Ronde over Ried 2010

200 DEELNEMERS RONDE OVER RIED

Zaterdag 30 oktober was het prima weer om te gaan hardlopen. SV Friesland organiseerde deze morgen de Ronde over Ried. Vorig jaar werd dit jaarlijkse loopevenement in met start en finish in Franeker omgedoopt tot de Jan Skoen Rondwegloop ter gelegenheid van 100 jaar Elfstedentocht en 40 jaar rondweg Franeker. Dit jaar de start niet in het centrum maar weer gewoon vanaf de atletiekbaan van de AV Spartacus.

Het was behoorlijk druk in de kleine kantine van de atletiekvereniging. Maar liefst 200 lopers schreven zich in voor verschillende afstanden. Er was keus voor iedereen; beginner of ervaren loper.

De verkeersregelaars zorgden voor een veilige oversteek en de doorkomst in Dongjum, waar de lopers een ommetje moesten maken door een opgebroken stuk parcours. Hierdoor werd de afstand ook iets langer dan was opgegeven.

In de Mieden, Ried, Slappeterp en Schalsum stonden verzorgers met drinken en na de finish was een lekkere warme bouillon, thee, fruit en vruchtendrank. Langs de Ryd liepen nu schapen en waren er veeroosters die de organisatie bedekte met een mat en hield de wacht totdat iedereen was gepasseerd. Een schitterende route waren de opmerkingen maar de afstanden waren langer dan opgegeven dat was aan de eindtijd wel te zien. Maar bij de uitslag staat de juiste afstand. Hier staan ook foto’s en videofilmpje die de sfeer tijdens de loop prima weergeeft. DJ Christiaan Valk zorgde voor het geluid bij de finish en vrijwilligers van AV Spartacus bemanden de kantine.

De jeugd kon kiezen uit 2.2 – 4.4 – 6.6 km met een route over het bolwerk. Spartacusvrijwilliger Age fietste voorop om de lopers vrij baan te geven. Een leuke en veilige route waar ook senioren aan deelnamen.

EELCO HOOGEVEEN EN TOOS V.D.VLIET SNELSTEN

Eelco Hoogeveen uit Blija won de 22.5 km in 1.28.53 voor Jasper Keizer Sint-Anna 1.32.25 en Otto de Boer Leeuwarden 1.32.22. Snelste vrouw was Toos v.d.Vliet Nijbeets 1.57.13
Johny v.Zurk Leeuwarden was de snelste op de 16.7 km in 1.11.43 voor Giorgio Delea Franeker 1.12.34 en Gerald Hoogeveen Bolsward 1.13.16 snelste vrouw Anke Peterson Leeuwarden 1.29.41 Remon van Lunzen liep ook mee samen met broer Richard deze run als test voor de Berenloop 1.14.12 was hun tijd.
Albert van der Ziel Berlikum was de snelste op de 11.8 km 44.01 voor Niek Jaarsma Franeker 44.48 en Wim Bakker Terschelling 46.45 snelste vrouw Kiesbeth Steenbergen Sneek 52.02
Klaas Werkhoven uit Tzum won de 9 km in 36.43. Snelste vrouw Saskia v.d.Draai Wijnaldum 42.55