Acht van Langezwaag

RECORD AANTAL DEELNEMERS BIJ ACHT VAN LANGEZWAAG

ALBERT VAN DE ZIEL WINT HALVE MARATHON

Dat het hardlopen op recreatieve basis aanslaat bij individuele lopers bleek zaterdag weer bij de 21e editie van de Acht van Langezwaag. Bij deze schitterende loop door de bossen van Oranjewoud en via binnenwegen door de Knipe en Bontebok komen ieder jaar meer deelnemers aan de start.

De organisatoren SV Langezwaag en SV Friesland hebben dezelfde doelstelling; mensen laten bewegen voor een minimum inschrijfgeld en maximale service onderweg en aan de finish. Het inschrijfgeld van € 3,00 hoeft geen drempel te zijn om mee te doen. Bij menig andere organisatie wordt meer dan het dubbele gevraagd, zonder dat extra faciliteiten voor de deelnemers wordt geboden.

In Langezwaag beschikt men over een ruime sporthal en kantine. De douchen blijven warm ook al komen er 500 deelnemers. Dit wordt door de lopers zeer op prijs gesteld. Ondanks de vakantie en de sombere weersvoorspelling kwamen er 340 deelnemers aan de start, een nieuw record.  Deze loop telt mee voor de SV Friesland Clubcompetitie wat ook extra leden van SV Friesland trekt.

Door de twee ervaren leden op het wedstrijdsecretariaat, Jozefien Kooistra en Hennie Boonstra, liep de inschrijving vlot en kon men redelijk op tijd starten onder prima weersomstandigheden. Weinig wind, droog en voorjaarstemperatuur. Onderweg was er water te krijgen en na de finish bouillon, thee, sportdrank en fruit in de koek en zopietent. Hier kon men even nagenieten van deze mooie loop.

De tijden en nummers werden na de finish genoteerd door Jan Kooistra en kon met de hoofdmicrofoon ook nog verslag doen. Opazegger Christiaan Valk verzorgde het geluid en reikte de prijzen uit aan de jeugdlopers.
Hennie verzorgde de lopers na de finish door ze drinken en fruit aan te bieden. Haar enthousiasme verhoogd de sfeer bij de finish.

Catrinus Mebius had de route goed en duidelijk gepijld. Bonne v.d.Bij had de verkeersregelaarsinstructie weer gereld, de vergunningen aangevraagd en de politie bereid gevonden om de instructie zaterdagmorgen voor de start te doen. De vrijwilligers hebben weer hun uiterste best gedaan om de lopers naar de zin te maken en veilig te laten lopen. De organisatie gaat volgend jaar de route van de 10 km uitzetten in één grote ronde en de verzorgingspost op het 5 km-punt neerzetten.

Anton Wijkhuijs fotografeerde onderweg en de foto’s, het verslag en de uitslag stonden zaterdagmiddag en zondagmorgen op de website.

Winnaars
Albert v.d.Ziel uit Berlikum won de halve marathon in 1.17.29 Deze paprikakweker uit Berlikum is weer helemaal terug in het loperswereldje, na een drukke opstartperiode in de kassen is er nu weer even tijd om te hardlopen. De uit Groningen afkomstige tuinder was voorheen een topper in die provincie, nu komt hij terug als master 45 plus en kan nog heel wat prijzen in de wacht slepen.
Clubgenoot Saco Hemstra Weidum werd tweede 1.18.03 Eelco Hoogeveen Blije 1.19.35 Sieds Wiersma Drachten 1.22.15 en Erik Bakker Terhorne 1.22.15 snelste vrouw Ilona Krikke Scherpezeel voor Wilma Hemstra Weidum en Annelies v.Buiten Wolvega.

De 10 engelse mijlen ruim 16 km. won Klaas Talma Drachten 58.35 voor Henri Veldman Bontebok 59.17 en Tiedo Tinga Bolward 59.52 Willem de Boer Exmorra 1.00.06 en Willem Koet Heerenveen 1.03.01
Alletta Wedzinga Drachten 1.13.24 won bij de vrouwen voor Janke Douma Ternaard en Wilma Sangers Terschelling.

De 10 km. 1.Marcel Stoffers Appingedam 36.45 2.Mathijs Mulder Joure 40.32 3.Hans Overbeek Polsbroek 40.42
Vrouwen 1 Jetty v.Delden Joure 48.14 2.Baukje Verbruggen De Kwakel 48.32 3.Itty Speelman Heerenveen

5 km. 1.Kevin Damstra Heerenveen 17.34 2.Jappie Doller Appelscha 17.50 3. Jaap Gerben Vellinga Lemmer 18.12
Vrouwen. 1. Franne Jetske Anema Bontebok 24.20 2.Annemieke Nienhuis Lekkum en 3. Yasmijn de Groot Nietap.

2½ km. 1. Corné Dijkstra Drachten. 2. Markus Meekma Wier en Mark From Langezwaag.
Cato Bontekoe Drachten was het snelste meisje voor Janneke en Charlotte de Vries Boornbergum.