RIEKELE KOBES SNELSTE IN GOED BEZETTE KOLLUMER KATLOOP

Een Koude Kollumer Katloop dit jaar. Maar niet minder goed bezet dan andere jaren.

50 deelnemers stonden er bij de 1e Kollumer hardloopwedstrijd en prestatieloop aan de start, nu een honderdtal jeugd en 300 senioren bij de 6.4 en 13.7 km.

Bij de jeugdloop was Geert Dijkstra oud directeur van de Prins Bernardschool een prima speaker, hij weet welke scholen meedoen en kan goed verslag geven. Hij mocht ook de prijsuitreiking doen. Bekers als prijs en wisselbekers.

Bij de senioren zijn die afgeschaft en geeft men al jaren prijzen in natura en dat wordt ook door de lopers op prijs gesteld. De jeugd kreeg een ijsje als beloning voor het meedoen, deelname was gratis. En na afloop kregen ze bij Josefien SV Friesland vruchtendrank en fruit.

Bij de senioren verwachte men iets minder lopers omdat Cambuur en Heerenveen thuis speelden en de hardlopende fans daar natuurlijk op de tribune zaten. Ook was het niet mooi weer zoals andere jaren, het regende zelfs een beetje en het werd koud.

Toch stonden er bijna 300 lopers aan de start, twee honderd op de 6.4 en hondert op de 13.7 km. Bij deze deelnemers de winnaar van vorig jaar Riekele Kobus van AV Heerenveen. Maar ook Syp en Jacob v.d.Ploeg waren er. Jammer genoeg had Yvonne Kassenberg geen vervoer om vanuit Leeuwarden naar Kollum te gaan.

Wethouder Jelle Boerema van Kollumerland, zelf ook hardloper mocht het startschot geven. Joas Deinum van Beweegcentrum Switte uit Buitenpost gaf de warming-up bij de jeugd en volwassenen. Jan Kooistra SV Friesland was de speaker. Zijn vrouw Josefien deed de catering met Bouillon, Vruchtendrank en fruit. Ook de marathonklokken stonden bij start en finish  De jury hield de uitslag handmatig bij, geen geringe opgave meestal gebruikt men clips. De  uitslagen komen op de site www.svfresland.nl  ook de foto’s van RTV Noordoostfriesland, www.rtvnof.nl staan op de sites www.kollumer-katloop.nl en ook op de site van Toli Schanssema staan veel foto’s.   De Stichting Kollumer Katloop en de SV Friesland kunnen terugzien op een geslaagde loop.

Uitslagen:

13.7 km:  1e Riekele Kobes Haskerhorne 45.41  2e Johannes v.d.Veen Leeuwarden 53.50  3e Anton Borger Surhuizum 54.21  Vrouwen:  1e Minke Spoelstra Buitenpost 1.08.02  2e Minke Kooistra Dokkum 1.12.01 3e Sarina Jannes Heerenveen 1.12.43

6.4 KM: 1e Ynze Stienstra Wergea 23.30  2e Oane v.d.Heide Groningen 24.07  3e Simon Regnerus Marrum 24.27  Vrouwen:  1e Lisanne v. Dekken Kollum 28.00  2e Tiny Wouda Kollum  29.18  3e Tabitha Dijkman Leeuwarden 31.42