Twirreloop 2019

TWIRRELOOP IN WIJTGAARD TROK TWEEHONDERD DEELNEMERS ONDANKS GURE WEERSVOORSPELLING EN AJAXVOETBAL OP TV. ROELOF OOSTRA WON.

Na de Mûzelloop in Jirnsum, ruim 300 deelnemers, vorige week de Bulleloop in Lekkum met 200 deelnemers deze woensdag de 8e mei de Twirreloop in Wijtgaard met ook 200 lopers. Sportvereniging Friesland heeft nog meer woensdagavondloopjes op hun kalender staan, komende woensdag 15 mei de Stienserloop ook weer een mooie loop o.a. langs de EE, start 19.30 uur vanuit de Sporthal It Gryn.

Woensdag trof men het niet in Wijtgaard, stonden er vorig jaar meer dan 300 lopers aan de start nu honderd minder. Dat had men ook wel verwacht de weersvoorspelling was somber regenbuien en kans op onweer lage temperatuur en voetbal op TV met Ajax weer men graag voor thuis blijft.

Thijs Hofstra verzorgd hier de loop voor SV Friesland, zet de route uit met krijtkalkpijlen, bespreekt de Twirre waar de inschrijving is in de sportzaal en er volop kleed/douchegelegenheid. Op het parkeerterrein is voldoende ruimte voor de auto’s van de lopers die van ver komen, veel kwamen op de fiets.  SV Friesland vroeg de vergunning aan en zorgt voor het drinken onderweg en na de finish en tijdwaarneming. Thijs regelde al de vrijwilligers in samenspraak met de vrijwilliger coördinator Herman Hoekstra. Veel organisatoren zitten met een tekort aan vrijwilligers bij SV Friesland is dat bijna nooit een probleem. Het is één grote hardloopfamilie en daar helpt men graag mee. Natuurlijk is er voor hun een hapje en drankje in de Twirre voor hun en worden de reiskosten vergoed meer wil men ook niet hebben men is immers vrijwilliger?

Het was en bleef mooi weer om te lopen en langs de Swette was het genieten, onderweg warm drinken en na de finish heerlijke bouillon. Een service die bij de SV Friesland hoort. De nummers en tijden worden handmatig genoteerd door vrijwilligers dus geen chiptiming zo is het mogelijk voor vijf euro mee te lopen en de leden betalen zelfs maar vier euro. De volledige uitslagen staan op de site www.svfriesland.nl en op www.uitslagen.nl ook de link naar de foto’s van SV Frieslandshoffotograaf Janke v.d.Schaaf  uit Oentsjerk   https://photos.google.com/share/AF1QipPIh7q3p0Zb2_GGFUmvgTFWhNlPmlQ6sMCjiMspoI43Z4iwm0FvBGD-VZ3mJMJAGA?key=bExINTFEeVYxcVhzRU5obkFmNXM4Z2s4bnB2RHVB   staat hier op en het verslag.

De lopers waren ook nu weer vol lof over de mooie route duidelijk aangegeven met pijlen op de weg die ondanks de regen die nacht nog redelijk zichtbaar waren en kilometeraanduiding. Ook warm drinken onderweg is ideaal, in Lekkum en Heerenveen was dat een gemis. Josefien Kooistra-Zeeders gaf het startsein voor deze Twirreloop zij heeft net als haar man Jan kanker en moet een stap terug doen, gelukkig kon ze deze avond even met dochter Bonnie de lopers bezoeken en even mee genieten van de fijne sfeer die bij de SV Friesland hoort.