3e Hoeve aan den wegloop

3e HOEVE AAN DEN WEG LOOP IN OUDE WILLEM 17-08-2024 TROF PRIMA HARDLOOPWEER
Bij iedere loop die de SV Friesland organiseert is het weer afwachten hoeveel deelnemers er op af komen en ze organiseren nogal wat lopen. Als er maar een honderd liefst wat meer, aan de start verschijnen zijn ze al blij.
Ze doen het maken van de eindtijden nog handmatig, dat is voordeliger dan met chip en elektronische tijdwaarneming en met dat aantal is dat voor de tijdjury wel te doen. Zo kunnen ze het inschrijfgeld op € 6,00 houden als organisatiekosten en wie een medaille wil besteld die bij de inschrijving. Wie er voor kiest niet van te voren in te schrijven, dat kan tot een dag voor de loop, betaald ook iets meer voor extra administratie.
Dit jaar organiseert de SV Friesland weer 4 lopen op één van de mooiste campings van Drenthe Hoeve aan den Weg in Oude Willem en kreeg toestemming van Staatsbosbeheer om op de twee routes in het Drents Friese Woud te gaan hardlopen. Voorwaarde was om 10.00 uur starten dan is er nog weinig fietsverkeer in het bos en als er fietsers zijn deze de ruimte te geven door naast het pad te gaan lopen daar is wel ruimte voor.
Vol lof zijn de lopers over deze routes waar ze drie keer bekertjes water wordt aangeboden en er twee groenafvalzakken staan waar ze de lege bekertjes in deponeren. De routes worden op vrijdag uitgezet en zaterdagsmorgens gecontroleerd en dezelfde vrijwilligers zijn ook bezem fietsers en nemen de bordjes weer mee en mochten ze zwerfvuil vinden, al is dat van anderen, nemen ze dat ook mee terug naar de finish.
Om deze lopen te kunnen organiseren heeft SV Friesland toestemming nodig van Staatsbosbeheer en Gemeente Westervelde en is daarvoor leges verschuldigd en bij Staatsbosbeheer een bijdrage per deelnemer. En natuurlijk van de beheerders van Hoeve aan den weg Inge en Johan voor gebruik van douche en toiletgelegenheid.
De start/finish is op de Streng een weg die ophoud na de in gang van het jaarterrein, verkeer wat naar de boerderij en bos moet komt er nog maar daar heeft men als organisatie bij het starten en finishen van de lopers geen hinder van. De auto’s kunnen parkeren in de brede berm , parkeerwachters zien er op toe dat de asfaltweg vrij blijft. Ideale plaats waar de secretariaat en verzorgingskar kan staan. De tijdjury staat ook in de berm om nummers en tijden te noteren.
De deelnemers komen uit de buurt maar ook uit andere provincies en vakantiegangers. Alle drie Hoeve aan de Weglopen kregen genoeg deelnemers en de komende op 24 augustus verwacht men die ook.
De laatste zaterdag in augustus is de Roggebergloop in Appelscha waar de LSV Invictus de organisator is en SV Friesland medewerking verleend ook die routes zijn in het Drents Friese Wold.
15 vrijwilligers hebben een taak bij deze lopen en sommige kunnen daarnaast ook zelf nog meelopen. Deze komen uit heel de provincie en zelfs uit Groningen. Zij krijgen voor hun inzet waardering van de lopers en bestuur en worden na afloop een hapje en drankje aangeboden, vrijwilligers moet je koesteren. Janke v.d.Schaaf maakt weer een mooie fotoreportage welke foto’s gratis zijn te downloaden. Leuk is dat familieleden ook meelopen.
Jong en oud, iedereen mag meelopen daarom is er keuze uit 6-10,7-16-22 km. Na de finish is er de eindverzorging met warme bouillon, chocolademelk, vruchtendrank, water en fruit.
De club is zo al bijna 45 jaar actief en verleend ook haar diensten bij enkele andere organisaties. Ze organiseren al 27 jaar De Terschellinger Marathon de Berenloop mee die is bijna al weer volgeboekt, ook de Vuurtorenloop op Vlieland zijn ze bij en ze hebben hun eigen website www.svfriesland.nl
De volledige uitslagen van de Hoeve aan den Weglopen staan op deze site ook aankondigingen van hun lopen, links naar de fotoreportages en lidmaatschap SV Friesland heeft voordelen.
Uitslagen 3e hoeve aan den wegloop
6.3 km; 1e Dennis Brandenburg Steenwijk 21.22 2e Jelmer Rijkes Groningen 22.33 3e Jappie Doller Oosterwolde 23.45 4e GertJan Tichelaar Oldebroek 24.07 5e Gerard Kroes Oldebroek 24.42
Vrouwen; 1e Anita v.d.Wal Harlingen 28.06 2e Tsjetty Visser Burgum 28.16 3e Renate Kroes Oldebroek 30.36 4e Kim Wending Stiens 22.14 5e Liseth Breidenbach IJsselmuiden 32.32
10.7 km; 1e Folkert Visser Burgum 41.28 2e Kelly Bouman Nunspeet 44.16 3e Andres Faber Beilen 47.4Vrouwen; 1e 6 4e Theo Groenendijk Ravenswoud 48.06 5e Niels Fennema Kollum 48.29