10-09-2022 Loop om ’t Bildt

BROTSIGER LOOP OM T’BILDT TROK 80 HARDLOPERS LANDBOUWERS DRUK OP HET LAND BEZIG.

De uitzetters van de loop om t’Bildt zaterdag 10 september troffen het vrijdag niet met het pijlen van de routes, dikke onweersbuien werden er verwacht en dan lossen de pijlen op dus besloten de Jannen naast de krijtkalkpijlen ook overal een bordje bij te plaatsen om te voorkomen dat de deelnemers fout zouden gaan lopen. Op het ‘tSanpad van de Ouwedyk naar St.-Jabik ging het voor de 5 km lopers toch nog fout al vond men dit niet erg immers men hoefde voor de extra honderden meters niet extra te betalen. Het tSanpad is een schelpenpad en als je dat volgt kom je op het Spoorrondsy en zo naar de finish. Je kon rechtdoor lopen in de bocht maar dat was al jaren een modderpad en daar ga je niet op lopen, maar de Gemeente Waadhoeke had Impatec dit laten voorzien van schelpen en iedere loper weet geen pijl is rechtdoor, de uitzetter waren daar niet geweest en wisten ook niet dat het pad vernieuwd was dus ging men in de fout maar gelukkig op het eind links en zo zat men weer goed met ruim 400 meter extra, wie rechts ging liep nog meer meters mis.  Buurfrou Klaasje trakteerde de vrijwilligers op koffie toen ze de start/finish opbouwden.

Met de voorinschrijving merkte men wel dat er geen honderden zouden komen maar met 80 aan de start ging dat nog wel al moesten ze de 30 en 42 km er uit halen omdat er veel andere duurlopen waren, de run in Winschoten is een klassieker en daar lopen ook veel kandidaten die anders wel in St.-Jabik zouden kunnen lopen, het team van AV Lionitas won de 10x 10 km en SV Frieslandatlete Hinke Schokker won voor de 3e keer de 100 km solo en werd Nederlands Kampioen.

Waren de voorspellingen voor zaterdag buien gelukkig bleven die weg en kwam de zon door de vochtigheid in de grond van de buien van afgelopen dagen was het benauwd en brotsig dus pittig en waren de waterposten onderweg geen overbodige luxe en was de Maggi Groentebouillon na de finish extra lekker. Al de bordjes en pijlen stonden er nog dus was de route prima te volgen. Ben Melgers van het White Angels Verkeersteam zorgde bij de oversteek voor de veiligheid en Herman Hoekstra deed dat op het Oosteinde. Tjeerd de Jong was aanwezig om een prachtige fotoreportage te maken en zus Willy had het zwaar maar volbracht de 16.5 km en kreeg een tas vol levensmiddelen die ze won omdat ze had voor ingeschreven en de SV Friesland voor de 50 aanmeldingen er 10 nummers uittrok die allemaal zo’n pakket kregen.

De 89 jarige Folkert en overbuurman mocht het startsein geven, hij stak de stok omhoog en wenste iedereen veel loopplezier. Op het Hiem van medeorganisator was de verzorging en inschrijftent neergezet, hier kon men even op de banken die bij buurman Lex tegen de muur waren gezet zich voorbereiden en na afloop genieten van een beker warme bouillon, vruchtendrank, water en hele banaan. De nummers en tijden werden genoteerd door Anneke en de Tennisvereniging Sint Jabik had hun kleed en douchegelegenheid beschikbaar gesteld. Dit werd door de lopers en SV Friesland zeer op prijs gesteld. Christina regelde Voor de vrijwilligers  soep en broodje worst. Zonder hen geen loop.

Volgende week geen SV Frieslandloop in Boksum en een week later ook niet in St.-Anna beide heeft men van de kalender gehaald omdat die overvol is. Wel verleend SV Friesland medewerking aan de 4 Mijl van Assen komende zaterdag en de week daarna aan de Joustermerkeloop in Joure.

De organisator bedankte al de lopers voor hun komst naar St.-Jabik, al de vrijwilligers en de Tennisvereniging voor het gebruik van hun mooie accommodatie en de Gemeente Waadhoeke voor de vergunning. Anita v.d.Wal heeft de volledige uitslagen op www.svfriesland.nl gezet plus het verslag en de foto’s.

Traditie is bij de SV Friesland dat de allerlaatste loper de Rodelantaarndragersbokaal krijgt aangeboden, dat waren nu vader Bouke 60 jaar en dochter Miloeska 30 jaar uit Britsum ze zijn in training voor de hele marathon in Berlijn en doen het dus rustig aan bij de training lopen en kregen al eerder deze beker en schonken die aan de winnares bij de vrouwen op de halve marathon Lieneke de Jong uit Grou.

Fotoreportage van Tjeerd de jong bedank hier voor.

UITSLAGEN RONDE OM T’BILDT ST.-JABIK 10-09-2022 ORG.SV FRIESLAND.

5.5 km: 1e Pieter Prins Marssum 20.39 2e Gerald Hoogeveen Bolsward 20.43 3e Albert v.d.Ziel Berltsum 23.34 4e Hendrie v.d.Werf Bolsward 29.01 5e Cor v.Sluis Franeker 29.06 Vrouwen: 1e Anneke Regnerus Marrum 35.47 2e Anneke Zwerver Goutum 39.41 3e Inke v.d.Hoek Ursem 59.23

10 km: 1e Joris Popken Stiens 48.41 2e Rik Troostheide Leeuwarden 50.06 3e Laas Bonnema Froubuurt 51.42 4e Herman Geritz Midlum 56.00 5e Durk Haitsma Franeker 56.02 Vrouwen: 1e Simone Smid Franeker 53.17  2e Tineke Hijma Hallum 54.37  3e Roos Veerman St.-Anna 1.01.52 4e Cindy de Jager St.-Anna 1.02.41 5e Bregtje Bergema Feinsum 1.03.42

16.5 km: 1e Eelco Hoogeveen Blija 1.15.17 2e Willem Biemolt Utrecht 1.21.32  3e Meine Hoitsma Meerstad 1.26.40 4e Martin v.d.Burg Sneek 1.27.09 5e Roel Verschoor Kimswerd 1.30.28 Vrouwen: 1e Willy de Jong Leeuwarden 1.50.25

21 km: Roy Vervoort Leek 1.26.51  2e Pieter de Jong Marrum 1.28.32  3e Ronald Bernhoorn Leidschendam 1.28.59  4e Willem Hofman Winsum 1.42.37 5e Theo Wolfs Warstiens 1.44.30 Vrouwen: 1e Lieneke de Jong Grou 1.42.28 2e Jannie Jilderda Damwâld 1.49.21  3e Annechien v.d.Veen Leeuwarden 2.05.53 4e Stefanie v.d.Roest Stiens 2.17.32 Miloeska Fennema Britsum 2.25.27