28-01-2023 Halve marathon van Tzum

HALVE MARATHON TZUM MEER DAN TWEEHONDERD DEELNEMERS OP DE STARTLIJST
SV Friesland werkt sinds de coronacrisis met voorinschrijven via internet en dat voldoet prima, wie zich van te voren aanmeld dat kan tot een avond voor de loop bespaard twee euro en helpt de organisatie met hun deelnemerslijst voor de speaker en ligt het startnummer voor hen klaar.
10% blijft door omstandigheden weg en schenkt het inschrijfgeld aan de club. Maar SV Friesland is best tevreden met dit systeem, bij de aanmelding bij de start kan men met pin betalen omdat ze beschikken over een schotel waar ze via de satelliet wifi hebben en de lopers in de computer kunnen invoeren en meteen zodra de laatste loper binnen is de complete uitslagenlijst op de site kunnen zetten.
Dankzij de tijdjury die alle tijden en nummers noteren kan men het inschrijfgeld laag houden en hun service verlenen. Zo is er op alle 4 verzorgingsposten warm water wat aan de lopers wordt aangereikt of ze het zelf kunnen pakken. De ervaren verkeerregelaars van het White Angels verkeersregelaarsteam. Zorgen voor de veilige oversteekplaatsen en de routes waren duidelijk gepijld. Het was prima hardloopweer alleen de laatste kilometer had men tegenwind.
Herman Hoekstra deze Goutumer is een manusje van alles, vrijwilligers coördinator, assistent trainer, verkeerregelaar en u had hij het speakeren over genomen van Jan Kooistra. Hij vroeg een daverend applaus voor de start voor Nynke die voor de 5e keer een week met een team naar de Oekraïners om daar te helpen met de opbouw en ondersteuning van de bevolking. Zij regelde de accommodatie in De Moeting, omdat de VV Tzum geen ruimte had ivm voetbal van enkele elftallen.
Willem en Brigitta hadden heerlijke snert klaar voor de lopers, publiek en de vrijwilligers, hun werd een fraaie plantenkom aangeboden voor het beschikbaar stellen van hun gebouw.
De deelnemers kwamen uit alle delen van het land zelfs een ploegje uit Amsterdam die naar Tzum waren gekomen om van het mooie landelijke landschap te genieten. Maar ook Groningen was goed vertegenwoordig na Friesland. Jammer dat Willy de Jong viel in de beginronde en door de EHBO goed is geholpen.
De lopers waren vol lof over de route en verzorging onderweg, ze werden uitgenodigd om mee te doen aan de volgende activiteit van SV Friesland De Dijkstra&Draisma Wintertriathlon die ze op 11 februari samen organiseren met de baancommissie van de 11 Stedenhal of een week later aan de derde loop van SV Friesland de Oerpolderloop in It Heidenskip. De eerste loop was de Be Quickloop in Dokkum. Cateringman Jan v.d.Wal had bij de eindverzorging met warme chocomelk, bouillon, vruchtendrank en banaan goede klandizie, ook een service van SV Friesland.
Prijzen waren er niet te winnen met uitzondering bij de jeugd en krijgt de laatst binnenkomende loper, dat was nu Heleen Dijkstra uit Hempens zij kreeg de Rode Lantaarndragers prijs als laatste vrouw op de halve marathon.
Tjeerd de Jong maakte een foto reportage hieronder de link naar zijn foto’s die je gratis mag downloaden. De volledige uitslagenlijst staat op www.svfriesland.nl