Hoeve aan den weg bosloop – Meeloper

Oude Willem

We zijn onderweg naar Oude Willem, een buurtschap tussen Wateren en Diever. Het schijnt haar naamgeving te ontlenen aan een nogal excentrieke schaapsherder (Oude Willem) die met zijn kudde heerste over de heidevelden in deze omgeving. SV Friesland, zeg maar Jan Kooistra c.s., organiseert “De Hoeve aan de weg” bosloop. Het weer bevalt ons, het is niet te warm. Het parcours gaat door een prachtig gebied en de te lopen afstanden bieden elk wat wils. Een van ons kiest voor de 10 en de rest voor de 16 km en dat allemaal met het voornemen er een rustige duurloop van te maken. De inschrijving vindt plaats in het restaurant van de camping “Hoeve aan de weg”. Direct valt de gemoedelijke sfeer van de evenement ons op. De stemming is opperbest, een paar bekenden groeten elkaar en de koffie smaakt goed. Als we ons richting start begeven horen we Jan Kooistra zijn laatste aanwijzingen geven aan een aantal vrijwilligers.

Om 11.00 uur vertrekt de 10 en de 21, om 11.05 de 8 en de 16 en nog eens 5 minuten later de 3 en de 6 km. Vanzelfsprekend is er altijd een aantal lopers dat het liefst een persoonlijk record loopt, alleszins begrijpelijk. Dan is er een groep die meeloopt gewoon omdat het leuk is, omdat het parcours door een prachtige omgeving gaat, eigenlijk om te genieten. En er is een groep die deelneemt, omdat het past in de voorbereiding op een of andere (halve) marathon. Tot die groep behoren wij. Maar we willen ook om ons heen kijken om te kunnen vertellen aan onze loopgroep vrienden dat ze iets gemist hebben. Want dat viel toch wat tegen, de animo om mee te gaan en mee te doen. Dus…jullie hebben wat gemist: een prachtig parcours, geen last van wind, een gezellige sfeer en dat allemaal op een uurtje afstand van Sneek.

Het is gegaan, zoals het is gegaan. We hebben genoten van het mooie parcours, we hebben ons min of meer gehouden aan de ons zelf opgelegde discipline om het rustig aan te doen. Al kostte het bij tijd en wijle wel de nodige moeite. Vooral op die momenten dat we voorbij gelopen werden. De neiging om dan aan te sluiten was groot. We toonden ons na afloop tevreden, maar stelden eendrachtig vast dat we er nog lang niet zijn om op Terschelling “de sterren van de hemel te lopen”. De Berenloop, daar is het ons tenslotte om te doen. Vanuit onze loopgroep doen er altijd een kleine 20-tal aan mee. De ambitie en de onderlinge (sportieve) wedijver binnen de groep is groot. Dus een goede voorbereiding, waarin plaats is voor een aantal (rustige) duurlopen, is van wezenlijk belang. En daar leent deze loop zich bij uitstek voor.

Met dank aan de vrijwilligers die het mogelijk hebben gemaakt dat wij in een prachtige omgeving hebben kunnen lopen.

Meeloper