Verslag Marathon Leens.

Afgelopen zaterdag 16 november werd voor de achtste keer de marathon van Leens georganiseerd. Leens de woonplaats van Ineke Scheffer en haar man Jan die altijd mee is om Ineke te ondersteunen in de marathons/ultralopen die ze loopt. De marathon in Leens wordt georganiseerd door de Stichting Duursport Leens, een Stichting waar Jan een grote bijdrage aan levert. De marathon in Leens was voor Ineke alweer nummer 533. Dat kwaliteit en kwantiteit best samen kunnen gaan bewijst Ineke die inmiddels in de W55 klasse loopt. Ze liep in Leens haar beste marathon sinds 2008 en verbeterde twee maanden terug bij de RUN in Winschoten haar PR op de 50 km. Ze was in Leens met haar 4.00.58 sneller dan in de voorgaande 7 edities en werd met die tijd tweede achter winnares Jolanda Muizer (3.54.56) en voor Hester Schotanus (4.06.51). Bij de mannen won Marcel Stoffers in 2.54.04, voor Sieds Wiersma in 2.59.19 en Saco Hemstra in 3.00.22.

De achtste editie van de marathon van Leens zal de laatste zijn die wordt georganiseerd. De eisen die aan het organiseren van wedstrijden worden gesteld worden strenger en de kosten stijgen. Op de website staat de volgende tekst:
“Dit was de laatste marathon van Leens. We danken iedereen voor hun medewerking, hun deelname en de medewerking van alle bewoners aan het parcours. We hebben dit evenement 8 jaar lang met veel plezier georganiseerd, echter de gemeentelijke ( zelf de hekken ophalen, plaatsen en als dank een forse rekening toe krijgen) en hogere regelgeving ( verkeersregelaars moeten een examen via de computer doen) heeft ons doen besluiten om hiermee te stoppen. Helaas, maar het is niet anders.”

Dit verslagje maakte een deelnemer, wij van de SV Friesland waren ook betrokken bij de organisatie. Thijs Hofstra stond halverwege het 7 km lange parkoers met verzorging. Ik had heet en warm water meegenomen, Jan Scheffer had koud spul er neergezet, cocacola, water en sportdrank. Andere jaren zette ik daar een tent neer nu de kleine witte kar meegenomen kon Thijs mooi inzitten en de lopers voorzien van drinken. Dit werd zeer gewaardeerd hoorde ik van hem. Zelf bij de finish twee tenten opgezet waarvan éen tijdens de loop de lucht in ging. Schade twee schanieren beugels € 30,00 viel dus mee. In deze tent onze verzorging met bouillon, thee, vruchtendrank en fruit. In de andere stond/zat ik te speakeren en reikten we de herinneringen uit. Geluid verzorgd en drinkbekertjes voor alle drie posten. Heb me wel vermaakt. Publiek is er weinig maar de lopers vinden het wel leuk dat ze worden genoemd bij doorkomst en finish. Was om 18.00 uur weer thuis voor het feestje bij de familie Valk. Volgend jaar maar op deze zaterdag de Molenloop organiseren.

Uitslagen staan op de site marathon Leens

Marcel Stoffers Appingedam won de marathon in 2.54.04 voor Sieds Wiersma Drachten 2.59.19 3e Saco Hemstra Weidum 3.00.22 4e Siemon Hinrichs Delfzijl 3.11.09 5e Jurrien Super Delfzijl 3.11.31 vrouwen: Jolanda Muizer Leeuwarden 3.54.56 2e Ineke Scheffer Leens 4.00.58 3e Hester Schotanus Leeuwarden 4.06.51 4e Jantina Laan Groningen 4.09.19 5e Regine Dorte Kalterkirchen 4.29.17 6e Yvonne Hagels Wirdum (Fr.) 4.34.25
21.1 km:1e Freek Hoolsema Assen 1.14.35 !!!! 2e Klaas Graansma Groningen 1.30.14 3e Dick de Vries Appingedam 1.33.05 4e Suleiman Zureqi Leeuwarden 1.35.44 5e Ralph Slegtenhorst Groningen 1.36.32 Vrouwen: 1e Hilda Broekhuizen Winsum(gr) 1.40.23 2e Hettie Hellinga Schiermonikoog 1.44.54 3e Anke de Jong Groningen 1.46.17 4e Rolien Douma Groningen 1.51.02 5e Monique Ketelaar Heeg 1.54.07