25-08-2021 Visserijdagenloop

VISSER-IJDAGENLOOP HARLINGEN TROK 175 DEELNEMERS HARDE WIND EN OPENGEBROKEN STRAAT WAARDOOR AL DE 5 KM LOPERS MAAR 4.4 KM LIEPEN IN DE PLAATS VAN DE 5 KM.

De Visserijdagen waren afgelast maar Sportvereniging Friesland had de Visserijdagen loop op de hardloopkalender www.hardlopendnederland.nl gezet en verwachtte dat de coronacrisis wel ten einde zou zijn en er feest zou zijn in Harlingen maar niet dus. Omdat ze al 10 lopen na 1 juli hadden georganiseerd en een goed protocol had wat voldeed aan de eisen van Provincie, Gemeenten en atletiekunie besloot men deze loop de 11e van dit jaar ook door te laten gaan.

De Waddenhal besproken en ook de kantine mocht open mits de 1½ meter werd gewaarborgd en dat is men zo starigaan wel aan gewend. Wel deed men de nainschrijving en afgifte van startnummers van de voorinschrijvers vanuit de secretariaatswagen die nu op het grote parkeerterrein stond opgesteld omdat de tent van de testlocatie Harlingen op het terrein van de sporthal stond. Douchen en verkleden en gebruik van de toiletgelegenheid kon in de Waddenhal.

In de middag van deze woensdag was het niet mooi strandweer en dat trof de SV Friesland nu was er genoeg parkeerruimte op het parkeerterrein en dat was ook nodig. 175 lopers aan de start overal vandaan zelfs buitenlanders aan de start, Christiaan Valk die het meeste werk doet voor de SV Friesland zoals vergunningen aan te vragen, uitslagverwerking en foto’s met verslagen op de site www.svfriesland.nl etc. dinsdags middag heeft hij met zijn opa Jan Kooistra de routes van de 10 en 16 km gepijld met krijtkalkpijlen en mochten bij de Jumbo Harlingen voor al de deelnemers en verzorgers een tasje vol lekkers ophalen en bij Frisia Spekjes. Anita v.d.Wal had dit geregeld zij zette samen met haar Jarige Jan de route uit van de 5 km. Heel jammer was dat er op enkele plaatsen men met de straat bezig was en er opengebroken waren. De lopers konden er wel langs maar jammer genoeg ging dat tijdens de loop niet goed en dachten de lopers dat ze er niet langs konden en letten niet op de omleidingspijlen zodat ze een alternatieve route liep en zo 600 meter tekort kwamen aan de finish. Gelukkig liep iedereen deze route en werd de uitslag daarop aangepast dus geen 5 maar 4.4 km. Toch geen boze gezichten immers dit is overmacht en het weer bleef goed harde wind maar geen regen.

Op heel wat plaatsen stonden vrijwilligers om de lopers veilig te laten oversteken en verzorgingsposten met water maar daar werd minder gebruik van gemaakt dan anders het was dan ook geen dorstig weer. Vrijwilligers Jippe Bokma werd in het zonnetje gezet en bedankt voor het vele werk wat hij voor de SV Friesland verricht bij de opbouw en opruimen start en finishgebied.

Anita v.d.Wal bedankte iedereen voor hun inzet deze avond zonder vrijwilligers geen loop. De tijdjury  noteerden de gelopen tijden welke uitslagen nu op de site www.svfriesland.nl staan.

Komende zaterdag is men al weer actie dan organiseren ze de Hoeve aan den Wegloop in Oude Willem. Mooie en gezellige loop door het Drents Friese Wold. Start is daar om 10.00 uur.

DE UITSLAGEN VISSER_IJDAGENLOOP HARLINGEN 25-08-2021.

16 KM: 1e Roelof Slagter Milaan 1.03.10 2e Melle van Laar Vlieland 1.07.12 3e Pieter Talsma Mantgum 1.09.23 4e Ate Bijlsma Garyp 1.14.05 5e Gjalt Wijma Gorredijk 1.14.31 Vrouwen: 1e Marjan de Ruiter Abma Sneek 1.19.22  2e marit Houtsma Ried 1.36.39

10.4 KM: 1e Alfred Sym Sprenger Harlingen 37.08 2e Grant de Munnik Groningen 37.16  3e Sjoerd Bakker Groningen 37.45 4e Lieuwe Palstra Bolsward 37.49  5e Stephan Doodeman Ganderkesee  40.51 Vrouwen: 1e Judith v.d.Meer Dronrijp 41.54 2e Minke Hell Suwald 46.11 3e Anita v.d.Wal Harlingen 50.07  4e Marja v.d.Werf-Zoer Joure 56.38 5e Tineke Posthumus Midlum 57.42

4.4 KM: 1e Pieter Prins Marsum 17.05  2e Robert Paul Eits Maartensdijk 17.18 3e Leendert van Ginkel Maartensdijk 17.20 4e Willem Miedema Hitzum 17.39 5e Joris Popken Stiens 17.44 Vrouwen: 1e Ytjanda Sloot Stiens 17.22 2e Lieneke de Jong Grou 19.44 3e Tineke v.d.Veen Harlingen 20.39 4e Feikje Brouwer Midlum 24.10 5e Nieske van Kesteren Tzum 24.14