Leens

VEEL MARATHONLOPERS BIJ DE MARATHON VAN LEENS IN EEN ZONNIG LEENS

Nog nooit waren er zoveel aanmeldingen voor de Marathon van Leens als dit jaar.

New York lopers wilden graag een marathon lopen nu deze in Amerika was afgelast en ze de Terschellinger Berenloop niet meer konden halen omdat ze al waren afgereisd.

Jan Scheffer van de Duursport Leens die deze marathon organiseert samen met de SV Friesland en de Drents Friese Woldrunners, moest de inschrijving sluiten omdat er 150 aanmeldingen waren en dat is wel het maximum wat aan de start mag staan.  Er bleven 135 lopers van over die daadwerkelijk meeliepen.

Ik, Jan Kooistra was met de SV Frieslandbus naar Leens gegaan, had de verzorgingstent op het 3½ km punt neergezet met gamellen warm water samen met campingtafels welke Thijs Hofstra die daar met iemand van Leens de verzorging doet deze in zijn auto na de laatste is gepasseerd mee naar de finish mee kon nemen. Gea en Hennie zorgden voor, cocacola, sportdrank, koek etc. bij doorkomst  finish.

Ikj was dit keer alleen en kreeg voldoende hulp bij het opzetten van de tenten bij de finish, geluidinstallatie plaatsen en de eindverzorging klaar zetten.  Heet water voor de bouillon, hiervoor was ik om half zes opgestaan om dit te koken, multivruchtendrank en twee emmers gesneden sinaasappel plus de nodig krukjes om op te zitten.  Hiervan is dankbaar gebruik gemaakt door de deelnemers en het publiek. Normaal is er weinig publiek, maar nu waren er nogal wat familieleden en kennissen van de lopers  meegekomen naar Leens. De AV Fivelstreek uit Delfzijl was er met een hele ploeg en had zelfs een eigen tent opgezet langs het parkoers. Veel jongens kon ik omdat deze het parkoers van de Zeemijlenloop in Delfzijl hebben mee opgemeten.

Jasper en Afke Keizer uit St.-Anna waren er ook, zij waren ook in New York geweest en hadden dan wel in het park gelopen maar wilden toch ook een marathon lopen, ondanks dat ze niet fit waren stonden ze aan de start in Leens, Afke stopte na een halve marathon, Jasper volbracht de hele in 3.16.34 en werd 6e.

Het is een parkoers van ruim 7 km met daarin twee verzorgingsposten, de weg was smerig in verband met de bietencampagne maar de landbouwers waren druk aan het schoonschuiven toen ik de verzorgingstent plaatste. Weinig verkeer en auto’s heb je geen last van. Voldoende verkeersregelaars, de EHBO is er en een Rode Kruisbus met personeel reed op de route. Gelukkig hoefden ze weinig werk te verzetten tijdens deze marathon.

Bij doorkomst en finish deed ik verslag via de geluidsinstallatie die onderweg ook wel te horen was.

Er is een hele en halve marathon, ik mocht zelf het startschot geven, Toli was gevraagd maar die maakte een fotoreportage van start tot finish, zijn foto’s zijn te zien op de site http://hardlopenmettoli.blogspot.com/  er waren nog meer fotograven op de route.

Voor de hele 80 deelnemers en 70 voor de halve waren er aangemeld.

Herman Regnerus  uit Marrum, lid van SV Friesland, won de halve marathon in 1.21.03 voor Wietze de Vries Appingedam 1.26.56 3e Roeland Bosch Groningen 1.29.31 4e Klaas Graansma Groningen 1.29.56 5e Roelof Berends Oudeschip 1.30.57

Vrouwen: 1e Jacobien Ruizendaal Urk 1.33.31 2e Evelien Hoogendoorn Nieuw Roden 1.39.03 3e Berthe Verstappen Groningen 1.44.23 4e Hettie Hellinga Schiermonikoog 1.44.47 5e Anke de Jong Groningen 1.45.43

Bij de mannen op de hele marathon won Gerard Vos Appingedam 3.03.32 hij was jarig en kreeg applaus van de lopers. 2e Robert Semmler Berlin (D) 3.03.35 3e George ten Kate Groningen 3.05.22 4e Siemon Hinrichs Delfzijl 3.10.18 5e Jan ten Hove Delfzijl 3.12.30

Vrouwen: 1e Chantal Luttikhuis Losser 3.43.03 ze was hier samen met Judith Kiers en familie.

Natascha Groothuis hoort hier ook bij maar moest zich afmelden.

Gedrieën hadden ze maar liefst  € 30.000 bijeen gesponsord gekregen voor een goed doel, kinderen en kansen, een stichting die als doelstelling heeft onderzoek te doen naar Het Syndroom van Sanfilippo,  een ziekte bij kinderen waar weinig belangstelling voor is omdat deze ziekte niet veel voor komt. Eén op de 40.000  Al het geld wat is opgebracht gaat rechtstreeks naar dit doel en hiervan worden geen reiskosten, verblijfkosten, inschrijfgeld etc. afgetrokken.  Een prima doel dus. www.kinderenenkansen.nl  Veel pittige trainingen  hadden de vrouwen hiervoor over om de marathon te volbrengen.

Chantal dus eerste, een prima prestatie als je weet dat ze op splinternieuwe schoenen liep omdat ze haar eigen had vergeten in de auto te zetten. 2e Jaqueline v.d.Meer Engelen 3.52.41 3e Carlijn Heerema Amsterdam 4.02.14  4e Frouwkje Herder Ravenswoud 4.03.24 5e Arianne v. Heijningen Meeden 4.06.18

Organisator Jan Scheffer reikte meteen na binnenkomst van de 3e snelsten de bekers uit. Zijn vrouw Ineke liep haar 475e marathon in 4.15.17 een unieke vrouw geen één  die dit kon in Nederland.

350 marathons en 125 ultralopen dus langer dan de marathon.