oudejaarsloop marrum

Mariska Kramer verbreekt parcoursrecord Oudejaarsloop Marrum

Met drie Oudejaars- en Sylvesterlopen op één dag in Friesland  mag je ervan uitgaan dat je het met wat minder deelnemers moet doen. Maar dat gold niet voor de 34e Oudejaarsloop in Marrum. Maarliefst 329 deelnemers meldden zich op deze druilerige oudejaarsdag  bij de inschrijving. En dat is een record waar men niet op had gerekend.

Niet dat men daar niet klaar voor was; 600 oliebollen had de bakker geleverd, pannen vol snert en  buiten in de tent had SV Friesland gezorgd voor thee, bouillon, vruchtendrank, glühwein, poeiermolke en fruit. Genoeg voor iedereen en het was gezellig daar in de tent nadat men was gefinisht.  In de tent voldoende krukjes om even lekker na te genieten van deze toch wel pittige Oudejaarsloop.

Om 12.00 uur gaf wethouder van sportzaken Jaap Hijma onder toezicht van startcommissaris Wijtse Breidenbach uit Zwolle het startsein voor de 5.4 km en 10.8 km. Daar gingen 260 lopers van start. De meesten uit Friesland, maar toch waren er ook van buiten de provincie. De jongste deelnemer met 9  jaar was Jan/Anne Postma uit Kollum. Dit jonge SV Frieslandlid volbracht met gemak de 10.8 km. Een dergelijke afstand loopt hij bijna wekelijks. De oudste deelnemer de 89 jarige Wijbren Visser uit Harlingen liep een alternatief rondje van 4 km achter zijn rollator. Bij de finish kreeg deze krasse Harlinger applaus van het publiek.

5 Minuten over 12 mocht Jaap Hijma nog een keer schieten, nu voor de ruim 80 halve marathonlopers. Eerst twee ronden door het dorp en daarna de Mieden in richting Birdaard en terug. Zo had men geen problemen met de kortere afstandlopers.

Onderweg stonden drie posten met lauw water waar veel gebruik van wed gemaakt, verkeersregelaars zorgden er voor dat de lopers ongehinderd hun route konden lopen en Mariska Kramer geen stro breed in de weg was gelegd om voor haar parkoersrecord te gaan.

Bij de finish die fleurig was aangekleed met al de vlaggen en spandoeken van de sponsoren en de boog van SV Friesland stonden de tijdschrijvers  klaar om al de nummers en tijden te noteren, deze konden de lopers ook aflezen van de drie marathonklokken die bij de finish stonden opgesteld.

Sytse en Cisca Wetting hadden de uitslagen snel verwerkt en kon de prijsuitreiking plaatsvinden.

Peter Janssen uit Stiens won vorig jaar de 5.4 km en wilde nu de 10.8 km winnen en dat is hem ook gelukt. Stefanie Bouma  van Impala Drachten liep heel goed en kwam als eerste vrouw over de finish vlak achter Peter en was van al de andere mannen en vrouwen de snelste.

Gerrit Wolbers was de snelste man op de 5.4 km bij de vrouwen won het SV Friesland triathlontalent Charissa Zijlstra uit Lekkum.

Remon van Lunzen en Ben Stellingwerf maakten er een echte wedstrijd van op de halve marathon, maar Remon bleek te sterk en Ben kreeg een inzinking en moest ook nog Jan/Albert Veenema voor laten gaan.  Remon van Lunzen won de halve marathon in 1:11:37. Bij de vrouwen won zoals verwacht Mariska Kramer in een nieuw parkoersrecord van 1.18.22 het record stond al een heel lange tijd op naam van Marianne v.d.Linde met een tijd van 1.19.27

VV Marrum en SV Friesland mogen terugzien op een geslaagde 34e Oudejaarsloop.

Hier de foto’s van Janke van der Schaaf:

Meer foto’s van VV Marrum http://www.mijnalbum.nl/Album=3DWMY6TN

Uitslagen klik hier…