OLDEWIERDENLOOP

HENRI HARSEN EN ELINE GLAS SNELSTEN OP HALVE MARATHON OLDEWIERDENLOOP

Heel veel lopen in het Noorden kost organisaties deelnemers. Zo ook in Opende waar de Stichting Oldewiierdenloop in samen werking met SV Friesland voor de 20e keer dit mooie evenement organiseerden.

De eerste jaren trok deze loop ruim 400 deelnemers die genoten van een prima georganiseerde loop, starten bij het MFCentrum en kleed/douchegelenheid. Prachtig aangekleed start en finish gebied. Grote parkeerplaats waar de automobilisten via verkeersregelaars heen werden geleid. Ook kon hier  de verzorgingswagen en geluidswagen van SV Friesland staan, de auto van Chiptiming en het ereschavot voor de prijsuitreiking. Een stuk gezellige muziek en leuke deelname voor de kidsrun, de sportieve burgemeester Ard v.d.Tuuk gaf nadat hij even met hen de warming UB had gedaan het startsein met de evenementen toeter. Fietser voorop prachtig gezicht deze groep weg te zien spurten alsof het een stukje is van 100 meter maar het is een kilometer. Voor de snelsten waren er naast de medaille mooie prijzen en een fles bubbels extra voor de nummer één.

Om 10 uur was het de beurt voor de halve marathonlopers om te starten, een uur vroeger dan bij de meeste lopen maar dan ben je ook voor het warmste van de dag binnen. Kwart voor elf de 10 km en tenslotte om 11.00 uur de 6.3 km waaraan de burgemeester zelf ook deelnamen, hij finishte in 34.18

Het is een prachtige loop door veel natuurgebied en afwisselt ook over rustige paden met weinig of geen verkeer. Onderweg voldoende waterposten met sponzen en drinken, gelukkig stond er een beetje wind anders was het nog zwaarder gewest dan nu. 250 deelnemers aan de start, dat moeten er de volgende keer wat meer zijn, maar de kalender van www.hardlopendnederland.nl is zo vol en ook steeds meer commerciële partijen gaan lopen of evenementen die met hardlopen te maken heeft organiseren waar prijzen van boven de 15 a 25 euro geen uitzondering zijn maar de evenementenlopers betalen dat graag. Oudere evenementen heeft men wel gezien en kiest men voor iets anders. De winnaar van vorig jaar liep bijvoorbeeld in De Blesse waar hij de 16.1 km won, ook een loop waar zijn club de SV Friesland organisatorisch bij betrokken is.

In Loppersum, Groollo, Groningen en Assen waren ook deze dag hardloopevenementen en er is zelf een mooi loop afgelast omdat er te weinig voorinschrijvers waren. Bij evenementen met tijdregistratie moet men genoeg deelname hebben om uit de kosten te komen men is hiervoor wel ruin duizend euro kwijt, plus huur geluid, klokken etc zijn er veel kosten mee gemoeid. Gelukkig heeft men een flink aantal sponsoren die mee de kosten dekken. Ook fijn dat de gemeente Grootegast alle medewerking verleend en hun bergemeester als vertegenwoordiger vragen om te starten en zelf mee te doen de sfeer mee proeven.

Jan Kooistra deed ook hier verslag van de loop, SV Friesland kon deze dag al de deelnemers ook een vitaminedrankje aanbieden tgv de 20e keer dat ze de loop mee organiseerden. Anneke en Josefien hadden zich deze dag als cateringjuffrouw beschikbaar gesteld.

Het was gezellig druk op het verkeersvrije plein waar veel publiek stond bij de verzorgingswagen en bij de prijsuitreiking. Deze werd mede verzorgd door de meisjes die het goede doel, VVA Groot verzet tegen KANKER. hadden opgezet en ruim € 450,00 mochten ontvangen van de organisatie voor dit doel.

Al met al een zeer geslaagd loopevenement waarop de organisatie tevreden terug kan zien.

Uitslagen: 21.1 km: 1e Henri Harmsen Drachten 1.20.09 2e Foppe v.d.Heide Drachten 1.20.10  3e Hans Hiemstra Harkema 1.23.01 4e Alwin Heiting Erm 5e Mattijs v.Dulkenraad Den Haag 1.26.09 Vrouwen: Eline Glas Erm 1.23.14 2e Hinke Schokker Eastermar 1.25.37 3e Rianne Harmsen Drachten 1.31.06 4e Esther v.Vroonhoven Noordwijk 1.34.40 5e Wilma Cruiming Grijpskerk 1.41.12

10.3 KM: 1e Janco Nolles Zuidhorn 42.31 2e Roelof de Groot Oldekerk 42.32  3e Klaas Taco Wobbes Harkema 43.48 4eWillem de Haan Surhuisterveen 45.02 5e Pieter Meerstra Twijzel 45.39 Vrouwen: 1e Saskia Giljam Nieuw-Roden 45.00 2eJohanna Philips Zevenhuizen 47.50  3e Adrie Hartholt Appelscha 55.22  4e Sonja v.d.Berg Noordwijk 56.31 5e Elisabeth Elzinga Opende 57.22

6.3 KM: 1e Dick Wobbes Veenwouden 20.57 2e Jarno Visser Koostertille 23.47  3e Rico v.Velzen Kornhorn 24.11 4e Stefan v.d.Wal Drachten 24.43 5e Rutger Berends Heerenveen 24.53 Vrouwen: 1e Demi Philips Zevenhuizen 26.26  2e Moniek Veenstra Drachstercompagnie 29.59 3e Geartsje v.d.Veen Drachtstercompagnie 30.03 4e Julia Pera Opende 30.52 5e Elvira v.Houten Opende 32.57