Hoeve aan den wegloop 10.08

STORMACHTIGE HOEVE AAN DEN WEGLOOP IN OUDE WILLEM TROK TOCH NOG 117 DEELNEMERS

Het was zaterdag 10 augustus toen de SV Friesland haar 3e Hoeve aan den Wegloop ging organiseren even afwegen voor de vrijwilligers om de boog en tent op te zetten bij start en finish. De wind kwam al behoorlijk opzetten en er werd storm en regen verwacht en men had al eens een boog verspeeld met stormachtige wind dat moest maar niet weer. Maar de mannen zagen het wel zitten en dus werd de boog opgeblazen en omhoog gezet en met ankers en touwen aan de bomen die dicht bij start/finish stonden vast gesjord. Ook de jurytent werd opgezet en op alle kanten vastgezet aan de verzorgingswagen en bomen.

Ja hoeveel lopers zouden er komen, vast geen 155 als vorige week, dit weekend was Vlieland en daar geen lopers heen, prachtig evenement daar. Code geel was afgegeven maar niet voor Oude Willem in het bos valt de harde wind ook wel mee en veel hoge bomen staan er niet langs het pad waar de lopers langs lopen dus ook van vallende takken geen gevaar. En een regenbuitje zorgt er voor dat het nog wat afkoelt maar 20 graden is lekker met twee verzorgingsposten onderweg en bij doorkomst. En die regen kwam er voor de lopers die toen in het Prinsenbos liepen, drijfdoornat werden ze maar gewoon doorlopen naar de finish of door voor de tweede ronde. Bij de post einde studentenpad was geen drup gevallen Piet en Jan dachten dat de lopers doornat waren van het zweet niet dus het kwam van die dikke bui onderweg.

De meeste lopers kozen voor de 10.3 km route schitterende roete richting Appelscha door het Prinsenbos, ze krijgen nog twee keer de kans om deze route te lopen op 17 en 24 augustus, daarna wordt deze route niet meer toegankelijk voor organisatoren van fiets, hardloop en wandelevenement en laat Staatsbosbeheer dit pad verwilderen dit tot spijt van de duizenden mensen die jaarlijks deze route fietsen, lopen of wandelen. SV Friesland heeft voor volgend jaar een alternatieve route gevonden die mogen ze wel gebruiken en is ook mooi om te lopen, afwisselt en pittig.

Niemand klaagt over het voor SV Friesland begrippen hoger inschrijfgeld van zes of zeven euro. Hiervoor krijgt men een consumptiemunt, betaalt men mee aan de organisatiekosten en bijdrage Staatsbosbeheer, krijgen mooie en duidelijk aangegeven routes aangeboden, verzorging onderweg etc. Veel vrijwilligers komen speciaal naar Oude Willem om deze lopen tot een succes te maken en krijgen na afloop een hapje en drankje aangeboden door de SV Friesland immers zonder deze mensen kunnen ze dit mooi hardloopevenement niet organiseren. De uitslagen worden opgenomen en staan op de site www.svfriesland.nl Dank zij Run2Day Assen draagt iedereen een duidelijk zichtbaar startnummer deze neemt men na afloop weer in om bij de volgende loop weer te gebruiken. Ook is SV Friesland al een hele poos over gegaan op kartonnen drinkbekers die zijn wel duurder maar beter voor het milieu. De waardevolle voorwerpen zoals beurzen, sleutels etc. kun je inleveren en na de loop op vertoon van het startnummer terug  krijgen.

Al met al deze 3e Hoeve aan den weg was weer een succes op 17 en 24 augustus mogen de lopers nog een keer genieten van deze mooie lopen door het grootste sportpark van Nederland het Drents Friese Wold.

Uitslagen: 20.6 KM: 1e Willem de Haan Garyp 1.23.14 2e Siri Naln Praag 1.28.32  3e Reinder Jan Steenberg Wolvega 1.34.21 Vrouwen: 1e Rachael Davies Eindhoven 1.36.26 2e Adrie Hartholt Appelscha 1.54.27 3e Erica Goedebuure Oss 2.02.00

16.4 KM: 1e Rob v.d.Graaf Hoogeveen 1.04.01  2e Douwe v.d.Schaaf Wommels 1.14.18 3e Huib Jan Inbens Wirdum 1.17.10 Vrouwen: 1e Wietske Dijkstra 1.26.42 2e Suzanne Dijkstra 1.49.19 3e Afke Brandenburg Wirdum 1.50.47

10.3 KM: Joost Huibrechts Schoonebeek 38.47 2e Cot Ton Waskemeer 41.09 3e Marco Leeverink Bolsward 42.40 Vrouwen: 1e Jikke v.d.Berg Nijbeets 48.58 2e Marinka Putrum Luxwoude 51.56 3e Alienka Huft Oldeberkoop 52.45

8.2 KM: 1e Folkert Visser Burgum 32.18 2e Kylle Bouman Nunspeet 35.16  3e Roel Westert Ruinerwold 35.27 Vrouwen: 1e Bente Meijer Meppel 50.24 2e Jantine de Boer Bolsward 56.18  3e Wilma Feenstra Workum 56.46 4e Lies de Vries Broek 1.04.46