18/05/2022 Twirreloop, Wytgaard

SPORTVERENIGING FRIESLAND ORGANISEERDE DE TWIRRELOOP IN WYTGAARD. JELLE BROERSMA WON DE 15.7 KM IN EIGEN DORP.

Al heel veel jaren organiseert de SV Friesland deze Twirreloop in Wytgaard dank zij de inzet van hun lid Thijs Hofstra die de routes uitzet, accommodatie en vrijwilligers regelt en de waterposten onderweg voorziet van voldoende water etc.

Bij de voorinschijving waren er slechts 61 deelnemers aangemeld, de reden is dat Loop Leeuwarden en de Ronde van Oranjewoud er afgelopen weekend was en de weersvoorspelling warm weer was dus wachtte men af hoe het zo zijn op de woensdagavond.

Gelukkig koelde het wat af en was het nog goed hardloopweer en met de prima verzorging onderweg was het best te doen om op dit prachtige parakoers langs de Zwette te lopen. Ook had men de pech dat de Nannewiidloop er ook was daarom gaat men in oktober-november  beter plannen. Vele jaren zat men na de Ronde van Oranjewoud en waren er honderden lopers nu kwam men op 125 tot nog het dubbele dan bij de voorinschrijving.

Thijs had op kardinale punten routeregelaars staan om te voorkomen dat ondanks de route duidelijk is gepijld men toch nog verkeerd liep, in de praktijd blijkt dat er maar één van de koplopers een pijl over het hoofd ziet de rest er achteraan loopt en niet op de pijlen let.

Ook konden die fietsers er op wijzen dat er hardlopers op hun route liepen maar er is heel weinig verkeer op de routes. Een bezumfietser gaf aan wie de laatste was van de 5.8-10-15.7 km. De jongste loper was 4 jaar de oudste Rinze Kootstra Harlingen over de 80 jaar

De jeugdloop van 2.5 km stond gepland om 7 uur maar later verplaats naar 5 over half acht, dus de jeugd was al vroeg aanwezig maar in overleg is de start verplaatst naar 5 over half 8 daar had men geen moeite mee en de jeugd vermaakte zich wel met dit mooie weer.

Het startpistool en toeter zijn afgeschaft als startsein, nu wordt er gezamenlijk afgeteld en dat gaat prima zo. De start was vanaf het sportveld waar SV Friesland hun verzorgingswagen en start/finishgebied had ingericht met vlaggen en bankje om  na de finish even uit te rusten onder het genot van warme bouillon of water vruchtendrank en banaan. Altijd een gezellige loop en sfeer in Wytgaard. Ondanks dat er wat minder deelname was een geslaagde loop. De vrijwilligers werden bedankt en Thijs mocht een mooie kom met vetplantjes ontvangen als dank voor de inzet. In de maand Juni organiseert de SV Friesland geen loop er zijn dan voldoende andere lopen, wel verlenen ze hun medewerking aan de Rode Loper in Oosterwolde die jeugdloop met wel 600 kinderen organiseert de LoopSportVerening Invictus waar SV Friesland veel mee samenwerkt.

30 mei gaat de hardloopkalender op de site  HardlopendNederland uit de lucht, 11 jaar is deze actief geweest, onderhouden door Jouke Valk en Jan Kooistra maar dat bracht zoveel werk met zich mee omdat veel organisaties hun lopen niet aanmelden en deze ieder jaar automatisch  verplaatst werden naar de dag dat ze die loop eerder organiseerden. Het gebeurde vaker dat deze niet meer werd gehouden of op andere datum. Dagelijks waren er een kleine duizend bezoekers en in de 11 jaar 2.2 miljoen. Heel mooi maar als de datums dan niet meer kloppen gaat dat mis. Nu worden de lopers verwezen naar de site www.loopjeloopje.nl Geert van de hardloopclub Artemis onderhoud die en neemt alleen lopen op die worden aangemeld in Noordnederland met daarbij de organisatiesite waarop de gegevens staan.

Fotoreportage van Tjeerd de Jong van de Twirreloop in Wytgaard Organisatie Sportvereniging Friesland.

De Uitslag Twirreloop 2022 Wytgaard.

2.5 KM: 1e Rick Boersma Wergea  11.24 2e Thomas Roorda Wytgaard 11.31 3e Sem de Jong Wergea 11.53 Meisjes: 1e Ilse Spiojkstra Wergea 12.25 2e Sanne Broersma Wytgaard 13.51  3e Yke Kingma Wytgaard 15.27

5.8 KM: 1e Rob Prestman Dokkum 23.25 2e Albert v.d.Ziel Berltsum 24.50 3e Pieter Visser Dokkum 25.32 Vrouwen: 1e Corine Visser Leeuwarden 26.00 2e Sandra Scheenstra Burgum 27.59 3e Samme Brinksma Wytgaard 29.01

10 KM: 1e Erwin de Vries Stiens 36.57  2e Pim Rasing Leeuwarden 39.02 3e Runtmer Burghoorn Wytgaard 41.04 Vrouwen: 1e Liesbeth Hiddema Jirnsum 48.02 2e Inge Wulffele Leeuwarden 57.48  3e Marijke Ypma Wytgaard 58.07

15.7 KM: 1e Jelle Broersma Wytgaard 58.08  2e Durk Tigchelaar Harlingen 1.04.22  3e Johannes Huizenga Zwagerbosch 1.04.37  Vrouwen: 1e Marjan de Ruiter Sneek 1.12.12 2e Nynke de Jong Wytgaard 1.16.15  3e Nienke van Uitert Deinum 1.34.42