25-09-2022 Joustermerkeloop

JOUSTERMERKELOOP VAN START IN PITTIGE REGENBUI. PRIMA DEELNAME.
De AV Heerenveen organiseerde zondag 25 september voor de 38e keer de Joustermerkeloop.
Deze begon vroeger (1980) in het dorp zelf in het centrum maar nu al weer enkele jaren vanuit de Sporthal van de OSG Sevenwolden aan de Pasteurweg waar voldoende parkeergelegenheid is gemakkelijk te bereiken vanaf de snelweg en kleed en douchegelegenheid in de sporthal. In het centrum werd het te druk en hadden bijvoorbeeld de oliebolkraam last van het geluid van de speaker die mededelingen deed en verslag. Men mag nu wel de nodige mededelingen doen maar tot 1 uur mag er geen muziek worden gedraaid in ver band met de zondagsrust.
Het liep in het begin niet zo snel met de opgave van de deelnemers via de site, nainschrijven kan niet, maar de laatste dagen liep het snel op tot 241 lopers met loopgroepjes uit Driebergen-Rijsenburg, Sneek etc en lopers die zaterdag de 10 mijl van St.-Anna zouden lopen welke door SV Friesland is afgelast. Maar er was dit weekeinde zoveel keus, Marun in Marum, Sprindaltrail, Ruinenrun, Halve van Texel vanaf de boot, Urbantrail Leeuwarden, City-Pier-City run en AV Lionitas hield ter gelegenheid een 60 uur estafette en in Berlijn was de marathon met nieuw wereldrecord van Kipchage 2.01.09 op de 42.2 km.
SV Friesland verleende al vele jaren haar medewerking aan de Joustermerkeloop met organisator Roel de Jong en werden nu ook weer gevraagd door Lies de Vries die nu het aanspreekpunt was. Jan Kooistra was de speaker en nam zijn eigen geluidinstallatie mee. Door zijn ziekte gaat het lopen slechter maar praten lukt nog best. Jippe Bokma en Herman Hoekstra kwamen mee om hem te ondersteunen met het opzetten van de tenten en Jan v.d.Wal was er om de eindverzorging te doen met bouillon, water, vruchtendrank en banaan. Herman en Jippe knippen de tags uit de schoenen na de finish en in de sporthal kregen de lopers hun herinnering hun startnummer mochten ze houden.
De keuze was voor de senioren 7-10.2 en 15.6 km start om 11.00 uur en de jeugdlopen over 1-2-ronden start 13.15 uur. De start van de senioren was in een flinke regenbui, starter Jan Kooistra kon de lopers ook niet eerder laten gaan omdat de tijdwaarneming afgesteld was op 11.00 uur. 64 op de 7 km, 86 op de 10.2 km en 73 op de 15.6 km. Een voorfietser op elke afstand en route was aangegeven met pijlen op de weg die wat wazig waren door de nachtelijke regenbuien en voor en bij de start maar waren nog goed zichtbaar toch gingen enkele lopers in de fout en liepen korter en kwamen niet in de uitslag. Gelukkig bleef het tijdens de loop praktisch droog en konden de lopers genieten van het mooie parkoers bestaande uit 4 km schelpenpad maar verder verharde weg.
Onderweg was er verzorging en het Rode Kruis was aanwezig met twee op de fiets en na de finish. Jan bedankte al de vrijwilligers voor hun inzet, zonder hen geen loop, de sponsoren, Rode Kruis en deelnemers voor hun komst. Hij nodigde de lopers uit voor de volgende loop op zaterdag 8 oktober de Reigerboscross in St-Nic en de Fytrisloop in de Westereen, beiden starten om 11.00 uur beide lopen zijn heel verschillend, de cross met korte afstanden in het bos de Fytrisloop meer over de weg en lange aftanden tot 21.1 km.
Sietse v.d.Meij de voorzitter van de AV Heerenveen gaf het startsein met de toeter voor de jeugd, drie groepen ook hier mooie deelname en voor de jeugd mooie standaards als prijs, de senioren kregen een pakket uitgereikt. Mette Marit Osinga uit Broek won de gratis ballonvaart in de verloting.

Uitslagen Joustermerkeloop 25-09-2022
7 KM: 1e Peter-Jan de Jong Joure 23.32 2e Martijn Ettema Bolsward 26.05 3e Martijn Ruis Ysbrechtum 26.23 4e Hilbert de Haan Ouwster-Nijega 27.26 5e Martijn Toering Tjalleberd 28.10 Vrouwen: 1e Trijntsje Postma Scharsterbrug 32.58 2e Aniek de Jong Joure 33.52 3e Sandra Haanstra Scharnegoutum 35.33 4e Gerian Wolfswinkel Joure 36.10 5e Diana Bergsma Heerenveen 37.50
10.2 KM: 1e Sjirk Bijma Joure 35.42 2e Johannes Postma Gytsjerk 36.47 3e Jan Germ Looijenga Oentsjerk 37.37 4e Kane Hylkema Melbourne 39.07 5e Joris Jannink Haalsbergen 40.43 Vrouwen: 1e LiesbethHiddema Jirnsum 47.54 2e Suzanna de Vries Heerenveen 48.18 3e Anja van Vliet De Kiel 48.45 4e Margriet Akkerman Oudemirdum 50.20 5e Tineke Muizelaar Oudemirdum 50.52
15.6 KM: 1e Wilko Bakker Joure 52.15 2e Tsjomme Ozinga Heerenveen 57.03 3e Wieger Romkes Joure 58.02 4e Siep Nota Sneek 1.01.26 5e Karim Pastoor Langezwaag 1.02.38 Vrouwen: 1e Mireille Baart Wageningen 1.00.47 2e Anita Talman Langezwaag 1.12.50 3e Bettie Agricola Goingarijp 1.14.32 4e Tamara Steigenga Exmorra 1.17.21 5e Dieuwke Blaauw Heerenveen 1.19.01