Stienserloop

STIENSERLOOP LAATSTE TESTLOOP VOOR GEZONDE STADLOOP LEEUWARDEN

Zaterdag 29 mei organiseerde Sportvereniging Friesland de Stienserloop in Stiens. De Jannen, Kalsbeek en van der Wal verzorgen deze loop en schakelen, net als bij zoveel lopen van SV Friesland, familie en kennissen in om mee te helpen. Dankzij dit soort mensen is deze actieve club in staat meer dan 30 evenementen per jaar te organiseren.

Dit keer 181 lopers aan de start, hierbij ook de loopgroep Stiens die met 30 lopers deelneemt aan de Gezonde Stadloop in Leeuwarden volgende week zondag. Veel andere deelnemers aan de Stienserloop doen daar niet aan mee. Ze vinden het inschrijfgeld veel te hoog of houden niet van lopen in de grote massa. Daarom zijn ze dan ook blij met de activiteiten van SV Friesland.

Het parkoers in Stiens is prachtig afwisselend. Een flink stuk langs de Ee en verder door het mooie landschap wat volop in bloei staat. Zoals altijd was de verzorging weer prima; water en thee onderweg en na de finish bouillon, thee, vruchtendrank en fruit. Er komen ook veel “Hollanders”van over de dijk die in eigen provincie veel meer inschrijfgeld moeten betalen, minder service krijgen en nu ook eens in een andere omgeving in gastvrij Friesland kunnen hardlopen. “De benzinekosten halen we er met gemak uit” zei het groepje lopers uit Hoorn.

Het was zonnig en nu en dan bewolkt wéér maar de harde wind maakte er een pittige loop van. Eén loopster had de halve marathon onderschat, kreeg hyperventilatie en viel flauw. Gelukkig zijn er veel lopers met Bedrijf Hulpverleningspapieren die snel ingrepen, de ambulance belden en bij haar bleven tot de professionele hulp arriveerde. Gelukkig viel het mee en kon de vrouw naar de sporthal worden gebracht. Zelf naar huis rijden lukte niet. Dit werd geregeld door Anneke en Piet Kerstholt die haar met auto naar Donkerbroek brachten.

Het plein voor de sporthal/zwembad was feestelijk ingericht en DJ Chris uit Sint-Anna verzorgde de muziek. Het was een drukte van belang bij de koek en zopiekar maar gezellig en gezeten op een krukje werden contacten gelegd. Dit sociale contact vindt SV Friesland ook belangrijk. De lopers waren vol lof en de vele vrijwilligers werden bedankt.

Saco Hemstra Weidum won de halve marathon in 1.21.20 voor Harry Wiersma Blije 1.25.01 Adrie Boermans Wergea 1.26.00 Daan v.d.Geest Stiens 1.34.43 Hugo de Jong Franeker 1.34..47
Snelste vrouw : Jacinta Fancel Leeuwarden 1.39.25

!0 EM. 1.Gerrit Kramer Bolsward 58.19   2.Marco v.Meerveld Sneek 1.07.26 3. Jan Uiterwijk Eesveen  1.09.24
Vrouwen: 1.Wilma Hemstra Weidum 1.25.49 2.Inge Kools Leeuwarden 1.41.19