Statenloop Oenkerk

REGENACHTIGE STATENLOOP IN OENKERK

Zaterdag een droge dag in Friesland was de voorspelling van Piet Paulusma. Dat heeft men in Oenkerk gemist, vanaf  10:00 uur heeft het de gehele dag geregend en soms ook flinke buien. Op deze zaterdag de 17e mei organiseerde SV Friesland en Skewiel de Statenloop in Oenkerk.

SV Friesland had bananen meegenomen voor de lopers op de lange afstand en een uitgebreide verzorging voor bij de finish; thee, bouillon, sportdrank, water en sinaasappels. Een service die de lopers van deze actieve loopclub gewend zijn en zo ontstaat na de finish een ontspannend gezellig sfeertje. De krukjes werden onder de luifel van Heemstrastate gezet en de grote partytent werd opgezet voorzien van een luifel waar de tijdjury onder kon staan dicht bij de finish en dicht bij de nieuwe bestelbus van SV Friesland. Van deze bus had men bij dit slechte weer ook profijt, de geluidsinstallatie stond droog en na afloop was alles zo weer ingepakt in de ruime bus.

Om 11.00 uur klonk het startschot en gingen 257  lopers op pad om hun afstand hardlopend te volbrengen. Dit keer op verzoek van de Slachtemarathonlopers ook een 30 km-loop, hiervoor waren 80 liefhebbers. Ondanks de regen was het genieten voor de lopers; schitterend parkoers langs de staten, goed afgezette wegen door verkeersregelaars en 4 verzorgingsposten onderweg met water en bananen. Sponzen had men niet nodig bij dit regenachtige weer. Al die wandelaars op hun pad was ook geen probleem, gezellig en ze maakten ruimte om de hardlopers te laten passeren.

Bij de lopers ook snelle subtoppers zoals Klaas Talma uit Gorredijk die de 30 km won. Benjamin Kok uit Jistrum deed dat op de Halve marathon en Theo Borawitz Leeuwarden was snel op de 10 Engelse mijlen. Riekele Kobes Nijbeets won de 10 km.

Bij de vrouwen stonden Sandra v.Strien Burgum, Tiny Wouda Kollum en Marijke Terpstra Stiens aan de start.

Deze mooie opkomst was mede te danken aan de trainers van de Loopgroep Hugo Veenker Dokkum, Nij Smellingha Drachten en Rapido Burgum die deze loop hun pupillen hebben aangeprezen.