Berenloop

REMON VAN LUNZEN VERBREEKT MARATHON PARKOERSRECORD

Natuurlijke elementen van het eiland trotseren
In 1996 werd op Terschelling de bekende Terschellinger zeevaarder Willem Barentsz herdacht die 400 jaar geleden op Nova Zembla was overleden. Hij en zijn bemanningsleden hebben in het Behouden Huys op Nova Zembla vele ontberingen moeten doorstaan. Ze hielden zich in leven door te jagen op ijsberen. Op Terschelling werden verschillende ideeën geopperd om het themajaar aan het einde van het toeristishe seizoen passend af te sluiten. Het moest een sportief evenement zijn waarbij de deelnemers de natuurlijke elementen van het eiland moesten trotseren.

Foto’s Berenloop 2010 familie v/d Schaaf

Sportvereniging Friesland zag een marathonwedstrijd op het eiland wel zitten en heeft contact opgenomen met de Stichting Promotie Brandaris. De stichting was al gauw overtuigd van de slagingskansen. Een marathon op dit eiland in november met daarin opgenomen de polder, de Boschplaat, het strand en de Longway, dat is afzien en ook genieten van dit prachtige eiland.
Na enkele besprekingen werd de samenwerking beklonken, sponsoren werden vlot gevonden en Rederij Doeksen gaf alle medewerking. Besloten werd 800 deelnemers toe te laten. Om de veerboot vol te krijgen mocht iedere deelnemer een supporter gratis meenemen op de Berenboot. Op 26 oktober 1997 ging de Willem Barentsz Berenloop van start.

Een begrip in Nederland
Een feest werd het en er kwamen veel reacties om dit niet bij één keer te laten, maar deze marathon ook op de loopkalender van 1998 te zetten. Dat is gebeurd en nu 14 jaar later stonden er maar liefst 4500 deelnemers op de startlijst. De Berenloop is een begrip geworden in Nederland. Vanaf de eerste editie is er een uitstekende verzorging onderweg (lauw water ook de sponzen zijn gevuld met lauw water, bananen, sportdrank, cocacola, ontbijtkoek etc.) en het parkoers is verkeersvrij en duidelijk aangegeven. Boven de finish hangt de laatste 4 jaar een heel groot beeldscherm waar het publiek de deelnemers op 1 km voor de finish ziet lopen afgewisseld met live finishbeelden. Een service die je nergens vindt.

Speakers
Bij de finish staat speaker Harm Noor één van de beste die we in Nederland hebben die ook heel veel aandacht besteed aan de recreanten. Bijna iedere week staat hij in het Noorden achter de microfoon bij een wedstrijd, zodoende kent hij veel lopers en weet van menigeen wel iets te vertellen. Nieuw was vorig  jaar een boog op 1 km voor de finish, waar Jan Kooistra de lopers aanmoedigde en een warm onthaal en een rode loper in de Torenstraat in het vooruitzicht kon stellen. Ook op dit punt was het een gezellig feest met muziek, gratis soep en drinken voor het publiek dat de lopers enthousiast aanmoedigde voor de laatste kilometer. Vermoeide deelnemers kregen hierdoor zichtbaar nieuwe moed zodat ze lachend en tevreden de finishlijn passeerden waar de EHBO klaar stond met de poncho’s.

De weersomstandigheden waren optimaal voor deelnemers, publiek en vrijwilligers; veel zonneschijn en lekker temperatuurtje en een zacht briesje uit een gunstige richting. Het strand was ook prima te belopen.

Jan de Jonge
Voor de run over 21 en 42 km was de jeugdloop met meer dan 250 deelnemers aan de start.
Er werd in groepen gestart, Jan de Jonge van SC Heerenveen deed de warming-up en was ook de bezemloper. De kinderen genoten en kregen een schitterende medaille als herinnering plus een t-shirt. Jan de Jonge mocht ook het startschot lossen voor de Berenloop.

Nipte overwinning
Er stonden enkele Kenianen op de startlijst met indrukwekkende persoonlijke records, maar zoals verwacht kwamen ze niet. Nu was Remon van Lunzen uit Leeuwarden topfavoriet. Hij zou proberen het parkoersrecord 2.28.50 van Aart Stigter gelopen in 1999 te verbreken. Met zijn eindtijd  van 2.27.20 was super van Lunzen dan ook zeer tevreden. Bij de vrouwen was het spannender. In de laatste kilometer ging Inge van Schaick uit Leeuwarden de koploopster Ylona Kruis uit Ysbrechtum nog voorbij en behaalde met haar eindtijd 3.11.14 een nipte overwinning.

Na afloop was er een echte prijsuitreiking in de terminal bij de boot met vooraf een optreden van de cafebaas Hessel. De honderden vrijwilligers worden bedankt voor hun inzet, zonder hen kon deze marathon niet worden georganiseerd. Volgend jaar is de 15e editie op de 1e zondag in november. De inschrijving voor de halve marathon in april is altijd binnen een paar dagen volgeboekt. Voor de hele marathon is wat meer ruimte en tijd om in te schrijven.

De Stichting Evenementen Terschelling en Sportvereniging Friesland kunnen terugzien op een geslaagd evenement. Ze kregen vele honderden positieve reacties. Ook de Lange Afstandlopers Terschelling die samen met de SV Friesland zaterdags de Ontbijtloop organiseerden waren best tevreden met ruim 225 lopers aan de start.

Zie voor foto’s, film en uitslagen op de site van SV Friesland. www.svfriesland.nl