Slach om ‘e Mar en Wiardaloop

SLACH OM ‘E MAR BURGUM EN WIARDALOOP LEEUWARDEN.

Weer een dubbel dit weekend voor de SV Friesland. Zelf organiseerden ze geen loop maar werden ingehuurd zaterdag door de Stichting Slach om ‘e Mar Burgum en zondags door de Voetbalvereniging FVC Leeuwarden.

De Slach om ‘e Mar wordt al vele jaren ondersteund door de SV Friesland nadat het aantal lopers op een punt kwam dat het niet meer de moeite waard werd om te organiseren. Geen wonder als men op een datum zit wanneer de SV Friesland de Melkkringloop in Joure organiseerde. Een grote loop met toen al duizend deelnemers.

Tot SV Friesland mee in de organisatie stapte en hen ondersteunde. Deze organisatie organiseert voor een goed doel waar al het opgebrachte en beschikbare geld rechtstreeks besteed werd voor het goede doel. Als er mensen van het doel naar Nederland kwamen betaalde de gemeente Tietjerksteradiel die kosten ook andersom was dat het geval. De lopers betalen een normaal inschrijfgeld € 5,00 en krijgen een loopshirt en AA drink. Dit wordt ook gesponsord. Dus geen geld dat aan de managerstrijkstok blijft hangen of besteed wordt aan bureaukosten. Van iedere euro door de lopers betaald geven de sponsoren een x bedrag voor het goede doel en dat loopt lekker op als er veel deelname is. De Wilde Ganzen verdubbelen dat bedrag en zo komt men vaak op 20 tot 35.000 euro. In het begin ging de gehele inventaris van een opgeheven melkfabriek naar een arm land, daarna de melkbussen en vrachtauto. Prima doelen.

238 hardlopers en een 250 wandelaars aan de start. Mooi aantal immers in Bolsward waren er ok 135 bij de Lenteloop en veel gingen naar de Marathon Enschede, Cascaderun Hoogeveen, Natuurloop Sidderburen en de Wiardaloop in Leeuwarden. Dan waren er veel nog moe van Rotterdam. Niemand  liep fout, gelukkig dat is jaren wel het geval geweest. De foto’s van Janke en uitslagen stonden zaterdagavond op de sites.

SV Friesland verzorgde het geluid en leverde de klokken en Jan Kooistra speakerde. Astrid noteerde de nummers en tijden mee als schaduwjury.

Zondag weer aan de bak nu bij de Wiardaloop in Leeuwarden. Jan Kooistra was nu alleen maar werd geholpen bij het opzetten van de tenten, boog en SV Frieslandverzorging door Joop Boonstra en mensen van de jeugdafdeling van FVC. Zij organiseerden deze loop.

Hennie hielp bij het inschrijven. Jammer nog minder dan 100 lopers (94) aan de start, mooi zonnig weer, weinig wind en prima accommodatie. Hennie assisteerde bij de inschrijving.

Een route van 3.5 km dat vinden veel lopers niet leuk, toch was het wel een mooi rondje met telkens doorkomst bij de verzorging start/finish. Ook het inschrijfgeld van € 6,00 met of   € 5,00 zonder herinnering vind men teveel maar dat is het echt niet als je weet dat de opbrengst naar het jeugdfonds gaat.  Maar de vele lopen dit weekend en komende tijd zal de oorzaak zijn van de geringe deelname. Maar ook de voetballers bleven weg, die kunnen toch ook wel hardlopen?

Er wordt naar een betere datum gekeken. Ze verdienen meer de inzet is groot ze hebben een route van 6.5 km op het oog. Doen. Verder was het gezellig en goed verzorgd. Ook met het opruimen veel hulp. Foto’s en uitslagen staan ook al op de sites.