20-04-2022 Bulleloop Lekkum

182 DEELNEMERS AAN SV FRIESLAND  BULLELOOP LEKKUM 20-04-2022

Een maand vroeger dan vele andere jaren organiseerde de Sportvereniging Friesland de Bulleloop in Lekkum. Deze loop is bedacht door Duco en Astrid Zijlstra, twee fanatieke hardlopers uit Lekkum en al vele jaren lid van SV Friesland.

Duco bedacht de naam en zocht mooie routes uit in de omgeving over de gewone wegen maar ook voor een deel over het fietspad wat dwars door de weilanden loopt dus loopt men tussen de koeien door.

Hier zijn veel veeroosters maar die worden voor het grootste deel afgedekt zo dat de lopers er over kunnen maar waar koeienlopen kan dat niet en moeten ze zelf het rooster overbruggen wat prima te doen is.

Om zo’n loopevenement te organiseren heb je een evenementenvergunning nodig van de gemeenten en toestemming van de boeren en vrijwilligers voor het verkeer te regelen en verzorging onderweg.

De SV Friesland heeft zelf een groep vaste vrijwilligers en het White Angels Verkeersteam doet het verkeerregelen bij het oversteken en ook regelt het boegbeeld van de loop zelf voor vrijwilligers.

Dank zij deze mensen is het mogelijk voor de SV Friesland een 40 tal lopen te organiseren of is betrokken bij een loopevenement die een zustervereniging organiseert.

Komende vrijdag is dat de Kollumerkatloop in Kollum en zondag de Vuurtorenloop op Vlieland. Maar ook organiseren ze samen de Marathon Terschelling de Berenloop en bv in September de Joustermerkeloop in Joure.

Door de coronacrisis moest men met voorinschrijving werken en dat voldoet zo goed dat men hier mee door blijft gaan en om dat te stimuleren heeft de SV Friesland bij 10 lopen 10 AH Levensmiddelenpakketen in de verloting.

Ook in Lekkum werden 10 tassen uitgereikt, het maakt niet uit welke afstand je loop de 5,6-10-17 km en je hoeft ook geen lid te zijn het lot bepaald wie de gelukkigen zijn.

Prijzen voor de winnaars zijn er niet, ieder loopt voor zijn/haar tijd, de uitslagen staan op de site www.svfriesland.nlook de fotoreportage van Tjeerd de Jong staat daar op en het verslag

De tydjury bestaande uit Roelie v.d.Ziel en Anneke Kerstholt noteren handmatig de nummers en tijden aan de finish, de nummers van de voorinschrijvers 122 hadden ze aan hun uitgereikt en Anita v.d.Wal voerde nog eens 60 nainschrijvers in.

Omdat de ruimte in het clubgebouw van de KV Reistsy Him te klein is voor zoveel mensen had de organisator twee tenten buiten in het zonnetje gezet waar de lopers hun nummer konden afhalen en welke daarna door Jan v.d.Wal werd gebruikt voor de eindverzorging.

Hier kregen de lopers warme groente bouillon, vruchtendrank, water en banaan. Dit wordt zeer door de lopers op prijs gesteld en er staan bankjes waar ze even kunnen zitten en napraten over de loop en hun prestatie.

Medailles worden er niet uitgereikt alleen aan degene die ze besteld hebben bij de inschrijving maar dat is maar een tiental daarom is het inschrijfgeld organisatiekosten en wil men dat zo laag mogelijk houden.

Voor de allerlaatste loper op de langste afstand reikt SV Friesland de rodelantaarndragers bokaal uit zodra degene over de finish komt.  De routes heeft Duco gepijld met witte krijtkalkpijlen en enkele bordjes, verkeerd lopen hoeft niet.

Onderweg staan om de 5 km waterposten waar de lopers water wordt aangeboden, soms wordt dat aangegeven of mogen ze het zelf uit de bekerrekjes pakken, even verder staat de opvangbak waar ze hun kartonnen bekertje in kunnen gooien.

Duco deed voor de start het welkomstwoord en vertelde wat ze onderweg tegen konden komen op e route en verzocht de lopers zich aan de aanwijzingen van de vrijwilligers te houden, bij de finish stonden er marathonklokken en speaker Jan Kooistra.

Omdat Christiaan Valk, die heel veel regelt en niet bij kon zijn, hij zit in de evenementen branche, moesten de vrijwilligers zich zelf redden met het geluid en dat ging met de nodige instructies prima.

Om te voorkomen dat de laatste deelnemers van de 17 km in het donker zouden binnen komen is de start een half uur vroeger dan voor heen nu om 7 uur inplaats half acht. Dat kostte wat Lopers maar veiligheid staat hoog in hun vaandel.

Anita reikte tijdens de derde helft en traktatie voor de vrijwilligers een mooie bos rozen uit aan Duco voor zijn inzet dank zij hem kan deze loop op de kalender blijven staan.