elke keer weer te horen van de dankbare lopers. Wybren liep zelf nog  4 km net binnen het uur achter zijn superrollator.

De route langs de zeedijk tot de brug over de N31 de Halsbân was een pittige vijf kilometer pal in de wind, maar daar stond de verzorgingspost van Meine Hoitsma en Anton Wijkhuijs met water, maar daarna over die brug wie geen hoogtevrees heeft geen probleem en prachtig uitzicht over de Waddenzee en het ruime landschap.

Voor lopers is dit een lastige brug maar ook weer een belevenis veel velen die deze brug niet konden.

Nu de brug voor de wind naar Kimswerd waar weer verzorging stond met Jan Jorna, Thijs Hofstra en Epeus Jorritsma  en Ben Melgers van het White Angels Verkeerregelaars Team  zorgde voor een veilige oversteek en ging men verder via het fietspad naar Harlingen waar voor de finish op het Balkland men nog over een hoog bruggetje moest. Na de finish waar Anita v.d.Wal en Geke Venema  al de nummers en tijden noteerden, een hele klus en zeker dat je dit voor de eerste keer moet doen. Ze kregen steun van Christiaan Valk en Hennie Boonstra. Gretha Hofstra had het behoorlijk druk om de lopers te voorzien van bouillon, thee, multivruchtendrank en fruit. Hennie hielp haar de tassen van de JUMBO HARLINGEN uit te delen.

De 67 jarige Age Tichelaar erelid van de VV Harlingen en KV Eendracht en bekende kaats en voetbalscheidsrechter mocht de startschoten geven. Om 7.00 uur voor de 10-16.4 km en 5 minuten later voor de 5 km lopers die een keerpunt  hadden op de weg langs de zeedijk. Age heeft ook veel aan prestatielopen meegedaan en vind het een eer om het startschot te mogen doen

De fotograven Janke v.d.Schaaf en Anton Wijkhuijs maakten een fotoreportage, maar er waren nog meer hobyfotograven onderweg aan het plaatjes schieten.

Wybren en dochter Fenny Visser en Herman Geritz werden bedankt voor het vele werk wat zij hebben verzet om deze loop tot een succes te maken.

De uitslagen:

16.4 km. 1e Harry Wiersma Blija 1.04.30  2e Auke Postma Damwoude 1.07.30  3e Tjerk Bruinsma Makkum 1.07.45 4e Jacob v.d.Leij Leeuwarden 1.08.09  5e Niels Visser Hattem 1.08.30

Vrouwen: 1e Hanna Schuiling Minnertsga 1.36.01  2e Miranda Zwiggelaar Lemmer 1.37.35 3e Minke Oord Joure 1.38.51 4e Lisa Ligthart Harlingen 1.39.33  5e Sabine Bomas  Gytsjerk   1.40.46

10 km.: 1e Herman Regnerus Marrum 40.04  2e Simon Regnerus Marrum 40.41 3e Koos de Vries Leeuwarden 41.07  4e Johan Jellema  Kropswolde  42.21  5e Vincent Hilgenga Harlingen 42.29

Vrouwen: 1e Anneke de Boer Nijland 43.42  2e Judith v.d.Meer Dronrijp 44.44 3e Simone v.Dijk Makkum  50.13  4e Karin Danhof Irnsum 51.49  5e Saakje Regnerus Broeksterwoude 52.04

5 km.: 1e Paul Geertsma Harlingen 17.56  2e Edward Hilgenga Harlingen 19.09  3e Richard v.Lunzen Franeker  21.03 4e Jacob v.d.Berg Harlingen  21.16  5e Jacco Reitsma  Leeuwarden 21.20

Vrouwen.:  1e VeroniQue Vasseur Oostburg  22.53   2e Bertina v.d.Weide Harlingen 23.32  3e Sandy Yntema Leeuwarden 25.08  4e Saskia Schreefel            Utrecht  25.56  5e Sippie Tolsma Berlikum  27.56

De volledige uitslagen staan op www.svfriesland.nl