24-04-2022 Vuurtorenloop

GESLAAGDE VUURTORENLOOP OP VLIELAND

Stichting Decuria Events & Bureau Vlieland/Vlieland Groet organiseerden in samenwerking met Sportvereniging Friesland de Vuurtorenloop op Vlieland.

Na 2 jaar mocht het weer en zondag 24 april 2022 stond de Vuurtorenloop op Vlieland weer op de hardloopkalenders.

Je kon voorinschrijven en dat deden 700 lopers uit alle delen van het land voor de 5-10-21 km en de jeugdloop maar je kon ook nog aanmelden op de dag zelf in de Sporthal Flidunen.

De weersomstandigheden waren uitstekend, wel wat wind maar het hele parkoers over het strand en de pittige heuvel die je twee keer moest nemen langs de vuurtoren waren zwaar.

Na de finish hoorde je dan ook heel vaak wat was het leuk, mooi maar wel zwaar en pittig maar ondanks dat was het genieten.

De 21 km ging als eerste van start na het aftellen en startsein van SV Frieslandvrijwilliger Herman Hoekstra die dat ook mocht doen 35 minuten later voor de 10 km en nog eens 10 minuten voor de 5 km.

Maar allereerst was het de beurt voor de jeugd die in drie leeftijdsklassen en vanaf de jongsten 1 ronde, de iets ouderen 2 ronden en de oudste groep mocht 3 ronden van 700 meter afleggen.

Thijs Speelman hij is gymleraar, had de leiding, deed de voorbereidingen en haalde de jeugd binnen om ze via de microfoon en geluidsinstallatie aan te moedigen en te prijzen voor hun prestatie.

De bekers werden in de sporthal uitgereikt waar het bere gezellig was met de Feintjes uit Menaam en het vele publiek wat aanwezig was op deze mooie zonnige zondag.

Het was hoog water en medeorganisator Piet Noordenbos waarschuwde de lopers dat ze wel eens met natte voeten van het door de vloed hoge water zouden komen maar dat viel mee.

Voorfietsers gaven de te lopen route aan maar ook de nieuwe bordjes vielen duidelijk op dus fout lopen hoefde niet en dat gebeurde dan ook niet.

Onderweg stonden om de 5 kilometer waterposten waar kartonnen bekertjes met water werden aangeboden en na de finish was er warme bouillon water en banaan.

De lopers konden onderweg genieten van de mooie natuur, de zee het strand de duinen en natuurlijk van de vele medelopers en publiek onderweg.

De Vuurboetsduin de vuurboetsduin op, hoogteverschil 43 meter, 14½ % stijgingspercentage was wel heel pittig om te beklimmen maar ook om af te dalen en het losse zand kostte veel energie en dan nog een keer de Vuurboetsduin zwaar maar genoten waren de reacties.

My Laps verzorgde de tijdwaarneming met een chip in het startnummer maar toch stond er ook tydjury met marathonklokken aan de finish om tijden te noteren totdat bleek dat alles goed werd geregistreerd.

De startnummers werden in de sporthal uitgereikt en na de finish een houten medaille goed idee wat op prijs werd gesteld, de prijsuitreiking door Thijs Speelman en Bonnie Valk kon om 3 uur plaatsvinden.

Dank zij al de vrijwilligers, de gemeente, politie Staatsbosbeheer EHBO Familie Valk en sponsoren werd deze Vuurtorenloop een succes. Bedankt Bas Dijkstra, Piet Noordenbos en Erwin Soolsma voor het mogelijk maken van dit mooie evenement.

Tjeerd de Jong maakte een fotoreportage en Jan Rossing uit Emmen liep met camera op zijn hoofd en filmde het hele parkoers.

De volledige uitslagen staan op de site van de vuurtorenloop en op de site van SV Friesland.

Vrouwen: 21 km. Mireille Baart 1.27.19 2e Hillie v.d.Wal 1.41.32  3e Natascha Kroek 1.43.23

Mannen: 21 km. Joost Zaunbrecher 1.21.56  2e Arjan Feenstra 1.22.47  3e Jan Germ Looijenga 1.24.30

Vrouwen 10 km: 1e Jolanda Wilkens 47.44  2e Marieke Frieling 52.15  3e Tineke Hoekstra 52.25

Mannen 10 km: 1e Tyas Visser 38.40  2e Jeroen v.d.Horst 39.57  3e Sven Alkema 41.10