Frisialoop 2020

140 HARDLOPERS TROTSEERDEN STORM EN REGEN EN LIEPEN DE FRISIALOOP IN HARLINGEN.

Het is heel moeilijk om een prestatieloop te organiseren in deze coronatijd maar de Sportvereniging Friesland uit St.-Jabik lukt het toch en organiseerde hun 10e loop in Harlingen.
Omdat de visserijdagen ook al waren afgelast en men in Harlingen wel een loop wilde organiseren die traditioneel op de woensdagavond van het feest was besloot men deze te organiseren, coronaproef en volgens het protocol van de gemeente en atletiekunie. Er moest een nieuwe naam voor komen en dat werd de Frisialoop genoemd naar de bekende fabriek waar de bekende spekjes worden gemaakt en een heel actief bestuurslid werkt en regelde dat al de deelnemers een rol spekjes mee kreeg. Anita v.d.Wal mocht ook het startsein geven met de stadiontoeter.

Storm en regen de dinsdag en woensdag van de zomerstorm Francis met windstoten kracht 12. Wat doe je dan als organisatie? Weerkaarten bekijken, het leek er op dat het twee uur voor de start minder hard zou waaien en het bleef dan ook een tijdje droog. Dus de loop door laten gaan al wist je dat veel lopers niet zouden komen maar met 140 aan de start viel dat niet eens tegen.

Omdat men niet in de Waddenhal terecht kon om te verkleden en douchen en ook de kantine gesloten moest blijven zat er niets anders op om tenten te plaatsen wat een flinke opgave is met storm en regen. Gelukkig mocht men wel de toiletten gebruiken mits daar toezicht was en er maar twee naar binnen mochten. Bij de sporthal ligt een mooi grasveld wat in de luwte van de bomen en als men het parkeerterreintje afzette was daar ruimte genoeg om de verplichte afstand te houden. Christiaan Valk regelt van alles voor de club en had voor deze loop ook de vergunning geregeld en bekeken hoe je het coronaproef kon organiseren. Publiek komt niet bij deze lopen iedereen loopt gewoon mee en de deelnemers schrijven zich van te voren in of doen dat bij de start waar de wagen klaar staat die zo is ingericht dat men veilig de startnummers kan uitreiken en de betaling met de pin kan regelen.

De SV Friesland beschikt over veel en goed materiaal en een vast team die alles gereed maakt voor de start. Een prachtig plekje ondanks de storm konden de sterke stormbestendige tenten worden opgezet en de looproutes uitgezet met prikkers en lint, de Beachvlaggen maakten van het terrein een feestelijk aanzicht. Spandoeken op het hek en koffie, wat te eten en drinken voor de 20 vrijwilligers die ieder hun plaats wisten volgens het geschreven draaiboek.
Om 19.00 uur was de start van de 10 en ruim 16 km en 5 minuten later de 5 km lopers. De routes waren gepijld met krijtkalk wat gauw weer oplost maar omdat er wat vet in zit, de jeugd tekent daar mee op de stoep, blijft het bij regen nog wel een tijdje staan maar er waren bij die weer over moesten omdat ze al vervaagd waren. Verkeersregelaars op de drukke punten en verzorging langs de zeedyk ten hoogte van het tankstation en in de mieden bij Kimswerd. Vrijwilligers raapten de bekertjes meteen op met de grijper voordat ze wegwaaiden. Gelukkig bleef het droog maar de wind was nog hevig en op de hoge brug had men geluk dat de wind in de rug was en geen zijwind.

Vol lof en dankbaar waren de lopers over de organisatie en bedankten SV Friesland dat zij het mogelijk maakten om deel te nemen aan een prestatieloop de enigste in het land. Het bestuur bedankten hun voor deelname en al de vrijwilligers voor hun inzet. Weer een geslaagde loop. Komende zaterdag de 29e augustus is de 6e Hoeve aan den wegloop in Oude Willem start 10.00 uur zie www.svfriesland.nl zomerlopen.

UITSLAGEN Frisialoop Harlingen 26-08-2020 Org. SV Friesland
16KM: 1e Roeland Slagter Milaan 1.02.10 2e Jetze Genee Makkum 1.08.06 3e Hans Duin Harlingen 1.09.49 4e Harry Wiersma Blija 1.10.35 5e Durk Tigchelaar Harlingen 1.10.53
10KM: 1e Allard Sym Sprenger Harlingen 38.37 2e Jacob Visser Groningen 41.16 3e Gerald Hoogeveen Bolsward 43.08 4e Teatse Tichelaar Harlingen 44.32 5e Ricardo Papa Wargea 45.00 Vrouwen: 1e Minke Hell Suwald 47.05 2e Klaziena Politiek Groningen 47.28 3e Marit Houtsma Ried 50.26 4e Lucia v.d.Bijl Bolsward 50.29 5e Monique de Jong Goutum 50.48

5.3 KM: 1e Klaasjan Velslinga Makkum 21.35 2e Cor de Vries Harlingen 25.37 3e Frank Visser Oppenhuizen 25.42 4e Hendrie v.d.Werf Bolsward 26.42 5e Erik Rijnders Vroomshoop 27.45 Vrouwen: 1e Meike Regeling Stiens 22.23 2e Anita v.d.Wal Harlingen 26.21 3e Tracy v.d.Ploeg Damwoude 27.00 4e Liseth Breidenbach Ijselmuiden 27.45 5e Anneke Breidenbach Zwolle 27.58