Ronde van de Blesse

5e RONDE VAN DE BLESSE SUCCESVOL VERLOPEN, MEER DEELNEMERS AAN DE START.

Na vele jaren stratenlopen in De Blesse had men 5 jaar geleden gekozen voor een weg en bosparkoersloop in de plaats van rondjes in de wijk. Die deelname liep terug en na zoveel jaar hebben de lopers het ook wel gehad met een stratenparkoers. Toch was het erg gezellig met de bewoners op hun stoeltje in de tuin. Tenten op het grasveld en meteen prijsuitreiking.

Maar de Ronde van De Blesse is niet minder gezellig, de start en finish op het sportveld van de voetbalvereniging en deze club had heel hun accommodatie beschikbaar gesteld voor deze loop. Ook veel voetballers doen hier aan mee. Ruime kantine, vriendelijke gastheren en douchegelegenheid genoeg, de lopers zijn er dan ook best tevreden mee.

Harmke v.d.Merk en Jan de Boer zijn de boegbeelden van de hardloopcommissie van de Blesse, ze hebben een heel team achter zich wat hun assisteert en dat is ook nodig als je het goed wil organiseren. Een mooi parkoers, afwisselend verhard en bospaden en veel verzorgingsposten met water wat je opdrinkt maar ook gaan er verscheidene bekers over het hoofd, lekker fris het was drukkend warm daarom waren zoveel verzorgingsposten geen overbodige luxe.

De hardloopkalender is erg vol zodat de lopers een keuze moeten maken waar te gaan lopen, Start’78 uit Steenwijk was met veel lopers aanwezig maar ook de deelnemers van de loop-je-fitclinic die het buurtsportwerk op touw had gezet leverde heel wat deelnemers op. Wat opviel dat er veel voetballers meededen, vaak is dat niet het geval meer in De Blesse dus wel.

De hardloopcommissie werkt nauw samen met de SV Friesland uit St.-Jabik, deze club organiseert heel veel lopen en heeft ervaring en materiaal. Christiaan Valk van  http://valkeventproductiongroup.com/  verzorgde het geluid en zijn opa Jan Kooistra speakerde. Ook stonden er ervaren tijdschrijvers bij de finish zodat de uitslag snel bekend was en Harmke en Jan de prijzen konden uitdelen, mooie standaards die ze dank zij sponsor Witmus Sport konden aanschaffen en ook sponsorde die de folders waarvan heel veel zijn verspreid. Dank zij deze en facebook en persberichten en plaats op de hardloopkalender www.hardlopendnederland.nl is er veel ruchtbaarheid voor deze loop gegeven. Ook het publicatiebord was een mooi stuk propaganda voor deze loop.

De jeugd mocht voor één euro meelopen en kregen allemaal een medaille, geen prijzen omdat er zoveel leeftijdsverschil in de groep zit, ook waren er heel veel prijzen in de verloting op startnummer.

Er werden fotoreportages gemaakt en ook de winnaars op het ereschavot werden op de foto gezet. De volledige uitslagen, verslag en fotoreportage staan op de site www.svfriesland.nl en op de facebookpagina van www.facebook.com/rondevandeblesse

Met 260 deelnemers aan de start, 35 meer dan vorig jaar, waarvan 22 jeugdloop, 110 op de 5 km, 89 op de 10 km en 39 op de 10 em. Was de organisatie dik tevreden.

Na afloop kregen al de vrijwilligers een consumptie aangeboden door de organisatie in de kantine van de vv de blesse. Ze werden hartelijk bedankt voor hun inzet, immers zonder vrijwilligers kun je zo’n mooi evenement niet organiseren. https://www.facebook.com/rondevandeblesse/photos/rpp.589193504588173/817331395107715/?type=3&theater

Uitslag 5e Ronde van de Blesse: 16.1 km: 1e Jan Sytze Jonker Hemrik 59.14 2e Richard Aalders Nietap 1.06.24 3e Ate Bijlsma Garyp 1.09.37 Vrouwen: 1e Eva Koopman Groningen 1.09.51 2e Lisette ten Wolde Peperga 1.24.45 3e Wilma v.Galen Wolvega 1.25.15
10 KM: 1e Marcel Adema 38.49 2e Steven Oostindië 40.08 3e Stefan de Nekker 41.13 Vrouwen: 1e Nienke Wolda 45.27 2e Alienka Huft 47.15 3e Anita v.d.Wal 50.58
5 KM: Martijn Ruis 18.50 2e Patrick Postma 19.11 3e Harold Brouwer 20.56 1e Vrouwen: 1e Sydney ter Veen 25.07 2e Simone Westerbeek 27.12 3e Atsje ter Schure 27.56