Molenloop 2013

STRORMACHTIGE MOLENLOOP FROUBUURT  DEELNEMER TE WATER IN OUDE LEIJE.

Op de kortste dag van het jaar organiseerde de SV Friesland de Molenloop, een loop die ze vanaf hun oprichting 33 jaar geleden al organiseerden vanaf het voetbalterrein in Oudebildtzijl, Vrouwenparochie en nu al weer vele jaren vanaf Sportcentrum De Buurfrou  aan de rand van het dorp.

Het was slecht weer veel regen en stormachtige wind met dit weer en een Santarun in Leeuwarden en Loop in Balk met daarbij een groot stuk bosparkoers  zou er wel eens voor kunnen zorgen dat er maar weinig deelnemers komen. Maar nee, 111 bikkels durfden het aan om te starten, het was de laatste loop van de SV Frieslandclubcompetitie  en veel nieuwe gezichten die deze loop hadden gevonden op de hardloopkalender www.hardlopendnederland.nl  die een groot succes is deze dag weer met een record van 1075 kijkers deze zaterdag.

De Molenloop 2013 dus een grote uitdaging voor hardlopers, het woei hard zodat lopers mooi in een groepje bleven lopen en in Oude Leije er zelfs een deelnemer zoveel wind in de rug had dat hij naatr het beneden lopen pardoes de Leijstervaart in liep. Gelukkig werd hij gauw door zijn medelopers op het droge getild en is gewoon door gelopen en zijn 11 km lange loop volbracht. Kijk dat zijn nog eens bikkels. Veel waren blij dat ze hadden gekozen voor Froubuurt er waren ook bij die niet wisten dat er ook een loop was in Leeuwarden, deze stond dan ook niet op de hardloopkalender. Volgend jaar gaat deze loop naar de 3e zaterdag in November deze is vrij nu de Marathon van Leens niet meer wordt georganiseerd. Het was weer gezellig druk bij De Buurfrou waar er heerlijke snert werd geserveerd.

De route was vrijdag uitgezet met witkalkpijlen  maar die waren door de vele regenbuien al opgelost, de pijlen met vetkrijt bleven nog wel staan dus kon men de route gemakkelijk volgen zonder op een routekaart te hoeven kijken. Het  White Angels Verkeerregelaarsteam  zorgde er voor dat men veilig kon lopen en ook dat iedereen het juiste pad koos. Op de oude en Nieuwe Bildtdijk was het afzien, regen en hardewind op de hoge open dijk vroeg veel energie van de lopers maar er was drie keer verzorging onderweg met warm water heerlijk zeker bij dit weer. De verzorgers hadden het ook zwaar maar werden verrast in Oudebildtzijl waar een buurtbewoner hun snert aanbood. Jan v.d.Hoek had de verzorging in Nieuwebildtzijl op zich genomen, kon mooi in het bushokje staan waar hij eerst de hondendrollen uit had gehaald en schoongespoeld. Onbegrijpelijk dat zo’n hondenbaasje dit toelaat om de hond het bushokje als hondentoilet te laten gebruiken.

Bij de finish werden ze verwelkomt met bouillon, thee, vruchtendrank en fruit. Werden de tijden genoteerd en komen deze als uitslag op www.svfriesland.nl Janke v.d.Schaaf trotseerde het slechte weer en maakte weer een mooie fotoreportage die op de clubsite staat en opwww.heroisme.nl

Komende week is SV Friesland dinsdag bij de finish van de deelnemers van de marathon langs de steden waar het glazen huis heeft gestaan en vanaf Tietjerk  meer dan 800 lopers die de laatste 10 of 5 km meelopen naar het Glazen huis op het zaailand. Zij gaan dan met geluid en omroeper voorop de stoet.  Zaterdag zijn ze medeorganisator van de Oudejaarsloop in Marrum en sluiten het jaar af met de oudejaarscross in het Leeuwarderbos . Het nieuwe jaar begint voor hun dan met de Centrumcross in Surhuisterveen waar dit jaar voor het eerst een centrumcrossloop wordt gehouden op donderdag 2 januari start deze om 10.00 uur en hebben de lopers een keuze uit 2½-5-7½ of 10 km. Veel mensen met sportieve voornemens komen hier gezellig meelopen  in Surhuisterveen.

Huub Bots uit Wergea was zaterdag de snelste op de 21.7 km in 1.24.35 2e Fokko Smedema Leeuwarden 1.29.20 3e Daan v.d.Geest Stiens 1.39.33  4e Otto de Boer Leeuwarden 1.42.23 5e Frank de Ruiter Sneek 1.43.49  Vrouwen: 1e Marjan de Ruiter Sneek 1.43.49  2e Anke Peterson Leeuwarden 2.11.20  Gefeliciteerd.

17.8 KM: 1e Rob Vijver Hichtum 1.14.44 2e Jasper Keizer St.-Anna 1.19.56  3e Thony v.d.Veen Burgum 1.24.00 4e Duco Zijlstra Lekkum 1.26.43  Vrouwen:  1e v.Olst Drachten 1.51.27

11.3 KM: 1e Simon Regnerus Marrum 44.42  2e Herman Regnerus Marrum 44.42  3e Marcel Hoekstra Harlingen 46.59  4e Eeuwe Schot Groningen 49.16  5e Teatse Tichelaar Harlingen 49.31 Vrouwen: 1eJanke Douma Lichtaard 52.55  2e Corine Visser Leeuwarden 56.29  3e Grietje v.d.Schaaf Berltsum 59.22  4e Saakje Regnerus Broeksterwoude 59.26  5e Sarina Jannes Heerenveen 59.58

5.3 KM: 1e Albert v.d.Ziel Berltsum 19.49  2e Daan Akkerman Enschede 22.41  3e Erik v.d.Heide  24.30 4e Dikkie v.d.Werf Bolsward 24.46 5e Folkert Fennema Goutum 26.20 Vrouwen: Diana de Jong Wierum 32.28  2e Sandra Palsma St.-Anna 36.51  3e Paula de Jong St.-Anna 39.32

De 84 jarige Berend Schreuder uit Zweeloo liep de 5.3 km in 42.25  de 10 jarige Jan/Anne Postma uit Zwagerbosch  liep de 11.3 km in 58.44 Ook was er een groep van de VV Ouwesyl  bij de deelnemers.