Midzomeravond marathon

MIDZOMERAVONDMARATHON GEWONNEN DOOR MARTIN KETELLAPPER

Deelnemers uit alle delen van Nederland schreven zich zaterdag 18 juli in voor de hele marathon of een kortere afstandsloop in Diever. Verder waren er Belgen, Duitsers, een Canadese, een Zuid Afrikaan en Amerikaan op deze Midzomeravondmarathon afgekomen. Bijna 300 deelnemers hadden zich aangemeld en dat was een nieuw deelnemersrecord op deze marathon.

De deelnemers werden onderweg prima verzorgd met sportdrank, thee, Coca Cola, bananen, ontbijtkoek en water. Na de finish was er warme bouillon, thee sportdrank en fruit.
Op de ronde van 10 km was er drie keer een verversingspost ingericht. Voorfietsers van de Fietsclub Diever reden voorop en controleerden de bewegwijzering.

Overhangende takken langs het parcours in het Drents Friese Wold waren gesnoeid door Staatsbosbeheer. Ook enkele fietspaden zijn dit jaar verbreed, waardoor de lopers geen last meer hadden van toeristen op de fiets, passeren is nu geen probleem.

LAATSTE LOPERS KREGEN FORSE REGENBUI OVER ZICH HEEN
De weersvoorspelling was somber, veel regenbuien en onweer. Enkele jaren geleden moest de organisatie na 21 km de loop staken vanwege het hevige onweer. Nu viel het mee, alleen de laatste 20 deelnemers van de hele marathon kregen in hun laatste kilometers een koude douche. Er viel in een korte tijd heel veel regen.

Jan Kooistra was de speaker en fotograaf Simon Blaauw www.simonsfotos.tk maakte meer dan duizend foto’s van de deelnemers.
Hier ook foto’s van Jaring Rispens

WINNAARS
de 10 km (75 deelnemers) werd gewonnen door Rienk Post uit Appelscha, 39.20. Annemieke de Lange Ruinen was de snelste vrouw 43.46.

De 20 km (92 deelnemers) was voor Noal Beretie uit Leeuwarden. Beretie ging iets later van start moest 120 personen passeren en finishte in 1.13.38. Het was de tweede lange afstandloop van deze 17 jarige. In Opende werdt Noal tweede op zijn eerste halve marathon. Bij de vrouwen won Liesbeth Andrea uit Huins 1.35.00.

Bas Mekking uit Veesen won de 30 km in 1.56.23 bij de vrouwen ging het boeket bloemen naar Marleen Lubbers Klazienaveen  2.16.03    47 deelnemers kozen voor deze afstand.

De marathon werd gewonnen door Martin Ketellapper uit Leeuwarden 2.48.43. Ketenlapper bleef Eelco Hoogeveen uit Bija (2.59.17) en Roger van Gompel uit Nijmegen (2.59.42) ver voor. Saco Hemstra Weidum zat ook in de kopgroep maar moest vroegtijdig opgeven. Eelco kon Roger nog voorbij gaan terwijl Rodger lange tijd de tweede plaats bezette.
Bij de vrouwen won Immy Auck Kerrsbergen uit Wommels  3.45.04. Ineke Scheffer uit Leens liep haar 290 ste marathon. Geen enkele Nederlandse vrouw heeft zoveel marathons en ultralopen gelopen als zij.