2e Hoeve aan den Wegloop Oude Willem

REGENACHTIGE 2e HOEVE AAN DEN WEGLOOP OUDE WILLEM 160 LOPERS OP DE STARTLIJST

In Oude Willem gelegen aan de bosweg tussen Wateren en Diever organiseert de SV Friesland iedere zaterdag in Augustus de Hoeve aan de Weglopen vanaf deze camping. De hardlopers kunnen een keuze maken uit een route van 6 km, of de 6 en 10 km route of deze routes plus nog een lus op hetzelfde parkoers om op de 22 km te komen.  De start is op De Streng naast de camping op doodlopende weg dus geen verkeer en langs de bosweg gaat men oversteken bij verkeerregelaar Jan de Boer, na die ronde komt men bij de oversteek naar de camping waar de 6 km naar de finish gaat en de anderen de pittige 10 km route nemen door het Drents Friese Wold, heuveltjes echte kuitenbijters en daarna een stuk zandweg de Haarweg. Maar liefst 6 verzorgingsposten met bekertjes water immers het kan erg warm zijn in de augustusmaand. Voor de start die al om 10.00 uur plaats vind omdat er dan weinig fietsers op de routes zijn was het drukkend warm maar na de start kwam de regen heerlijk zeiden veel lopers maar de verzorgers onderweg vonden dat minder leuk maar koud was het niet. De lopers waren dan ook vol lof over de duidelijk aangegeven routes, verzorging en na de finish warme bouillon.

Op een verzoek van een loper om maar in verband met de regen een uur later te starten werd niet gehoor aangegeven, bij onweerdreiging moet dat wel maar dat was nu niet aan de orde. Dankzij het vrijwilligersteam werd ook deze loop weer een succes. Lopers kwamen uit alle delen van het land de lopen staan niet alleen vermeld op de hardloopagenda van Noord Nederland www.loopjeloopje.nl maar ook op de landelijke kalender en zelfs op de internationale kalender.  En de mond op mondreclame is nog de beste propaganda en dat merken ze ook bij de SV Friesland.

Prijzen zijn er niet te winnen, wie een medaille wil kan die bij de inschrijving bestellen en verrekenen zo houdt men het betaalbaar en maar weinig willen een medaille. Dankzij een goede deelname kan men de onkosten zoals bijdrage Staatsbosbeheer en vergunning plus die van de Gemeente Westerveld. En de autovergoeding de meeste vrijwilligers komen uit Friesland en Groningen en de verzorgingsspullen en consumpties. De vrijwilligers kunnen na de loop iets te eten en drinken krijgen in De Hoeve, gezellig en even napraten hoe het is gegaan.

De uitslagen, verslag, foto’s staan dezelfde of de andere morgen al op de site www.svfriesland.nl verzorgd door Anita die ook de inschrijving verzorgt zij en haar man Jan werden terecht daarvoor even een bloemetje aangeboden. Jan doet de catering nadat de lopers zijn gefinisht.

Ook de beheerders van de Camping Inge en Johan van Alfen en hun bediening werden bedankt voor hun gastvrijheid. Ook de Gemeente Westerveld Groenvoorziening voor het maaien van de bermen, die stonden dit keer vol met auto’s.

De lopers werden meteen weer uitgenodigd voor de volgende lopen op 19 en 26 augustus en op de dinsdagen voor de Brinklopen die ’s avonds worden gehouden in Diever. www.dieversportief.nl

UITSLAGEN 2e HOEVE AAN DEN WEGLOOP OUDE WILLEM   ORG.SV FRIESLAND 12-08-2023

6.3 km; 1e Wilco Dijkstra Emmen 22.38  2e GertJan Tichelaar Oldebroek 23.32  3e Jappie Doller Oosterwolde 23.53

Vrouwen; 1e Lisanne Faber SV Friesland 31.05  2e Sandra v.d.Meulen Hallum 31.40 3e Hielkje Faber Oranjewoud 34.23

10.5 km; 1e Jeroen v.d.Meulen Drachtstercompagnie 42.14  2e Jesse Vos Emmen 45.27 3e Jacob v.d.Ploeg Damwâld 46.04

Vrouwen; 1e Nynke Kramer Oudemirdum 45.47  2e Lailia Blómer Beerta 50.14 3e Anja van Vliet Oosterwolde 52.14

16 km; 1e Evert Moes Smilde 1.04.18  2e Jaap Vermaas Marknesse 1.09.02  3e Syb v.d.Ploeg Kubaard 1.09.57

Vrouwen; 1e Hetty Wierenga-Groen Wezep 1.13.30 2e Adrie Hartholt Appelscha 1.26.22  3e Sylvia Talen Meppel 1.35.51

22 km; 1e Ruben Zuidema Assen 1.22.59  2e Johannes Huizenga Sweagerbosk 1.28.16 3e Johannes Postma Gytsjerk 1.37.46

Vrouwen; 1e Sanne Scheltes Assen 1.42.28

Fotoreportage van Janke v.d.Schaaf.

Foto’s van Theo Runia

Fotoreportage Tjeerd de Jong