Slachterin Wommels 25-11-2017

SLACHTERIN WOMMELS ONDER IDEALE WEERSOMSTANDIGHEDEN GEHOUDEN EN TROK 258 DEELNEMERS

Donderdagmiddag besloten Wietse Jonker en Ultsje Wiersma de organisatoren die voor de SV Friesland uit St.-Jabik de Slachterin organiseren en de routes uitzetten met kalkpijlen op de weg, om toen dat maar te doen.

De weersvoorspelling was regen buien, hagel en natte sneeuw, en dan is het wegdek nat en lukt het pijlen niet meer, nu ging dat wel goed en gelukkig voor hen was dat bericht niet bedoeld voor Wommels en omgeving, daar viel het mee met het vocht uit de lucht.

Vrijdagnacht had het zelfs een beetje gevroren en kwam de zon mooi op tijd op om te zorgen dat de lopers veilig over de slachtebrug konden lopen.

De inschrijving was zoals de laatste jaren het geval is in It Dielshûs waar Douma alles weer keurig had ingericht om de lopers te laten verkleden, inschrijven en een consumptie te nuttigen. De dames van de inschrijving kregen het druk na 10.00 uur toen kwamen er een 200 lopers zich aanmelden daarvoor waren er al 58 geweest die voor de zekerheid wat vroeger naar Wommels waren gekomen. Zelfs van over de afsluitdijk, Groningen en Drenthe waren hardlopers gekomen om deze mooie en goed georganiseerd loopfeest mee te maken.

De tennisvereniging had haar accommodatie beschikbaar gesteld om daar te douchen, dus vlak naast de start en heerlijk warm water waren de opmerkingen van de deelnemers, weer een goede verbetering die de SV Friesland hun kon bieden.

De start is aan de rand van het dorp waar ze direct na de start het tunneltje door gaan richting Kubaard en de slachtedyk. Prachtig parkoers, en speciaal voor hun draaide de Aylva Poldermolen daar was net genoeg wind voor aanwezig.

Onderweg stonden er een 30 tal vrijwilligers om de deelnemers de goede kant op te sturen en het weinige verkeer te wijzen op het looplegioen op de weg. Een lange sliert vormden de 200 lopers op weg naar Kubaard en over de brug, de 5 km lopers starten 5 minuten over 11 ook nog een mooie groep, Ultsje fietste voorop eerst door de wijk en daarna ook door de tunnel maar dan links rechtstreeks naar de brug.

Onderweg stonden vrijwilligers met warm water altijd lekker bij koud weer, vaak word er koud drinken aangereikt wat in het warme lijf kramp kan veroorzaken, dat wil de SV Friesland voorkomen en word het drinken dan ook dankbaar aangepakt.

Christiaan Valk verzorgde het geluid bij start en finish eerst met Sint Nicolaasversjes de Sint kwam ook binnen deze middag en later andere muziek, Jan Kooistra kon beperkt verslag doen, zonder startlijst is dat moeilijk maar om er één te maken op zo’n korte termijn lukte niet.

Jan bedankte Wietse en Ultsje voor hun inzet, iedereen onderstreepte dat met applaus net voor de start.

Tjeerd de Jong maakte een fotoreportage https://photos.google.com/share/AF1QipOzFoNNoLHzPE2Dma-28qvnP1JZB_qTTkOlrnHBYg-nL172EIvmGBc7VjuehGtHhQ?key=R0wxbUR6T1oxbkxlMk5IekdKampzMlRweEF5ZlpB en de vaste fotograaf Janke v.d.Schaaf had ook weer een mooie plek gevonden om haar reportage te maken ook de plaatselijke fotograaf Henk Bootsma verzorgde ook mooie plaatjes. Ook Suzan Rienstra https://photos.google.com/share/AF1QipNgMv_acS5Hu69N5ysrbeUcfK9cVfA5_NinP-FfpBrv5Dao8yIlz8m8NKPTZp0lgw?key=Nm5WcDRheFV4dlRpLUl5SDNnaE1tcE5MZ3B3MkNB

De voorlopige uitslagen: 21.1 km. 1e Steven Hemstra Weidum en Jan Albert Veenema Sneek 1.23.49 3e Hendrik de Boer Wiuwert 1.24.24 4e Jendo Visser Eesveen 1.24.59 5e Sjaak v.Leeuwen Deinum 1.25.14 Vrouwen: 1e Judith v.d.Meer Dronrijp 1.31.49 2e Erika Broekema Groningen 1.43.28 3e Corry Bouma Sneek 1.56.06   4e Gea Tepper Emmen 2.02.52 5e Femke Boersma Lemmer 2.05.20

10 KM: 1e Johannes v.Raalte Dearsum 36.58 2e Jippe Jongsma Gorredijk 38.21 3e Pieter Talsma Mantgum 38.39 4e Gearard Poshumus Wommels 38.47 5e Herman Regnerus Groningen 39.25 Vrouwen: 1e Jikke v.d.Berg Nijbeets 43.54 2e Jantje Haagsma Wommels 46.18 3e Anja v.Zutphen Weidum 48.46 4e Henrieta oosterbaan Goaiingea 49.56 5e Thea v.d.Meulen Sneek 50.14

5 KM: 1e Hagos Berhane Burgum 17.21 2e Menno Hunneman Groningen 18.58 3e Stefan v.d.Wal Drachten 19.52 4e Piet Rienstra Oudemirdum 20.23 5e Tom Bodde Slochteren 20.46 Vrouwen: Renske de Vries Sneek 21.53 2e Saskia Smits Jutrijp 23.12 3e Roos Boerma Garyp 24.18 4e Lucia v.d.Bijl Bolsward 24.32 5e Iris Dijkstra Jutrijp 24.36