Kleine Wielenloop

HALVE METER WORST VOOR VEEL DEELNEMERS KLEINE WIELENLOOP

Ruim 250 hardlopers kwamen zaterdag 7 februari naar het Kalverdijkje in Leeuwarden voor de Kleine Wielenloop van SV Friesland, een mooi aantal voor deze loop.

Foto’s

Duco Zijlstra uit Lekkum zet al enkele jaren het parcours uit van de Kleine Wielenloop. Duco traint veel in de Groene Ster en kent dit gebied en weet er elk jaar een mooi afwisselend parkoers uit te zetten door een prachtig stukje natuur. Door de natte weersomstandigheden kon het parcours niet alleen met kalkpijlen uitgezet worden en moest er ook met bordjes en lint gewerkt worden om alle afslagen duidelijk aan te geven. Toch zijn er lopers die niet goed opletten en zo een stukje korter lopen als aangegeven. Maar de meesten liepen de juiste route. Dan zijn er nog die de route met de ogen dicht wel kunnen vinden en houden er geen rekening mee dat Duco ieder jaar weer iets anders bedenkt om de lopers niet telkens hetzelfde stuk te laten lopen.

De start was bij de VV Roodgeel, een prima accommodatie waar de lopers altijd welkom zijn. Er was maar één voetbalwedstrijd, dus doucheruimte genoeg en voor de voetballers de gelegenheid om ook eens mee te lopen. Dankzij de steun van de gemeente Leeuwarden kon men iets extra doen. Zo was er verloting op startnummer en gingen veel lopers met een halve meter worst naar huis. Het inschrijfgeld was minimaal en voor de jeugd waren er prijzen die zij direct na de finish kregen uitgereikt door Christiaan Valk, die ook de geluidsvoorziening verzorgde.

Vol lof waren de deelnemers over de route. Degenen die fout liepen namen dit dan ook voor lief, het was tenslotte hun eigen schuld. Onderweg waren er twee verzorgingsposten op de 15.8 km en na de finish warm drinken en fruit zoals SV Friesland dit altijd aanbied in een tent en krukjes om even op uit te rusten en gezellig napraten over hun prestaties.

Astrid Zijlstra, en Anneke Kerstholt deden het schrijfwerk bij de finish en Hennie Boonstra haalden ze enthousiast binnen. Jouke Valk assisteerde en kon nog veel foto’s maken van de finishes.

De EHBO van de vereniging uit Leeuwarden was aanwezig maar hoefde niet in actie te komen. De inschrijving ging vlot zodat op tijd kon worden gestart en verkeersregelaar Ben Melgers hield het verkeer staande zodat iedereen zijn route veilig kon volgen.

UITSLAGEN KLEINE WIELENLOOP

Harry Wiersma Blija won de 9.8 km in 37.46 voor Stefan v.d.Wal Drachten 38.22 Hielke Nienhuis Lekkum 39.45 Geert Veenstra Beetgum 39.56 Henk Weerstra Leeuwarden 39.01
Debora Peter Leeuwarden was de snelste vrouw 48.10 voor Baukje v.d.Burg Cornjum 49.42 en Marijke Terpstra Stiens 49.45

Snelste vrouw Geja Droogsma Leeuwarden 1.14.36 Liesbeth Andrea Huins 1.15.58 Anke Peterson Leeuwarden 1.18.19