Lopen in Gaasterland

HARDLOPEN IN  GAASTERLAND

VV Balk wilde iets anders bedenken voor hun Wilgenloop die ze al vele jaren organiseerden. De laatste twee Edities van de Wilgenloop moesten worden afgelast vanwege gladde wegen. Nieuwe routes werden uitgezet en het evenement kreeg een nieuwe naam; de Gaasterlân – Run met keuze uit twee afstanden;  8 en 15 km.

Foto’s Janke van der Schaaf

De route van de  8 km ging vanaf het sportveld richting Ruigahuizen over Nij Amerika en via de Bremer Wildenis terug naar Balk. Veel lopers kenden een gedeelte van deze route omdat ook de Marderhoekloop hier langs gaat. De Marderhoekloop wordt al vele jaren medio november vanuit Oudemirdum gehouden door Sportvereniging Friesland.

De 15 km ging ook richting Ruigahuizen  via het fietspad naar Sondel langs de bunkers bij recreatiepark Sondel en dan ook via de Bremer Wildenis  Nij Amerika en Ruigahuizen terug naar het sportveld in Balk.

De start van de 15 km was op het sportveld waar het gezellig druk was met de lopers die hun spieren warm draafden over het veld op het ritme van de muziek. Het startsein  klonk voor deze lopers, de marathonklokken werden ingedrukt en weg waren ze achter de voorfietser aan. Een prachtig gezicht zo’n groep van een 150 deelnemers. Precies  10 minuten later gingen nog eens ruim 150 lopers van start voor de 8 km.

Een prachtig parkoers, prima georganiseerd met voor iedere afstand een marathonklok en alle nummers en tijden werden genoteerd.  VV Balk kreeg hierbij steun van Jan Kooistra van SV Friesland  die er toch was met marathonklokken, statafels en propaganda materiaal.

Alle deelnemers zijn uitgenodigd om op zondag 26 februari 2012 mee te doen aan de 4e Oerpolderloop in It Heidenskip.  Net als de Marderhoekloop en de Gaasterlan-run ook een schitterende loop. Deze 4e editie van de Oerpolderloop heeft ook een korte afstand van plm. 7 en 3 km.  Die van 14 km is er ook weer bij daar verwacht men ook de meeste deelname.

Online voorinschrijven voor de Oerpolderloop kan straks via www.inschrijven.nl   De limiet is 500 lopers. Zie voor meer informatie www.svfriesland.nl en   http://www.bijfolkert.nl  de hoofdsponsor van die loop.

Winnaars van de 1e Gaasterlan-run

Jan Scheenstra uit Zuidveen  Start’ 78 won de 15 km in 51.26   voor Riekele Kobus Haskerhorne  AV Heerenveen  53.05 en Willem de Boer Exmorra  AV Horror 53.50 Tjerk Bruinsma Makkum  SV Friesland werd vierde in 54.20 voor Tiedo Tinga Bolsward AV Horror  56.29 zijn vrouw Yvonne  AV Horror won bij de vrouwen op deze afstand voor Geke Venema Easterlittens  SV Friesland en Liesbeth Steenbergen Sneek. AV Horror.

De 8 km werd gewonnen door Jan Willem Nieboer Amersfoort 28.08 voor Ynte Lemstra Lemmer SV Friesland 28.41 en Alon Levin Amsterdam 28.42  4.Simon Regnerus Marrum SV Friesland 30.00  5e. Richard de Jong Sneek 30.26  Bij de vrouwen won Anita v.d.Wal Harlingen SV Friesland  37.48

De voorlopige  uitslagen staan op www.gaasterlan-run.nl  voor de officiële uitslag nog even geduld aub.