13-11-2021 Marderhoekloop

FRIESLANDLOPERS GENOTEN VAN DE HERFSTKLEUREN EN MOOIE WEER BIJ DE MARDERHOEKLOOP OUDEMIRDUM.

Zaterdag 13 november organiseerde  de SV Friesland de Marderhoekloop  in Oudemirdum met toestemming van Staatsbosbeheer en gemeente de Friese Meren .

Onder ideale weersomstandigheden, lekkere temperatuur, droog, windstil en genoeg gezonde zuurstof in de lucht, konden 235 deelnemers van start gaan voor hun gekozen afstand 5-10-16 km die gelijk om 11.00 uur van start gingen.

Prachtige routes waren de opmerkingen na afloop duidelijk aangegeven met krijtkalkpijlen bordjes en lint door RuurdHans de Boer en Jappie Brandenburg die terecht als dank een mooi boeket bloemen mochten ontvangen.   RuurdHans was de zaterdag vroeg op de fiets met spuitbus in de tas het parkoers nog een langs geweest en moest hier en daar opnieuw een pijl zetten omdat er al waren opgelost door de regen van die nacht.

De deelnemers kwamen uit alle delen van SV Nederland naar Oudemirdum om deel te nemen aan deze prachtige loop door de bossen van Gaasterland en genoten van de mooie herfstkleuren maar moesten opletten om de bladeren op de paden die konden glad zijn maar de EHBO hoefde niets te doen zo goed is het gegaan. Onderweg was er verzorging en werden de lopers lauw water aangeboden op de waterposten wat ze wel zelf moesten pakken, aangeven mocht volgens het protocol niet maar verder waren er weinig beperkingen de Qr code hoefde men niet te laten zien wat wel het geval zou zijn een week later in Wommels bij de Slachterin, de gemeente SudWestFryslân vereiste daar een veiligheidsplan waar in moest staan dat er gegarandeerd 1½ meter afstand zou moeten worden gehouden, iedereen een Qrcode moest laten zien etc. toen heeft men besloten de loop aftegelasten maar in Oudemirdum hoefde men die afstand niet verplicht aan te houden wel moest men de Qrcode laten zien als men het dorpshuis It Klif in ging om naar de wc te gaan of iets te drinken of te eten te gaan halen. Een tent hoefde ook niet men kon in loopkleding komen of anders buiten te verkleden het was droog en mooi weer dus hoefden de tenten niet die gedeeltelijk ook maar dicht mochten.

Op één punt van het parkoers waren verkeersregelaars nodig bij een drukke oversteek daar had de SV Friesland ervaren verkeerregelaars voor van het White Angels Verkeersteam Remon en Christiaan welke de lopers veilig lieten oversteken. Omdat het kouder wordt verstrekt SV Friesland voortaan lauw water omdat dat koude water niet goed is voor het lichaam tijdens het lopen. Dat werd zeer op prijs gesteld, de kartonnen bekertjes werden netjes in de groenafvalbakken gegooid.  De lopers lopen netjes op de rechterkant van de weg zodat het verkeer er gemakkelijk langs kan.

Prijzen zijn er niet te winnen maar men kon wel een medaille kopen naast de organisatiekosten, die kon men afhalen na afloop in de verzorgingswagen waar de waardevolle voorwerpen werden bewaard en de lopers bouillon, vruchtendrank, water en banaan werd aangeboden door Jan v.d.Wal   Maar wel is er een beker de Poedelprijs voor de één na laatste en de rodelantaarndragersbokaal voor de allerlaatste op de langste afstand. Dat waren Inge Kools en Anke Peterson deze werden uitgereikt door Jan Kooistra.

De nummers en tijden werden genoteerd door Anneke Kerstholt bij de finish is was nu dichter bij het dorp, de start is een paar honderd meter eerder daar is de klok ingedrukt maar gaf storing aan maar ging met vertraging wel lopen dat scheelt een 40 seconden dus zou er 40 seconden bij de eindtijd bij komen maar de langzamer starters klopte de tijd wel.  De volledige uitslagen verwerkt door Ania v.d.Wal  staan op de site van SV Friesland, ook het verslag en links naar de foto’s staan daar op.

UITSLAGEN MARDERHOEKLOOP OUDEMIRDUM ORG.SV FRIESLAND 235 DEELNEMERS.

UITSLAGEN MARDERHOEKLOOP OUDEMIRDUM ORGANISATOR SV FRIESLAND 13-11-2021  235 DEELNEMERS

Omdat de marathonklok bij de start wat kuren had is deze 46 seconden te laat gestart.

5 KM: 1e Hindrik Jagersma Groningen 16.00 2e Hendrik Falkena Ysbrechtum 17.17 3e Gerald Hoogeveen Bolsward 17.32 4e Dennis Smit IJlst 19.15 5e Selmar Pigge Sneek 19.39 Vrouwen: 1e Jantsje de Vries Warns 21.51 2e Lucia van der Bijl Bolsward 22.05 3e Marga Zwanenburg Sneek 22.22 4e Eelkje de Boer Wijckel 22.45 5e Marrit de Boer Ede 23.29

10 KM: 1e Tsjomme  Ozinga Heerenveen 36.55  2e Sipke Schaap Lemmer 39.44  3e Martijn Ettema Bolsward 39.52 4e Murk Keekstra Bolsward 40.49 5e Rick van der Zee Oppenhuizen 41.25 Vrouwen: 1e Ilse Hoekstra Sneek 41.40  2e Liesbeth Steenbergen Sneek 46.57 3e Sofia Houwer Joure 47.44 4e Jannet Werkema Boazum 49.21 5e Margriet Akkerman Oudemirdum 50.31

16 KM: 1e Paul Geertsma Goutum 54.45  2e Lieuwe Palstra Bolsward 59.13  3e Jasper Stein Zeist 59.20 4e Roelof de Roos Leeuwarden 1.00.00 5e Tjitte de Vries Warns 1.02.10 Vrouwen: 1e Erika Broekema Groningen 1.11.49  2e Bettie Koops Leeuwarden 1.20.57 3e Gea Elgersma Sneek 1.24.25 4e Fardau Anjema Indijk 1.27.19 5e Clasien Andela Oudega 1.29.51